היום (חמישי) החל פיילוט "ההסכמון" המאפשר למשטרה לבצע אכיפה אפקטיבית וחכמה באמצעות קבלת מיקומם של מבודדים בהסכמתם באמצעות הודעת טקסט. תכלית המערכת, שפותחה על ידי משטרת ישראל בסיוע המשרד לביטחון הפנים, היא להתייעל בעבודת האכיפה ובכך לסייע למאבק במגפת הקורונה.

במסגרת הפיילוט, קרוב ל-3,000 חייבי הבידוד השבים ממדינות "אדומות" יקבלו הודעת סמס הכוללת לינק מספר פעמים ביום. בלחיצה על הלינק, מסכים חייב הבידוד לאשר פתיחת gps כלומר, את היכולת לשתף את מיקומו לזמן קצר. 

לאחר לחיצה על הלינק (עד שעה מרגע קבלת ההודעה), המשטרה מצליבה את המידע העולה מההסכמון עם כתובת מגוריו או עם הכתובת שהצהיר חייב הבידוד עם שובו לארץ. במידה וחייב הבידוד לא ישיב להודעה, ישלח סיור משטרתי לוודא את הימצאותו בבידוד.

חשוב להדגיש כי לאחר שיתוף המיקום, נסגרת האפשרות למעקב ולמעשה, אין כלל מעקב על מיקום חייב הבידוד לאחר השיתוף מיקום. כמו כן, ההסכמון לא מאפשר צפיה או כל חדירה אחרת למכשיר הסלולארי ולפרטיותם של חבי הבידוד. 

בתום הפיילוט ועם ניתוח הנתונים והמידע שיעלו, יחלו המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל להפעיל את ההסכמון לכלל חייבי הבידוד השבים ממדינות שהוגדרו ע"י משרד הבריאות כמדינות "אדומות".   

פיילוט ההסכמון לאכיפת הבידוד (צילום: דוברות המשטרה)
פיילוט ההסכמון לאכיפת הבידוד (צילום: דוברות המשטרה)

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, אמר: "ההסכמון הוא שירות חיוני לייעול מערך האכיפה של המשרד לבט"פ, המשטרה והפקחים העירוניים. השירות, כשמו כן הוא, יתבצע רק בהסכמת המשתמשים המבודדים - אך יחסוך את הצורך בשליחת ניידת ושוטרים לביתם של כל המבודדים ויאפשר בדיק שמירה על הבידוד מספר פעמים ביום. אני ממליץ לכל מי שיקבל הודעה ללחוץ על הקישור ולאשר את הפעלת האיכון הזמני. מידע האיכון שיחלק איתנו מההסכמון לא יאגר ויעשה בו שימוש אך ורק לטובת איכון מיידי".

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן: ״כפי שהבטחנו, אנו עולים מדרגה באכיפת הקורונה ומכניסים לראשונה שימוש בכלי טכנולוגי במסגרת המערכה הלאומית במגיפה. השימוש ביכולות אלה הינו חיוני להגדלת הפיקוח והבקרה אחר החוזרים ארצה ומעקב אחר כלל מחוייבי הבידוד במדינת ישראל. פיילוט ההסכמון נועד לאפשר לנו להתחיל, ללמוד ולהשתפר, ואני משוכנע שבאמצעותו נוכל, ביחד עם המשטרה, לייעל את פעילות האכיפה ולרסן את התפשטות המגיפה״.

תנ"צ מוריס חן, ראש אגף המבצעים במשטרת ישראל: "השילוב של אכיפה פיזית ויכולת טכנולוגית תומכת יביא להתייעלות משמעותית באפקטיביות האכיפה המשטרתית.אכיפה יעילה ומשמעת עצמית של האזרחים  חשובות ביותר לריסון  התפשטות המגיפה".