צוות הטיפול במגפות עתיד לקיים היום (חמישי) דיון פתוח לציבור בנושא מתן חיסוני קורונה לילדים בגילאי 11-5. פרופ' צחי גרוסמן, מומחה ברפואת ילדים ממכבי שירותי בריאות ויו"ר האיגוד לרפואת ילדים התארח הבוקר (חמישי) בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והסביר מדוע לילדים מומלץ להתחסן.

"ברור לגמרי באיזה צד של הדילמה אני נמצא", אמר הפרופ' בפתח הראיון. "אם אני עובר לכובעו של רופא ילדים שלא מכיר את כל החומר, אז הדילמה היא הסיכון מהמחלה מול הסיכון מהחיסון. בחיסונים זה תמיד הדילמה אבל בקורונה זה מודגש יותר, משום שמהחלה בילדים יותר קלה מאשר במבוגרים אבל עדיין כפות המאזניים נוטות לטובת ההתחסנות. באותו שיווי משקל - המספרים מראים שהסיכון מהמחלה גבוה יותר ולכן עדיף להתחסן".

על החיסונים בארצות הברית אמר גרוסמן, כי "שם המערכת עובדת אחרת, החיסונים ניתנים במרפאות של רופאי הילדים ולא בהתנהלות ריכוזית כמו שיש אצלנו. לכן, כשניתן האישור כל רופא ילדים בבוקר שלמחרת החל לחסן את מטופליו. בארץ זה עובד קצת אחרת, אם אכן תהיה המלצה של פורום הצוות לטיפול במגפות וועדת החיסונים העליונה למנכ"ל משרד הבריאות לחסן, אני מניח שתופעל הלוגיסטיקה של הקופות ואולי גם בתי הספר כדי להוביל את המהלך של ההתחסנות".

במענה לשאלה האם הוא שותף להערכה שגם אחרי אישור החיסון לילדים לא תהיה התנפלות וששיעור המתחסנים יהיה נמוך, לפחות בהתחלה, השיב הפרופ' בשלילה והסביר: "גם כשהתחלנו לחסן בחודש מאי או יוני את המתבגרים התפרסמו באותה תקופה סקרים שהראו על נכונות מועטה להתחסן, 20-15 אחוזים לא יותר. ההתחסנות בפועל הפתיעה אותנו לטובה, אנחנו היום עומדים על כ־60 אחוזים מבני הנוער, זה לוקח זמן אבל זה קורה. גם בחיסון של גילאי 5-11 אנחנו צופים התנהגות של שלושה גלים, זה גם מגובה בסקרים מארה"ב".

לדבריו, "כשליש מההורים פשוט מחכים לבוקר שאחרי אישור החיסון ואז הם ירוצו עם הילדים להתחסן. שליש נוסף ישבו על הגדר וירצו לראות מה קורה לשליש הראשון שמתחסן - לאחר מכן גם הם יתחסנו. השליש האחר הוא או מתנגדים או מהססים, ויכול לקחת חודשים עד שהם יתחסנו. אני הרבה יותר אופטימי. אני ממליץ והאיגוד ממליץ. עברנו על כל החומר המדעי ואנחנו רגועים ובטוחים בחיסון הזה".

במענה לשאלה האם חיסון הילדים יתרום לחיסון העדר השיב גרוסמן: "אני מעריך שחיסון הילדים יתרום לחסינות האוכלוסייה בכללי, אבל הסיבה שאנחנו מחסנים את הילדים היום היא כדי להגן על הילדים עצמם. אנו נשמח מתופעת הלוואי של התהליך הזה, שנחסן באופן טוטלי יותר מהאוכלוסייה בישראל, אבל המטרה היום היא להגן על הילדים - חד משמעית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM