ממונה הקורונה פרופ' סלמן זרקא אמר הבוקר (ראשון) ברשת ב כי "העומס בבתי החולים הוא הכבד ביותר מאז פרוץ הקורונה". הוא הסביר כי בנוסף לחולי הקורונה, יש עומס במחלקות אחרות שלא היה בגלים הקודמים.

"מספר הנפטרים הוא לאו דווקא נגזרת ישירה לכמות האנשים במגרש כדורגל. אני לגמרי חושב שהמצב בו 30 אלף איש נמצאים במגרש כדורגל הוא לא סביר. אני שמח שהחליטו לקיים סוף סוף את ההנחיות, ראיתי בסוף השבוע תמונות מהמגרשים כשהאוהדים שמים מסכות", הוסיף.

"הנגיף כאן וימשיך להיות כאן, כנראה שיהיה גם גל חמישי. לכן אחרי שהבנו שהנגיף כאן וצריך לחיות לצדו, צריך למצוא את האיזונים. צמצמנו התקהלויות, כי באנו במשרד הבריאות עם עמדה מאוד ברורה. הייתי רוצה להגביל גם ל-100 בחוץ ול-50 בפנים, אבל ברור לי שזה היה סוגר את ענף התרבות והכדורגל", המשיך פרופ' זרקא.

בנוסף, פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM, והתייחס ארוכות לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

אש עדכן בפתח שיחתו בנתוני התחלואה היומיים: "בשבת היו 7,000 מאומתים, זה לא מספר נמוך, אבל מקדם ההדבקה נמצא במגמת ירידה, מקווים שזה ימשיך, ואז נתחיל לראות ירידה".

"יש חשיבות גדולה לפתיחת שנת הלימודים בזמן", הוסיף, והבהיר כי היא תיפתח כמתוכנן: "כנראה שלא יהיה שינוי. גם אם יצאו תלמידים לבידודים, הרוב יישארו בכיתות. אנחנו רוצים להיכנס לתלם וזה לא דבר של מה בכך. כל הצעדים שאנו עושים מורידים את הסיכון, זה לא שמעלימים אותו. אנחנו מאפשרים להתחיל את שנת הלימודים תחת הסיסמה של לחיות עם הקורונה".

בדיקות סרולוגיות לקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בדיקות סרולוגיות לקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כשעומת עם העובדה שתחילת שנת הלימודים בחודש ספטמבר, הגדוש בחגים, עלולה לגרום לעלייה תחלואה, השיב: "גם פה זה עניין של זהירות שצריך לנקוט. הבדיקות המהירות יעזרו לנו, גם בתא המשפחתי אני קורא לאנשים לקנות את הבדיקות האלה בסופרפארם ולפני הפגישות לעשות אותן".

אש ציין כי פתיחת שנת הלימודים לא מגיעה בעקבות לחץ פוליטי כזה או אחר, ודיבר על הבעיות הכרוכות בפתיחת שנת הלימודים, כמו לדוגמה הסיכון שהורים ירמו בבדיקות ילדיהם: "אני מבין את החשש. אם נבנה על האכיפה פה זה לא יהיה פשוט. ההורים צריכים להיות אחראים, המנהלים והמורים. אנחנו חייבים לסמוך על זה, יש פה מהלך שהוא יותר רחב מלפתוח את שנת הלימודים".

כשנשאל האם יש אמצעים משפטיים נגד מנהלים שיסרבו לקחת חלק במבצע החיסונים, אמר כי "כרגע אין לנו אמצעי כזה. ככל שהיועמ"ש התבטא אחרת אני לא יכול לסתור אותו, זה לא תחום העשייה שלי. להבנתי, בכל אופן, יש תמיכה משפטית שלא להחזיר מורה לא מחוסן שמסרב להיבדק. אם אתה שואל אותי - מורה שלא יכול לעשות את הדבר הקטן ולהיבדק, אז כן שישב בבית. עם תלמידים זה יותר מורכב בגלל חוק חינוך חובה".

בסיום השיחה התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לקושי למנות סגנים לד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, ונשאל "מה יקרה אם ד"ר פרייס תתלה את החלוק?". אש השיב: "אני מעריך שהיא לא תעשה את זה. היא מבינה את האחריות שעל כתפיה".

סייע בהכנת הידיעה: יניב מורוזובסקי, 103FM