מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על העלייה בנתוני התחלואה ועל פתיחת מבצע החיסונים לילדים בני 5-11. פרופ' אש חשף כי מקדם ההדבקה עלה ל-1.08 ואמר כי מדובר ב"נתון מטריד".

על פי נתוני משרד הבריאות, אמש אובחנו 682 מאומתים חדשים לנגיף, מתוך 93,130 בדיקות. מספר החולים הקשים עומד על 128, בהם 81 מונשמים. מספר הנפטרים עומד על 8,177.

בפתח הדברים נשאל פרופ' אש האם אנו בפתחו של גל חמישי, והשיב: "מוקדם לומר את זה, אנחנו בשבוע האחרון רואים עלייה במספר המאומתים, גם אתמול היה מספר גבוה שמבטא עלייה ומקדם ההדבקה עלה ל-1.08. זה בהחלט מטריד, מדאיג ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו מגבירים את ההתחסנות כדי להתמודד עם זה, אבל לא הייתי מדבר במונחים של גל נוסף".

על העלייה בתחלואה באירופה אמר: "אירופה זה ביטוי של הגל הקודם שלנו. הם אחרינו בעניין הזה. אנחנו מדברים על עלייה נוספת אחרי היציאה מהגל הרביעי. אני חושב שגם באירופה וגם אצלנו זה ביטוי של דעיכת החיסונים וחוסר התחסנות מספקת. יש לנו כמיליון איש שלא קיבלו חיסון בוסטר, וזו האוכלוסייה שאנחנו רוצים שתגיע להתחסן".

"נכון שהיום כ-60 אחוז מהמאומתים הם ילדים אבל זה נכון לכל התקופה האחרונה וזו תוצאה שהמבוגרים התחסנו והילדים לא. יש לימודים בבית הספר אבל יש מספיק מאומתים מעל גיל הילדות, מעל גיל 18, והם המפתח החשוב יותר ליציאה מהעלייה הזאת. אם הם יתחסנו כל אותם קרוב למיליון שעוד לא קיבלו את חיסון הבוסטר אנחנו נעצור את העלייה הזאת. זה אומר שאם הם לא יתחסנו, נצטרך לנקוט בצעדים אחרים של מגבלות או להחזיר מגבלות שהיו קיימות. ההתמודדות עם העלייה בתחלואה היא כזאת: או שהחיסון עוצר או מגבלות עוצר או שנצטרך לספוג עלייה בתחלואה ולראות שאין עלייה בחולים הקשים", הוסיף פרופ' אש.

על הטענות כי ההיענות למבצע חיסוני הילדים נמוכה, השיב: "אני הייתי מסתכל על זה יותר בסבלנות. אנחנו ביום הראשון, זה עניין של התנעה. בכל זאת כמה אלפים כבר זימנו תורים ויגיעו. אני אופטימי בעניין הזה ,זה ייקח זמן עם הילדים היותר קטנים לוקח זמן לקבל את ההחלטה בזאת אבל בסופו של דבר נגיע לאחוזים יפים, 60-50 אחוז. זה עניין של הסברה, הסברה, הסברה. אנחנו מציגים את הנתונים אין ספק שההמלצה של מרביתם המוחלט של המומחים זה להתחסן המחלה יותר קשה יותר מכל תופעות הלוואי של החיסון וזה טעות אם יש לך ילד שצריך להתחסן ואתה לא מחסן אותו כי בסוף הוא יידבק ואנחנו לא יודעים מה השלכות המחלה לטווח הארוך. אני מאמין שההורים יבינו את זה".

על האפשרות להגבלות באירועי חנוכה אמר: "בינתיים אנחנו לא מבקשים הגבלות נוספות אלא רוצים לחדד את ההנחיות הקיימות ולהקפיד עליהן וזה שני דברים בעיקר - תו ירוק, נבדקים, וכך נעלה על ילדים שהם מאומתים ולא נכניס אותם לאירוע, והדבר השני זה המסכות. בשני הדברים אני רואה התרופפות בתקופה האחרונה. אני חושב שצריך להחזיר את המשמעת גם העצמית וגם את האכיפה בעניין הזה כדי לראות שאנחנו מקפידים על המסכות והתו הירוק. האכיפה קיימת, יש קנס לא נמוך וזה רק עניין של לעשות את זה, שיהיו פקחים ושוטרים שיגיעו למקומות ויתנו קנסות למי שלא עוטה מסכה וגם סדרנים בהופעות האלה חשוב שיקפידו". 

לבסוף חשף פרופ' אש את נתוני התחלואה העדכניים: "הבוקר יש 682 מאומתים, זה מספר גבוה יחסית לשבועות האחרונים, ה־R טיפס ל־1.08, זה נתון מטריד. אני מודאג אני חושב שהמגמה של הימים האחרונים בהחלט מעידה על כך שהמגפה שינתה כיוון והיינו בצמצום של תחלואה ועכשיו אנחנו בהתפשטות של תחלואה. השאלה כמה זה יימשך לאורך כמה זמן ולאיזה רמה של מקדם הדבקה זה יגיע".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm