התפשטות האומיקרון: שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרד הבריאות ערכו היום (רביעי) מסיבת עיתונאים על רקע הזינוק בנתוני התחלואה והמשך התפשטות זן האומיקרון בקהילה. בהמשך לפרסום ב"מעריב", אמר הורוביץ: אנחנו נפנה את בדיקות ה-PCR לאוכלוסייה מעל גיל 60 ולאנשים בקבוצות סיכון".

בפתח מסיבת העיתונאים, אמר ניצן הורוביץ: "אנחנו בעיצומו של גל האומיקרון. מספר המאומתים עולה כפי שצפינו, ולכך נערכנו, ואנחנו מוכנים גם לנתוני הדבקה גבוהים יותר אם יהיו. המדיניות שהובלנו בחצי השנה האחרונה הוכיחה את עצמה, ואני שומר ואמשיך לשמור עליה. אנחנו מתאימים את הצעדים למצב החדש, אבל גם נמשיך לחיות לצד הקורונה. נשמור על הבריאות וגם על שגרת חיים שפויה ככל שאפשר".

"גל האומיקרון מתנהג שונה ומחייב אותנו למהלכים חדשים ושינוי תפיסה מסוים. לכן התאמנו את הנחיות הבידודים, ההנחיות בחינוך, ואנחנו מתאימים גם את כללי הבדיקות למצב החדש. אנחנו כל הזמן עם האצבע על הדופק, בוחנים את הנתונים ולא פחות חשוב את המציאות בשטח ומאזנים בין כל השיקולים בצורה עניינית ושקולה".

"בכירי המשרד יציגו את פרטי ההתאמות החדשות שנעשו על פי מיטב שיקול הדעת המקצועי. העיקרון המנחה כאן הוא הגנה מיוחדת על הקבוצות שבסיכון גבוהה יותר לחלות במחלה קשה, ואנחנו נפנה את בדיקות ה-PCR לאוכלוסייה מעל גיל 60 ולאנשים בקבוצות סיכון. באשר ליתר הציבור, מי שמחוסן כראוי, וכתוצאה מכך גם נמצא בסיכון נמוך יותר למחלה קשה יעשה בדיקת אנטיגן ביתית, עצמית, לאחר שבה במגע עם מאומת. מי שלא חוסן, יתבקש לגשת ולבצע בדיקת אנטיגן מוסדית באחת מעמדות הבדיקה ברחבי הארץ", הוסיף.

אחריו, דיבר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא: "הנחת העבודה שכולנו בסביבה רווית נגיפים וללא תלות אם נחשפת או לא. חשוב להתאים את ההתנהגות למצב - מסכה, ריחוק ולהימנע ממקומות הומי אדם. להתחסן כדי להגן על עצמנו. ישבנו עם מומחים ושקלנו את מגוון המומחים כדי להנגיש את הבדיקות לאזרחים, גם לעשות בדיקות לאוכלוסייה בסיכון ולצמצם ככל הניתן את העומסים בתחנות השונות שפועלות כרגע. בהתאם אנחנו חושבים שהגענו למתווה שאני אעבור עליו ואסביר כיצד הוא מאפשר לנו ניהול סיכונים טוב יותר".

תורי ענק לבדיקות קורונה (צילום: רויטרס)
תורי ענק לבדיקות קורונה (צילום: רויטרס)

 "מאוד חשוב להתאים את ההתנהגות שלנו למצב בו אנחנו נמצאים. ישבנו יחד הנהלת המשרד, עם מומחים ופיקוד העורף על מנת להנגיש בדיקות לאזרחים ולטפל באוכלוסייה בסיכון. בהתאם, אנחנו חושבים שהגענו למתווה שמאפשר לנו ניהול סיכונים טוב יותר. הוא לא יחליף את ההנחיות הכלליות והאחראיות שאישית של כל אזרח ואזרח. הבדלה בין מחוסנים ללא מחוסנים ולאוכלוסייה בסיכון, אוכלוסיית סיכון בני 60 + וכאלה עם מחלות רקע".

"כיוון שיש סיכוי למחלה קשה ואוכלוסייה כזו יכולה לזכות מהתרופות שנמצאות בארץ, הם יתבקשו בעת חשיפה לבצע בדיקת PCR. אם הבדיקה שלילית לא נדרשים לדבר המחלימים. כיוון שהנגיף בסביבתנו גם מי שמקבל שלילי צריך להיזהר על עצמו ועל אחרים. אם בדיקת ה-PCR חיובית, נשקול לתת טיפול תרופתי בהתאם למצבם וקריטריונים. יידרשו לבידוד במשך עשרה ימים. בתום העשרה ימים שחרור מהבידוד לא נדרש בדיקה נוספת", הוסיף.

"מולם יתר האוכלוסייה שלא בסיכון - הצעירים הבריאים בלי מחלות רקע רלוונטיות לקורונה. אם ייחשפו יכולים לעשות בדיקת אנטיגן ביתית. יש בדיקות ומשלוחים בדרך לכל הרשתות לא אמורה להיות בעיה. אם תיווצר בעיית זמינות היא יפתרו בקרוב. אפשר לבחור בין בדיקה ביתית לבדיקה של החברות השונות. אנחנו בסדר גודל של 200-220 תחנות, גדלים ל-400 כדי להנגיש את הבדיקות לכולם. אם זה שלילי המחוסן יכול לחזור לחייו המותאמים לעידן הגל ששומר על כולם ולא רק על עצמו. אם התשובה חיובית הוא נדרש לבידוד כאדם שמאומת", סיכם.

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: שלו שלום/TPS)

לאחר מכן, התייחס ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, לידיעה כי חוקרים איתרו וריאנט קורונה חדש בצרפת, ואמרה: "מכירים את הווריאנט הצרפתי מחודשים קודם, עלה במקביל לדלתא ודעך די מהר. אנחנו לא מודאגים ממנו. נמשיך לעקוב מה קורה איתו. אין דאגה מהווריאנט הזה".

חבר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב למתווה הבדיקות החדש: "ממשלת הפאניקה פשוט הרימה ידיים וזרקה את האחריות לאזרחים. לא יעלה על הדעת שמדינה חזקה ומובילה כישראל תשלח את אזרחיה לעשות בדיקה ביתית ולפטור את עצמה מאחריות. ההנחיות החדשות שיצאו הן אחרי קריסה מוחלטת של כל מערכי הבדיקה ואיבוד שליטה מוחלט של הממשלה על המצב. לא יתכן שתתקבל כזו החלטה מבלי שאין אף מחקר על השפעות הקורונה לטווח הארוך".

אדלשטיין הוסיף: "מדובר בבריאות ילדנו והורינו. אוי לה למדינה שמפקירה את בנותיה ובניה. אני קורא לשר הבריאות ולראש הממשלה להתעשת ולקחת אחריות על המצב. זה גדול עליהם, אפשר עוד להציל את ישראל. הם חייבים להתפטר וללכת הביתה עוד היום".

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר את נתוני התחלואה בנגיף הקורונה במדינה, מהם עולה כי ביממה האחרונה נרשם שיא יומי של מאומתים חדשים העומד על 11,978. מדובר במספר הגבוה ביותר מפרוץ המגפה בישראל.