האם הופעל לחץ פוליטי על חברי ועדת החיסונים במשרד הבריאות לאשר את החיסון הרביעי? לפי בכיר בוועדה שהתנגד להחלטה וצוטט הערב (חמישי) בחדשות 12, ייתכן כי התשובה לכך - חיובית. 

לפי הדיווח, אותו גורם, שהוא חבר בכיר מאוד בוועדת החיסונים וכן בצוות לטיפול במגיפות (הצט"ם) במשרד הבריאות, סיפר כי לדעתו לא היו מספיק נתונים כדי לאשר את החיסון וטען כי הופעל עליו לחץ לאשר את החיסון הרביעי. 

"ברור שיש לחץ", טען הבכיר. "כאשר אומר שר הבריאות, שהוא המנהל, שלא היה רכיב פוליטי בקבלת ההחלטות - אבל בוודאי שיש, כשעומד המפקד ומחליט שיש לעשות א ולא ב', אז יש מידה מסוימת של ספק אם אני רוצה להציג עמדה שנוגדת את הבוס שלי". 

נציין כי אותו בכיר מחזיק בדעת המיעוט שכן החיסון הרביעי אושר ברוב מוחץ של חברי הוועדה שהצביעו בעדו. כמו כן, במשרד הבריאות מבהירים כי כל ההחלטות שהתקבלו הן מקצועיות ולא פוליטיות וכי שר הבריאות ניצן הורוביץ לא דיבר עם אף אחד לפני קבלת ההחלטה. 

כזכור, ביום שלישי הצוות לטיפול במגפות המליץ לאשר את מנת החיסון הרביעית נגד קורונה לבני 60 ומעלה, לאוכלוסיות בסיכון (מדוכאי חיסון, חולים אונקולוגים ומושתלי איברים) ולעובדי מערכת הבריאות, כארבעה חודשים לאחר קבלת המנה השלישית. זאת, לאחר שרוב המומחים תמכו בהחלטה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, בירך על החלטת הצוות לטיפול במגפות לחסן בחיסון רביעי מבוגרים מעל גיל 60 וצוותים רפואיים והנחה להיערך למבצע נרחב לחיסון רביעי של כלל המבוגרים העומדים בקריטריונים (בדגש על פרויקט "מגן אבות") והצוותים הרפואיים.

החלטת המומחים מגיעה ברקע התפשטות זן אומיקרון בישראל ובצל נתונים מדאיגים במיוחד שעלו במחקר של משרד הבריאות בבריטניה, שמצא כי עשרה שבועות לאחר מנת הבוסטר שלפייזר, ההגנה מפני זן האומיקרון פוחתת מ-70% ל-45% בלבד. 

המדענים הבריטים בדקו למעלה ממאה אלף מאומתים לווריאנט דלתא וקרוב ל-69 אלף מאומתים לאומיקרון שחוסנו בשני חיסונים של פייזר, מודרנה או אסטרהזניקה, עם מנת דחף של פייזר ומודרנה. מהבדיקה עלה כי מקבלי המנה השלישית של פייזר נותרו על הגנה של 70% ורק לאחר כעשרה שבועות ירדה רמת ההגנה. מנגד, ההגנה של מחוסני מודרנה נותרה על על 70% גם 9 שבועות.

בעקבות המחקר, בריטניה שוקלת ללכת בעקבותיהן של גרמניה וישראל ולהתחיל במתן מנת חיסון רביעית לאוכלוסיות בסיכון, על מנת לעצור את התפשטות האומיקרון - כך דווח הבוקר ב"טלגרף".