פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM אודות התפשטות הגל החמישי של האומיקרון בישראל, מבצע חיסוני הילדים וההחלטה על מתן חיסון רביעי לאוכלוסיות סיכון.

"האמת היא כך, אין מספיק נתונים לגבי הצורך של חיסון רביעי הבטיחות שלו והמועילות שלו. אין מספיק נתונים. אבל כמו שאומרים הצט"מ במסיבת עיתונאים שנערכה, אני מניח בין היתר לאחר שהבינו שיש ביקורת על ההחלטה, יש לנו איום מסוים, איום של הסלמה בפנדמיה בארץ, ונוכח האיום הם לקחו החלטה כזו, שכמו שהם הגדירו אתמול היא נצורה, ואני חושב שזה טוב מאוד כי צריך עוד נתונים. רק אתמול בלילה למדו שככל הנראה הדיווחים הראשונים של מספר אשפוזים נמוך בגלל האומיקרון הוא נכון יחסית לדלתא, יש יותר ויותר עדויות בדבר הזה; ואם זה כך, יהיה לנו גל אולי יותר קל ממה שנדמה, שיימשך 10-8 שבועות לפי מה שקרה בדרום אפריקה, ומהבחינה הזאת אפשר לשקול יותר בשקט את הנתונים", פתח פרופ' מבורך את דבריו.

"עצתי? לא להתחסן עכשיו חיסון רביעי, לחכות. אני לא חושב שזה דבר מסוכן מאוד אבל אני חושב שאנחנו צריכים לעבוד בשקט. אנחנו צריכים לעבוד לפי הנתונים ולא להיחפז לדבר כזה או אחר. אתה הרי יודע שבסופו של דבר יש מצב מאוד דינמי זה לא שיש לנו גוף שכל דבר שהוא יגיד זה תנ"ך או פסק דין חלוט. אנחנו לומדים את הדבר יש לכאן ולכאן יש אנשים שלוקחים את זה עם חשש יותר גדול ואנשים שעם פחות. כולנו מסכימים בדבר אחד וזה - הכי חשוב יש להתחסן שלושה חיסונים, ודאי למבוגרים, שני חיסונים כרגע לילדים חשוב מאוד. האמצעי הכי טוב. כולנו צריכים להיות בזהירות מבחינת מסכות והתבודדויות", הוסיף.

"אני חושב בתור רופא ואימונולוג במקצוע שלי, אני עוסק במערכת החיסון. אין מידע שזה נחלש במידה משמעותית ואין מידע מה יקרה במפגש עם הווירוס שכל הזיכרון החיסוני יתתעורר מחדש. לכן המידע הוא אנקדוטלי, על מספרים קטנים, ואם יש ירידה מ־75 אחוז ל־70 האם זה מצדיק חיסון רביעי והאם חיסון רביעי ישקם את מערכת החיסון? אני חושב שהצוות תולה יותר מדי ברמת הנוגדנים. כל פעם שתחסן הנוגדנים ירדו ואני חושב שלא צריך להיכנס ללופ של חיסונים בלי מידע סולידי. יכול להיות שצריך כל חצי שנה להתחסן אבל אני רוצה שזה יהיה על סמך מידע סולידי", המשיך.

"הבוסטר יורד קצת, הוא הרבה יותר טוב משפעת ויכול להיות שלא יהיה סוף העולם אם נידבק לפי הדיווחים שמגיעים. יכול להיות שזה סוף המגפה. לכן אני אומר שאנחנו צריכים עוד נתונים", סיים פרופ' מבורך את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm