משרד הבריאות עדכן הערב (שבת) כי עד כה זוהה בישראל מאומת אחד ששב ממלוואי, שנחשף לוראיינט אומיקרון, אולם עולה החשד כי עוד שבעה בני אדם נדבקו בוראיינט החדש. עוד נמסר כי מתוך השבעה, שלושה מהם לא שהו בחו"ל לאחרונה.

עד כה, בלגיה, הולנד, דרום אפריקה, בוטסואנה, הונג קונג, בלגיה ובריטניה הודיעו כי זוהו מאומתים חדשים לזן החדש של הקורונה. בנוסף לכך, נבדק החשד להמצאות הוריאנט גם בגרמניה וצ'כיה. כזכור, הדיווח הראשון על מקרה של זן האומיקרון לארגון הבריאות העולמי היה לפני שלושה ימים, אז אותר אצל חולה בדרום אפריקה.

בנוסף לכך, החל מאתמול פיקוד העורף החל בנקיטת צעדים לסיוע בהתמודדות עם זן אומיקרון שהתגלה בימים האחרונים. כחלק מהצעדים שננקטו, נשלחו מאות דוגמים של פיקוד העורף לבתיהם של אזרחים ששבו לארץ מהמדינות שמוגדרות ״אדומות״ ושוהים כעת בבידוד ביתי, לצרכי בדיקות והקפדה על חוקי הבידוד.

בנוסף, הוחלט על הכפלת הצוותים האחראיים על קליטת החוזרים מחו"ל והעברתם למלוניות הבידוד. הטיסות הקרובות אשר עתידות לנחות בארץ מן המדינות האדומות (סיישל ודרום אפריקה) יוסטו לטרמינל 1, שם יפעלו צוותי פיקוד העורף ויסייעו בהעברת החוזרים לבידוד במלוניות הקורונה.

מפקד מפקדת 'אלון', תת-אלוף (מיל') רלי מרגלית, ביקש לתגבר את מערך הבדיקות בנמל התעופה בבדיקות PCR נוספות, ואף הוקם צוות חקירות ייעודי להתחקות אחר הזן האפריקאי ולמניעת התפשטות וקטיעת שרשרת ההדבקה.

תא״ל רלי מרגלית על הפעילות מול וריאנט "אומיקרון". צילום: אבשלום ששוני

נוכח התפשטות הזן החדש במדינות דרום אפריקה, קיבל ראש הממשלה את המלצת משרד הבריאות להגדירן כמדינות אדומות. כמו כן, הנחה רה"מ לבחון עצירה מיידית של טיסות ממדינות אלו לישראל ומישראל אליהן, או את יישומו של מתווה אחר למניעת התפשטות הזן בישראל. בהמשך הערב ייערך דיון נוסף בנושא. 

בדיון המשך בראשות ראש הממשלה ושר הבריאות, נקבע כי המדינות הבאות הוגדרו בשלב זה כאדומות: דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, מוזמביק, נמיביה ואסוואטיני. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל. כמו כן, כלל השבים לישראל ממדינות אלו, לרבות מחוסנים בחיסון שלישי, יופנו לבידוד במלוניות קורונה למשך 7 ימים, וישוחררו לאחר ביצוע 2 בדיקות PCR שתוצאתן שלילית. נוסעים שיסרבו להיבדק יחויבו בבידוד שאורכו 14 ימים במלונית קורונה.

בנוסף לכך, קבינט הקורונה צפוי להתכנס הערב לדיון בצעדים הבאים, על מנת לנסות למנוע את התפשטותו. על פי דיווח בחדשות 12, בין הנושאים שיעלו לדיון הם החזרת איכוני שב"כ לאיתור מגעים ושרשראות הדבקה, סגירת גבולות המדינה לכניסת זרים והגבלות על שבים מיעדים שבהם יתגלה הווריאנט. כמו כן, ייערך דיון ממוקד יותר על השבים מדובאי, אתיופיה, פרנקפורט וטורקיה, מהן יש לרוב טיסות "קונקשן" לאפריקה וממנה.

על פי שורת מדענים, שדיווחו על הממצאים לאתר "The Guardian", הגרסה החדשה של הנגיף נושאת בתוכה מספר גבוה של מוטציות ועלולה להוביל לגלי תחלואה נוספים, אשר במרכזם יעמדו נגיפים שעמידים לחיסון. עד כה התגלה כי לגרסה המדוברת ישנם 32 מוטציות שונות בחלבון בו נאבקים החיסונים השונים. על פי המדענים, המוטציות יכולות להשפיע מצד אחד על יכולת הנגיף להדביק תאים בגוף, אך מצד שני יכולות גם להשפיע על תאי החיסון לתקוף את המחלה.

קורונה בהולנד (צילום: רויטרס)
קורונה בהולנד (צילום: רויטרס)

וירולוג מוערך באוניברסיטת "אימפריאל" בלונדון, ד"ר טום פיקוק, פרסם בטוויטר סדרת ציוצים על הגרסה החדשה וציין: "הכמות הגבוהה להפליא של המוטציות מצביעות על כך שזה צריך לעורר דאגה אמיתית". למרות זאת, הווירולוג סייג במעט את דבריו כשטען כי "צריך לפקח, יכול להיות שזה בסך הכל מקבץ מוזר של מוטציות שאינו יעבור לתאים אחרים. אני באמת מקווה שזה המקרה".

ד"ר מירה צ'אנד, בכירה בסוכנות לביטחון ובריאות בבריטניה, הוסיפה בנושא: "מכיוון שטבעם של וירוסים לעבור מוטציות לעיתים קרובות, זה לא יוצא דופן שיופיעו סטים חדשים של מוטציות, גם במקרים בהם נרשמו מקרים בודדים. כל מוטציה שנראה כי יכולה להתפשט במהירות – מטופלת".