הממשלה התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון במתווה הקניונים החדש, בניסיון להתמודד עם התפרצות הזן אומיקרון של נגיף הקורונה, במקביל לצמצום הפגיעה הכלכלית בעסקים שבקניונים. כמו כן, השרים אישרו את המדינות האדומות החדשות שייכנסו לרשימת המדינות אליהן אסורה טיסה של ישראלים.

במהלך הישיבה תקף ראש הממשלה בנט את חלק משרי הממשלה בטענה כי הם נשברים תחת לחץ: "אם לא נקבל עכשיו החלטות נחרצות, עוד מספר שעות האחריות על כולנו. קצת לחץ מבעלי קניונים, ונשברים. אנחנו צריכים להיות מנהיגים ולא להתרגש מטלפון של איזה מיליארדר. מי שמתרגש, שלא יבוא לפוליטיקה".

בנוסף, הוא הגן על עמדתו כי לא מחוסנים צריכים לשלם על הימים בהם ישהו במלוניות הקורונה. "אם לבן אדם היה מספיק כסף לממן חופשה הוא גם יכול לשלם על מלונית. אין סיבה שהמדינה תממן מלוניות לאנשים שלא טרחו להתחסן ולכן נדרשים להיכנס לבידוד במלונית. זה לא צודק ולא הגיוני", הסביר ראש הממשלה.

במקביל, ועדת החוקה אישרה את הוספת איחוד האמירויות, אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת ושבדיה לרשימת המדינות האדומות שהיציאה אליהן נאסרה. הן ייכנסו לרשימה החל מחצות הלילה שבין ראשון לשני. 

במהלך הישיבה, שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה לאפשרות שיוטלו מגבלות נוספות ואמרה נחרצות: ״לא אתמוך בשום מגבלות נוספות עד שלא יוסדר סיוע לחברות התעופה. אנו מפקירים אלפי עובדות ועובדים שזו פרנסתם, כשאין היום שום הסדר של חל״ת ואין שום דבר אחר שתומך אותם. זהו כח אדם חיוני וחברות התעופה הן שירות שמדינת ישראל חייבת לשמר - כבר נודע כי בריטיש איירוויז הודיעה על ביטול טיסותיה לישראל ממחר; מי אם לא חברות התעופה הישראליות יטיסו הביתה את כל הישראלים מעבר לים? אני דורשת שהסיוע לחברות יוסדר עוד השבוע״.

מעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש (צילום: דובר צה''ל)
מעצר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש (צילום: דובר צה''ל)

בראשית הישיבה, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "במהלך הלילה הייתה לי הזכות לעקוב, בזמן אמת, אחרי המבצע לתפיסת החוליה שרצחה את יהודה דימנטמן ז"ל. עבודה יפה ומרשימה, שיתוף פעולה יוצא מן הכלל בין השב"כ לצה"ל, לימ"מ ולשאר גורמי הביטחון. כשעובדים יחד, והמטרה ברורה מול העיניים – מצליחים".

"הייתה פה הצלחה לסגור על המחבלים מעגל תוך זמן קצר מאוד ולא לתת להם להיעלם לשטח לתקופה ארוכה", הדגיש, "אנחנו עדים בשבועות האחרונים למאמצים של ארגוני הטרור להרים את הראש ביהודה ושומרון, ומנגד פיגועי בודדים, בהשראת ההסתה הרגילה, שמשנה אולי פלטפורמה - עברה מפייסבוק לטיק טוק, אבל ההסתה נשארה אותה הסתה. צה"ל, השב"כ וכל ארגוני הביטחון דרוכים וערוכים. אין מחבל שלא נרדוף אותו ונגיע אליו, יקח מה שיקח".

בהמשך דבריו, ראש הממשלה התייחס לעלייה בתחלואה, ואמר: "הממשלה הזו עשתה דבר גדול כשקיבלה החלטה מהירה נחרצת לפני שלושה שבועות להגביל את הכניסה לישראל, ועיכבה מאוד את חדירת הווריאנט, וחבל שעוד מדינות לא עשו כמונו. קיבלנו החלטה שאז נראתה תמוהה ואםפילו מוגזמת אבל קנינו לישראל זמן יקר, כבר לפחות שלושה שבועות שעיכבנו אותו". עם זאת, הוא הדגיש כי "זה לא מספיק - האמויקרון כבר חדר לארץ יש הידבקויות בקהילה ועליה במקדם ההדבקה, זה התחיל".

