מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה בישראל, סיפר כיצד צפויים להיראות השבועות הקרובים מבחינת מספרי הנדבקים ואף טען כי ניתן להגיע לחסינות עדר בישראל - אך במחיר של הדבקות רבות מאוד. 

בפתח דבריו התייחס אש לכך שהשמיים פתוחים ושלא הוטלו מגבלות התקהלות או הגבלות במערכת החינוך והסביר כי "זו דרך אחרת להתמודד עם ווריאנט שמידבק מאוד ולכן הכלים שלנו צריכים להיות אחרים מאשר הווריאנטים הקודמים".

הוא הוסיף: "הכלים שיש הם בעיקר סביב הצורך להגן על אוכלוסייה בסיכון כדי למנוע תחלואה קשה. היכולת למנוע הדבקות מול וריאנט כה מידבק הרבה יותר נמוכה, אנחנו נגיע למספרים הרבה יותר גבוהים של מאומתים אבל צריך לשמור על אוכלוסיות בסיכון ולראות איך מפחיתים את התחלואה הקשה כדי להגן על האנשים ועל מערכת הבריאות".

הוא עדכן בנתוני התחלואה הנוכחיים: "הייתה שבת עם הרבה מאומתים, מעל 4,000, שזה מספר מאוד גבוה לשבת. יש גם עלייה במספר החולים הקשים, עברנו את ה-100. מקדם ההדבקה סביב 1.8, זה גבוה מאוד. אנחנו במגמת עלייה - זינוק בטוח יהיה. אנחנו נראה מספרים יותר גדולים".

אש המשיך ואמר: "איפה זה יעצור? קשה לדעת. המחיר של חסינות עדר הוא הדבקות רבות מאוד, ויכול להיות שזה מה שיקרה. המספרים צריכים להיות גבוהים כדי להגיע לחסינות עדר, זה משהו שהוא אפשרי. אבל אנחנו לא רוצים שיגיע מהדבקות אלא מהרבה מתחסנים. אוכלוסייה חשובה צריכה להיות כל אלו שצריכים לקבל את הבוסטר, המנה השלישית, ולא קיבלו, יש לנו כמיליון כאלה והם חלק מהמפתח לעצור את ההתפשטות".

בהמשך התייחס לעלייה בתחלואה במערכת החינוך: "אנחנו לא רוצים להפסיק את הלימודים, זו החלטה מורכבת. צריך לחשוב האם לאפשר הגעה עם בדיקות וחיסונים או ללכת למדיניות של לעבור ללימודים בזום. אני ממליץ שהילדים יתחסנו ואני חושב שזאת הדרך שלנו גם בגל הזה להימנע מהדבקות מיותרות". 

הוא הוסיף: "אנחנו צריכים לחשוב האם יש דרך שבכל זאת אפשר להגיע לבית הספר בצורה יותר בטוחה, הדילמה היא אל מול הדבקות רבות - האם להמשיך במדיניות הבידודים או לעבור למדיניות אחרת, למשל שילדים מחוסנים יוכלו להגיע, ולאפשר הגעה עם בדיקות יומיות. אלו דברים שאנו שוקלים עכשיו, איך אפשר להמשיך את ההתנהלות אל מול וריאנט מאוד מידבק עם מדיניות אחרת במערכת החינוך. אני לא אומר מה נעשה כי זו דילמה גדולה. אנחנו רואים בימים אלה את הנזקים של הישיבה בבית בשנה שעברה". 

בהמשך התייחס לאפשרות שיתחילו לחסן במנה רביעית: "אנחנו מעריכים שהתחלואה הקשה יותר נמוכה, ואין ידע מספיק כדי להגיד שהחיסון הרביעי באמת ימנע מאיתנו את ההדבקות הרבות. אנחנו בוחנים את זה כל יום, ככל שנראה שיש מגמה של עלייה בתחלואה קשה בקרב המחוסנים בבוסטר אז זה יכריע את הכף בעד לתת את החיסון. בהחלט יכול להיות שזה יתקבל עוד השבוע".

לגבי התיעוד בו נראה סגן השר עידן רול במסיבה צפופה ללא מסכות, אמר: "הצטערתי מאוד לראות את התמונות ולשמוע על הדבר הזה. בעיקר נבחרי ציבור צריכים לגלות אחריות אישית גבוה יותר ולראות את התמונות כאלה זה פוגע באמון הציבור. זה מפריע להתמודדות עם המגפה. חבל מאוד שזה קרה".

סייעה בהכנת הכתבה: עפרי גליכמן, 103FM