פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס להיקף ההתחסנות נגד נגיף הקורונה: "אני חושב שכרגע שהגישה בישראל היא גישה יותר מאפשרת, יותר מכילה, נותנת זמן לאנשים לקבל את ההחלטות שלהם".

"יש לזה מחיר, רק בגל האחרון, שלצערי לא יצאנו ממנו באופן מלא, נשאלה השאלה - מה סדר העדיפות כשמגיע חולה מחוסן לבית החולים לעומת לא מחוסן, למי מחברים את מכשיר האקמו?", הוסיף.

לדבריו, נראה שהשתנה משהו משבוע שעבר, "הופיע וריאנט חדש, קיבלנו תזכורת שהנגיף כאן ויישאר כאן. לפני שבוע המילה גל חמישי הייתה מהוססת, היום אני יותר מודאג".

"הווריאנט החדש מאוד מטריד, שבוע שעבר אמרתי לגבי חיסון הילדים שנביא את כל החומר והמידע, שההורים ידברו עם רופאי הילדים, ישקלו ויקבלו את ההחלטה המתאימה להם. עכשיו אני אומר - הורים יקרים תעשו את כל הפעולות אבל תקבלו החלטה, אין הרבה זמן אם הווריאנט יתפשט בעולם עדיף לפגוש אותו כשאתה מחוסן", אמר. 

על האפשרות של חיוב חיסונים אמר הפרויקטור: "אני חושב שזה לא נכון מה שקרה באוסטריה שהטילו סגר רק על הלא מחוסנים, זה מדרון חלקלק בעייתי. צריך לבחון את כל החלופות, כולל החלופה של חובת חיסון במדינת ישראל".

"צריך לבחון ולשקול את האופציה של חיוב חיסון בישראל בדומה למדינות העולם, גם בהקשר של חקיקה, במיוחד שהמגפה כאן ואני חושש שהיא תתעצם", הסביר. 

זרקא הוסיף כי הוא אינו יודע להעריך האם המשפט הישראלי יאפשר חיוב חיסון: "עולה השאלה של זכויות אדם, וכל סוגיה מהסוג הזה חייבת להיבחן בצורה מרחיבה. אנחנו ולא נמצאים ברמה הפרקטית שהיום הולך להתקיים חוק באופן מפתיע בשביל לחייב חיסונים".

"אני כרופא חושב שצריך למצות את כל תהליכי ההסברה בשביל לגרום לאנשים להתחסן. המרכיב שקשור באכיפה וחקיקה הוא לא מרכיב של חיי ושל המקצוע שלי, אני אומר שצריך לבחון אותו", הבהיר. 

על איכוני השב"כ אמר: "אני מסתכל על תחילת האירוע עכשיו עם האומיקרון, כיוון שאנו רוצים למנוע את ההתפשטות ולצמצם את ההגעה שלו לישראל אני חושב שכחלק מהדאגה לציבור נכון לאשר את הכלי בצורה מידתית ומוגבלת".

חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אנחנו בתחילת הדרך, יש קרוב ל־30 חשודים בווריאנט החדש, אנחנו מדברים על פעולה ממוקדת על אותם המקרים. אנחנו רוצים לדאוג לבריאות הציבור ומנגד לא לפגוע בפרטיות", הוסיף. 

בהמשך דבריו, התייחס ליעילות החיסון אל מול האומיקרון: "המידע שיש לנו מדרום אפריקה זה שבקרב המאושפזים בשל הווריאנט החדש יש באופן יחסי יותר צעירים ופחות מבוגרים, כך שאנחנו לא יודעים להגיד לגבי סיכון המבוגרים. אלה שבאשפוז חלקם מחוסנים וחלקם לא, מי שמחוסן כנראה בג'ונסון וג'ונסון שמידת היעילות שלו לעומת פייזר יותר נמוכה".

"יש לנו שני מקרים בישראל של מחלה קלה. אנחנו מוטרדים מהשאלה של האם האומיקרון עוקף חיסון, יש כנראה מידע ראשוני שאומר שייתכן והוא פחות יעיל נגד הזן החדש מאשר נגד הדלתא. אבל רוצה לקוות שזה אומר רק ב-80 אחוז, אנחנו לא בקטע של 0 לעומת 100", המשיך. 

על השאלה האם אנחנו בשליטה, השיב הפרויקטור: "אני חושב שהפעילות שנעשתה בהחלט ראויה, אנחנו מצליחים לאתר את המקרים, חלקם אנחנו מאתרים בעזרת השב"כ. אנחנו בשליטה, מכירים את המקרים. נמשיך להיות עם יד על הדופק ונעדכן".