"הפעם צריך להבין שההגנה הלאומית שהמדינה נותנת לא מספיקה, כל אזרח צריך לדאוג לעצמו, למשפחתו ולילדיו, אל תסמכו על השכן שהתחסן לכם זה לא יעזור הרבה הגל מגיע", הוסיף בנט, "כל משפחה צריכה להיערך, כל אדם צריך לוודא שהוא מחוסן בשלוש מנות חיסון, ושילדיו מחוסנים. אני מזכיר שהחיסונים בטוחים, מיליוני ילדים בארצות הברית כבר קיבלו אותם, וכולם בטוחים". הוא אמר כי "אפשר ללכת לקופות לקבל חיסון. אני מודאג מהפערים בחיסוני הילדים בין אפרת ורמת השרון לבית קריית מלאכי ורהט, זה לא צריך להיות כך החיסון נגיש לכל אזרחי ישראל לא רק לעשירים".

ישיבת הממשלה (צילום: פול, אמיל סלמן)
ישיבת הממשלה (צילום: פול, אמיל סלמן)

כאמור, על פי המתווה, בקניונים ובאזורי מסחר סגורים יוחל באופן מיידי תו סגול מהודק, על פי יחס תפוסה של 1:15. כמו כן, תתבצע אכיפה מוגברת בעניין עטיית מסיכות, באמצעות הוספת נאמני קורונה ופקחים. במקביל, שעות הפעילות בקניונים יוארכו לצורך ריווח הצפיפות במסחר. מעבר לצעדים אלה, יוקמו עמדות התחסנות בעשרות מוקדים מרכזיים בקניונים. יינתנו הטבות מיוחדות למתחסנים בקניון בניסיון לייצר אווירה מעודדת של התחסנות. בהתאם לשיעורי התחלואה, תיבחן בימים הקרובים האפשרות להחיל תו ירוק על כל בית מסחר ששטחו מעל ל־100 מ״ר.

השרה אורית פרקש - כהן: "מהנתונים שהוצגו הגל כבר כאן בעוד שבועות. אם רוצים לנצל את הזמן לחיסונים אז צריך: תו ירוק זהה לכלל החנויות (שלא מוגדרות חיוניות) - לא רק בקניונים, כל אדם מעל גיל 5 צריך לשלם על בדיקות,תו ירוק זמני עם חיסון ראשון ל-30 יום. כל אלה יעודדו ויתרמו להגנה. חבל על הזמן, הגל בדרך!".

במהלך הישיבה הגיעה גם מיכל זכות, תלמידת כיתה י"א שחלתה בנגיף הקורונה וסובלת מהשפעת תסמינים לטווח ארוך, ביחד עם אביה, ציון. מיכל ואביה שיתפו את ראש הממשלה והשרים בהתמודדותם עם תסמיני המחלה שנותרו לטווח הארוך (Long COVID), בהם בעיות בזיכרון, קשיים קוגניטיביים, עייפות ותשישות, ועוד.

כאמור, המתווה יובא לדיון הממשלה הבוקר, ואחרי שיסיימו לנסח את התקנות - יביאו למשאל טלפוני של קבינט הקורונה. הכניסה לתוקף תהיה מיידית. ההודעה על המתווה שהושג הגיעה לאחר שביום חמישי נערך דיון בנושא בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, בכירי משרד הבריאות ונציגי המשרדים הרלוונטיים. במהלך הדיון, בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ דרשו תו ירוק לקניונים, כך שמי שאין לו תו ירוק יכול להיכנס רק לחנויות חיוניות. אולם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ונציגי משרד האוצר התנגדו למתווה, והדיון הסתיים ללא הכרעה.

בעלי עסקים רבים לא אהבו את הזיג־זג של הממשלה באשר למתווה הקניונים שהתרחש בימים האחרונים. "זה נראה לא מקצועי. בהתחלה הממשלה דרשה שבכניסות לקניונים יסמנו עם צמידים, כדי לזהות מי מחוסן ומי לא מחוסן, אחרי המחאות חזרו בהם ורצו שהקניון יהיה אחראי ויבדוק, ועכשיו החליטו על תו סגול", אמר ל"מעריב" עו"ד רועי כהן, נשיא להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים. לדבריו, "כל הזמן משנים החלטות ויוצרים בקרב בעלי עסקים ועצמאים חוסר ודאות. אסור שקבלת ההחלטות תהיה על בסיס פאניקה". עו"ד כהן טען שהתחושה היא שמנסים לקחת את בעלי העסקים כבני ערובה, כדי לאלץ אנשים להתחסן. "לא ייתכן שהמגזר העסקי יהפוך למקל נגד אלו שאינם מתחסנים", סיכם.

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", אמר ל"מעריב": "טוב עשתה הממשלה שנסוגה מדרישתה לקיים תו ירוק בקניונים, שכן אם היה התו מיושם, פגיעתו הכלכלית הייתה גדולה, לא מידתית וגם לא ברת אכיפה בשטח". מור הוסיף כי הממשלה לא יכולה להצהיר שעסקים נשארים פתוחים - ועם זאת להגביל אותם באופן שפוגע בהם פגיעה כלכלית, מבלי לפצות אותם על הנזק שנגרם להם.