פרופ' סלמאן זרקא, פרויקטור הקורונה, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על מצב התחלואה בקורונה בישראל, העריך מתי צפוי להתחיל מבצע חיסון הילדים והזהיר מפני הסכנות האפשריות של תת זן ה'דלתא' החדש 'AY.4.2', שזוהה לראשונה בארץ בשבוע שעבר: "למרות האופטימיות ממגמת הירידה בתחלואה, הופעת זן מורכב וחדש עלולה להביא אותנו לגל נוסף".

בפתח דבריו אמר פרופ' זרקא כי "יש אופטימיות, המגמה יורדת. נקווה שהמגמה הזו תמשך". על תת זן הדלתא החדש אמר: "מוקדם להגיד, הוא אכן מדאיג אותנו אנחנו עוקבים אחריו, יש שישה מקרים פה בארץ. ביום שישי קיימנו פגישת זום עם המומחים הבריטים, הנתונים עדיין בתחילה. אנחנו מדברים על תת זן של הדלתא שבאנגליה השתלט על 7% מהחולים".

זרקא הדגיש: "המסר היותר חשוב הוא שהחיסון יעיל נגדו ומגן עלינו. למרות האופטימיות, הופעת זן מורכב וחדש עלולה להביא אותנו לגל נוסף, כך שכל מי שעדיין לא התחסן - ההגנה הטובה ביותר היא החיסון. גם אם יש ירידה הווריאנט הזה צריך להמשיך לצלצל לנו בפעמון להמשיך ולהתחסן".

זרקא העריך כי אם ה־FDA יאשר לחסן ילדים האישור בארץ יתקבל בתוך שבועות בודדים. "אני מניח שבחצי השני של נובמבר זה תאריך יעד סביר, אחרי שהמומחים שלנו ידונו. גם בעבר כשחיסונים אושרו על ידי ה־FDA, המומחים הבינלאומיים שלנו דנו בזה עד לאישור המנכ"ל. ככה נעשה גם הפעם, נסביר להורים ונעודד אותם לקבל את החיסון ולהגן על הילדים שלהם". 

בתוך כך, גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש התייחס בכאן ב' לסוגיית חיסוני הילדים ומסר הערכה דומה: "נקיים מיד אם וכאשר יאושר בFDA נקיים תהליך דומה אצלנו, נדון בתוצאות המחקר של פייזר ובתופעות הלוואי אצלנו שאנו מכירים ונבחן בצורה מושכלת אם לאשר את החיסון לילדים ואז נוכל לצאת לדרך בתוך מספר שבועות".

זרקא סיפר על המאמצים שעושים במשרד הבריאות כדי לזרז את הציבור להתחסן: "אין מגבלת חיסונים, יש בכל הארץ. בשבוע האחרון אנחנו ב־12 יישובים שמצאנו במסגרתם קרוב ל־350 אלף איש שעדיין לא התחסנו. אנחנו נגיע עד לשכונה במבצע 'חיסון עד לדלת' בשביל לעורר אותם להתחסן. התחלנו שבוע שעבר במזרח ירושלים, שגם שם מצאנו ריבוי מקרים של אנשים שלא התחסנו. יש קבוצות שפחות התחסנו ואנחנו מגבירים מאמץ לזה כרגע".

על החיסון הרוסי לקורונה, ספוטניק, שטרם אושר בישראל ובעולם, אמר: "ספוטניק הוא חיסון שנמצא כרגע בדיונים בארגון הבריאות העולמי. עד כמה שאנחנו מכירים את הנתונים - עד סוף חודש הבא יאשרו את החיסון. המדיניות בישראל היא כל חיסון צריך להיות מאושר על ידי ארגון הבריאות העולמי. כרגע ראש הממשלה המתין בנושא הזה מול נשיא רוסיה, אני מאמין שהדברים יפתרו דרך ארגון הבריאות העולמי".

"השיח עם מערכת החינוך הוא יומי"

בהמשך, התייחס פרופ' זרקא לביקורת הרבה שנשמעה נגד מודל "הכיתה הירוקה": "כל תהליך החזרה לבית הספר הוא תהליך של ניהול סיכונים. ראינו מה זה ילדים בבית מבחינת בעיות חברתיות ורגשיות, ואנו מנסים לגרום להורים ללכת לעבודה. אין לנו פתרון קסם, אנו יחד עם משרד החינוך ויחד עם ההורים, מנסים למצוא את הפתרון הטוב ביותר. זה שיש מקרי הדבקה וסגירת כיתה – זה ידוע מראש ולקחנו את זה בחשבון". 

הוא הוסיף: "על פי הנתונים שאצלנו יש גם בתי ספר סגורים בגלל השיטה הישנה. ככל שילדים נמצאים במגע, כשמתגלה ילד חיובי שאר הילדים הולכים לבידוד. הרעיון לאפשר לילדים למידה מקרוב בא למען הילדים, העובדים והמערכת. אנחנו במעקב צמוד עם משרד החינוך. אנחנו חושבים שהתהליך הזה, של הכיתה ירוקה-צהובה, הוא התהליך הנכון. אנחנו בקשר מתמיד, גם היום מתקיימת פגישה עם מנכ"ל משרד החינוך. האפשרות שהתלמידים ימשיכו להיות בכיתה בלי תחלואה עודפת - זו הצלחה".

"הפיילוט והמעקב אחרי התוצאות ממשיך, השיח עם מערכת החינוך הוא יומי. אחת לשבוע אנחנו מקיימים הערכת מצב בשביל לראות את הנתונים על כמות הילדים המבודדים. כמות הילדים מהבודדים יותר נמוכה מבעבר גם אם יש כיתות שנסגרות. אנחנו נדייק את זה יום אחרי יום ואנחנו חושבים על רעיון לגבי בתי ספר אדומים וכתומים כי לשמחתי הם הולכים לרדת יום אחרי יום. אנחנו חושבים האם בישובים האדומים והכתומים האם יש אפשרות על בסיס בדיקות נוספות ומעקב נוסף, האם יש אפשרות לתת לאותם ילדים ללמוד בכיתה ולא בבית".