המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב ב-103FM על החשש מפני התפשטות זן האומיקרון בישראל והדגיש כי אין טעם בהגבלות על הכניסה והיציאה מהארץ: "יש בכלי זה פגיעה קשה בזכויות הפרט". 

בפתח דבריו אמר פרופ' גרוטו כי "אין לנו דרך לעצור כניסה של הנגיף עצמו או וריאנטים אחרים באמצעות סגירת השמיים ופעולות שמגבילות נוסעים, למדנו את זה על בשרנו, זו כבר לא מדיניות שמקובלת בעולם. אין מקום להגבלות הללו, בטח אם הנגיף כל כך מדבק, הכניסה שלו בלתי נמנעת. זה כלי לא יעיל, אפשר להשתמש בו לצורך בידוק ולראות מה המצב, ויש בו פגיעה קשה בזכויות הפרט".

הוא הוסיף: "יש דברים אחרים שאפשר לעלות, כמו שאי אפשר לעלות לטיסה בלי להיבדק ואי אפשר להיכנס לישראל בלי בידוד. אנו כבר רואים עדויות של העברה בקהילה יותר ויותר, הווריאנט נכנס וייכנס בין אם נעשה את הפעולות הללו ובין אם לאו, ולכן חבל לפגוע בסקטורים שלמים ולהתקיים כמו שמדינות אחרות עושות. נוקטים בכל מיני צעדים אך לא סגירת כניסה או איסור של אנשים לצאת מהמדינה".

"היום אנו נמצאים במצב אחר לגמרי, יש הרבה יותר ידע, אנחנו רואים שפעולות מסוימות לא כדאי לחזור עליהן, גם אז חשבתי שלא נכון להטיל מגבלות, והיה לי ויכוח על כך עם רה"מ בדיון קבינט. הדבר החשוב הוא להגביר את ההתחסנות, יש עדויות לא רעות בכלל שמראות שמחוסנים בשלוש מנות יש להם הגנה טובה נגד האומיקרון ולכן זו הדרך הכי טובה שלנו להתמודד, ובין היתר סגירת השמיים והעובדה שמחוסנים צריכים להיכנס בכל זאת לבידוד פוגעת באמון של הציבור". 

פרופ' גרוטו סיכם ואמר כי "ברור שהחיסון מונע הדבקה ומונע מאנשים להידבק, אנו יודעים שהוא מונע הדבקת אחרים, גם אם לא ב-100 אחוז, כנראה שיש לו דעיכה מסוימת עם הזמן ותמיד אפשר לחזק במנת דחף". על האפשרות של חיסון רביעי אמר: "קשה לי לומר, לא הייתה רוצה לומר שום דבר נחרץ, זה דורש עוד מעקב מספיק ארוך". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm