קבינט הקורונה אישר הלילה (שבת) שורת צעדים משמעותיים בעקבות התפרצות הווריאנט החדש, "אומיקרון", שהתגלה עד עתה בקרב בודדים בארץ. ההחלטות ייכנסו לתוקף בחצות הלילה שבין יום ראשון ליום שני.

בנט על וריאנט "אומיקרון" (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

ההחלטות שהתקבלו בדיון: תיאסר כניסת זרים לישראל מכלל המדינות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. בנוסף, יעשה שימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי שב"כ, למעקב אחר מאומתים שנושאים את הזן החדש, אך החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר אישור שרי הממשלה, בתקנות לשעת חירום. כמו כן, בחללים סגורים, יוחל מתווה התו הירוק בהתכנסות העולה על 50 משתתפים (במקום 100 משתתפים, על פי המצב הנהוג כיום).

נוסעים השבים מחו"ל: ישראלים המוגדרים מחוסנים (בשלושה חיסונים) או מחלימים, יבצעו בדיקת PCR עם נחיתתם ארצה, ולאחריה יכנסו לבידוד ביתי. בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית, הנ"ל יוכלו להשתחרר מבידוד. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרשו להשלים בידוד מלא.

ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי. בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית, הנ"ל יוכלו להשתחרר מבידוד. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרשו להשלים בידוד מלא.

ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות, יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, הנ"ל יועברו להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הנ"ל ישוחררו מבידוד.

בנט: "אנחנו במרחב אי ודאות, נצטרך פיקוח הדוק על גבולות המדינה"

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "אנחנו נמצאים כרגע במרחב אי ודאות, זה מרחב לא פשוט ולא נוח להיות בו. אני הגדרתי את זה מוקדם יותר היום כ'תקופת הערפל'. המפתח פה הוא זהירות, ומינימום סיכונים, עד שנלמד יותר. אנחנו רוצים לשמור על ההישג האדיר של מדינת ישראל בדלתא – ישראל פתוחה ומתפקדת, עם כלכלה מתפקדת, ומערכת חינוך פעילה, כשהילדים הולכים לבית הספר. זו העדיפות העליונה". 

"נצטרך פיקוח הדוק על גבולות המדינה. בכל יום אנחנו נלמד יותר ונדע יותר. אנחנו כרגע מקדימים את העולם באיסוף מידע, וגם בקבלת החלטות מהירה. ההמלצות שנביא הלילה הן המלצות של ראש הממשלה, של שר הבריאות ושל משרד הבריאות. יש פה עמדה אחת של כולנו, וזה חשוב מאוד לאמון הציבור", הוסיף. 

ראש הממשלה הדגיש כי "האינדיקציות מראות שחיסון מונע תחלואה קשה והבוסטר משמעותי מאוד להגנה מפני מחלה קשה. כלומר, גם אם נדבקת, הבוסטר שומר עליך ועלייך מפני מחלה קשה. מי שעוד לא התחסן בבוסטר, פשוט מוותר מרצונו על שכבת הגנה חיונית, בזמן קריטי. לקראת אירועי החנוכה, כדי שהילדים יוכלו לצאת ולחגוג בבטחה, קחו אותם להתחסן".

על פי דיווח בוואלה!, ראש שב"כ, רונן בר, התייחס להחלטה להפעיל איכוני שב"כ לחולים המאומתים לווריאנט החדש, "אומיקרון" והדגיש כי "השימוש באיכונים צריך להיות לפרק זמן מוגבל, למטרות מוגדרות ותוך בחינה יומיומית של הצורך".

שר המשפטים גדעון סער, הביע את התנגדותו להגבלות כלשהן על נתב"ג כמו גם לאיכוני השב"כ. זאת, לדבריו, מאחר ומדובר בפגיעה במדיניות הממשלה. "יש צורך בדריכות, אבל לא הייתי ממהר", הוסיף. מי שעמדה לצדו, היא שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שהתנגדה גם היא לאיכוני השב"כ ולבידוד לישראלים מחוסנים. במהלך הדיון אמרה השרה כי "איכוני שב"כ זה נשק יום הדין ועצם הבידוד על ישראלים מחוסנים - הוא מסר כפול בנוגע לחיסונים".

שרת המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן הבהירה כי תמיכתה בהחלטות תהא מוגבלת בזמן. על כך הוסיפה: "אם יש לקח מהממשלה הקודמת, הוא שאסור להתאהב בסגירת השמיים, בזמנו ועדת חריגים נגררה למקומות בעייתים. צריכים לעשות את זה לזמן קצר, זאת זכות דמוקרטית".

50 מדינות באפריקה הוגדרו כאדומות, משמע: קיים איסור יציאה אליהן

בהתאם להחלטת הממשלה ובהמשך להמלצת משרד הבריאות, סווגו 50 מדינות ביבשת אפריקה כאדומות כמפורט ברשימה: אנגולה, אוגנדה, איי סיישל, אריתריאה, אסוואטיני, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בנין, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, דרום אפריקה, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, טנזניה, כף ורדה, ליבריה, מאוריטניה, מאוריציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, לסוטו, ניגריה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה, צ'אד, קומורוס, קניה, קמרון, ראוניון ורואנדה. נדגיש כי קיים איסור יציאה מישראל למדינות אדומות, למעט חריגים ובאישור ועדה בראשות משרד הפנים. כל החוזרים ממדינה אדומה, לרבות מחוסנים ומחלימים חייבים בבידוד מלא.

מחר תדון הוועדה בהגבלות היציאה מישראל וחובת בידוד במלוניות בעקבות הווריאנט. שכן על פי ההכרזות, על הנכנסים לישראל מדרום אפריקה, בוטסואנה, מלאווי ואתיופיה תחול חובה לשהות בבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה.

חובה זו תחול על הנכנס לישראל מאותן מדינות, עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת ה-PCR שיבצע עם כניסתו לישראל, ובלבד שהצהיר על כך שיקיים את יתר תקופת הבידוד במקום בידוד שלא מתגוררים בו או שוהים בו אנשים נוספים מלבדו. לעניין מי שקיבל תוצאה חיובית, עד לקבלת אישור החלמה. החובה לשהות במקום לבידוד מטעם המדינה כאמור תחול על מי שנכנס לישראל ממועד פרסום ההכרזה ועד ה-5 בדצמבר.

בנוסף, מדינות צפון, מרכז, מזרח ומערב אפריקה, הוצע כי תוגבל היציאה מישראל, יחול איסור כניסה של זרים, וכלל החוזרים יידרשו לבידוד מלא, כולל מחוסנים ומחלימים, עם אכיפת בידוד מוגברת כולל שהייה במקום לבידוד מטעם המדינה.

משרד הבריאות עדכן מוקדם יותר הערב כי 517 חולי קורונה אובחנו במהלך היממה האחרונה, ואחוז הנבדקים החיוביים עומד על 0.66%. מספר החולים שמצבם קשה עומד על 125, מתוכם 82 במצב קריטי. עוד נמסר, כי ארבעה מיליון בני אדם קיבלו את מנת החיסון השלישית, וכי מניין הנפטרים עומד על 8,128.