ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ שרן השכל מתכנסת הבוקר (שני) לדון בתיקון מס' 9 לתקנות הקורונה. במסגרת הדיון, הממשלה מבקשת לאשר תקנות שיאפשרו החזרת לימודים בזום בערים אדומות בכיתות שבהן שיעור המחוסנים אינו גבוה מספיק, אולם בכנסת גוברת ההתנגדות לכך.

בפתח הדיון, אמרה ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות במשרד הבריאות, כי "משרד הבריאות רואה עין בעין את הצורך של הילדים ללמוד באופן פרונטלי, בחודשים האחרונים ומאז שהחל מבצע החיסונים אנחנו מנסים למצוא פתרונות ללמידה כמה שיותר בבתי הספר".

"היום בתי הספר נסגרים בגלל עלייה בתחלואה בתוך בתי הספר, אני אומרת שהפתרון הוא לצמצם מגעים בכיתות הנמוכות. כאשר נותנים למנהל את הגמישות המלאה להחליט איך הוא עושה את זה. הלמידה בזום היא לא נכונה", הוסיפה. לדבריה, חייבים להתחיל להכין את מערכת החינוך ללמידה היברידית. 

בהמשך, הציגה ד"ר אפללו בפני הוועדה נתונים לפיהם נכון לאתמול – 900 ילדים בגילאי 0-18 אומתו אתמול לנגיף הקורונה, הם מהווים 51.4% מכלל המאומתים. הבוקר נרשם זינוק בתחלואה במערכת החינוך, כאשר לפני נתוני משרד הבריאות מספר המאומתים עלה פי 1.5 בתוך שבוע, וכעת עומד על 5,695. מעל 45 אלף תלמידים נמצאים בבידוד.

ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשיראל, שעירו מוגדרת כאדומה התייחס גם הוא לדברים בוועדה: "הציבור אצלנו משתף פעולה והוא מודע לבעיה. יש לנו 29 גנים סגורים היום, 14 גננות וסייעות מאומתות. בבתי הספר יש לנו 434 מאומתים, כאשר מבחינת כלל המאומתים הרוב הם ילדים ותלמידים בבתי הספר".

"אני רוצה לבקש מהוועדה - לא לצאת בהודעה גורפת לסגירת בתי הספר והגנים, תנו לנו את הסמכות. אנחנו עם יד על הדופק, זה פוגע בילדים. הנוסחה ההיברידית היא נכונה, אבל מצד שני לא ייתכן שנותנים גיבוי למורה מכחיש קורונה, שיישבו בבית. מדובר באיש חינוך שלא מהווה דוגמה טובה לבריאות הציבור", הוסיף.

בית ספר בימי קורונה (צילום: פלאש 90)
בית ספר בימי קורונה (צילום: פלאש 90)

בהמשך הדיון, התייחס יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, להיקף הפגיעה הנפשית בילדים: "למידה היברידית זה מכבסת מילים, אתם שלחים מאות אלפי ילדים לזום, מדובר פה בנזק לדורות שאף אחד לא יודע להעריך אותו".

"משרד הבריאות מפנה אצבע מאשימה למשרד החינוך, אני מפנה אצבע למשרד החינוך ולממשלה. חברי הכנסת, אתם השער האחרון שלנו לפני שמאות אלפי ילדים יישלחו לזום לפגיעה רגשית ונפשית ללא צורך, אני מתחנן בפניכם בשם הורי ותלמידי ישראל אל תתנו לזה יד", אמר.

ד"ר פזית פרנקל ליבוביץ' פסיכיאטרית ילדים ומנהלת שירותי בריאות הנפש אמרה בוועדת החינוך:  "אם מתבגר לא פוגש פרצופים של חברים זאת מכה ניצחת לבריאות הנפשית שלו. בכל טראומה יש שכבה שנפגעת יותר ויש שכבה שנפגעת פחות - אנחנו לא רוצים לחשוף את הילדים לאירוע טראומתי – חלק יפגעו, חלק יתקשו להתאושש וחלק ינשרו מבית הספר". 

יו"ר ועדת החינוך השכל: "ראשי הרשויות עושים לילות כימים על מנת להתגבר על התחלואה ולהשאיר את מוסדות החינוך פתוחים למען בריאותם הנפשית של התלמידים. התקנות החדשות פוגעות במאמצים שלהם".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין: "אסור לנו לטפל במגפה כמו שעשינו עד עכשיו. אנחנו רואים שרף התחלואה הקשה והתמותה מהאומיקרון נמוך יותר, לכן גם הנוסחה של הערים האדומות היא שגויה, מיושנת ולא תואמת למציאות הנוכחית. ברירת המחדל היא שכולם יילמדו אלא אם יש סיכון בריאותי מוכח באותו המקום ספציפי, צריך פתרון פרטני והניסיון של הממשלה לשלוט דרך הכנסת בכל מקום נועד לכישלון".