שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ובכירי משרדו הודיעו היום (רביעי) במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת על שינוי במתווה בדיקות הקורונה, במסגרתו מחוסנים ייבדקו באנטיגן בביתם, בני 60+ ואוכלוסיות בסיכון יבצעו בדיקות PCR.

ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית במטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה ורופאת משפחה במכבי שירותי בריאות שוחחה עם ענת דוידוב בתוכנית 'איפה הכסף' ב-103FM והסבירה את הנסיבות לשינוי: "השינויים האלה הם כמו ההחלטות שמתקבלות בזמן האחרון, בזמן מגפה שמשתנה כל הזמן, עם הרבה דינמיות גם בצורה של המגפה".

"גם בדברים שאנחנו רואים בשטח, מבחינת תחלואה וגם בסופו של דבר בהחלטות. אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים בגל עם התפרצות מאוד מהירה, תחלואה שמאוד עולה, ויחד עם זה גם איזושהי הגבלה של מספר בדיקות ה-PCR שיש לנו בארץ בשביל לאמת את החולים", הוסיפה.

לדבריה, "אנחנו צריכים לחלק את הבדיקות בצורה שונה. יש פה גם הרבה אחריות אישית של כל אחד ואחד. אבל אני רוצה לציין שבסופו של דבר, אין שינוי לעומת מה שהיה עד עכשיו ב-'מי צריך להיכנס לבידוד ומי לא', ומאוד חשוב להבין את זה. מי שהוא מחוסן או מחלים צריך לעשות בדיקה, ואם היא שלילית, הוא לא צריך להיכנס לבידוד".

"מבחינת בידודים - מי שלא מחוסן, עושה בדיקה ונכנס לבידוד, מי שמחוסן עושה בדיקה, אם היא שלילית, הוא לא נכנס לבידוד. עכשיו השאלה היא איזו בדיקה - אם אתה בלי גורמי סיכון או מתחת לגיל 60, אז אתה יכול - אם אתה מחוסן - לעשות בדיקת אנטיגן שהיא בבית או באחת מתחנות האנטיגן שפזורות בכל הארץ", הוסיפה.

כמו כן, בהתייחסה לאמינות הבדיקות אמרה כי "אין ספק שהבדיקה הכי אמינה זו בדיקת ה-PCR, אבל גם בדיקת האנטיגן מאתרת גם את וריאנט האומיקרון וגם את וריאנט הדלתא. היא פחות רגישה. יש מקרים מסוימים שאנחנו יכולים לראות שאנשים יצאו שליליים, אבל הם בעצם לא שליליים. בדרך כלל אנחנו רואים את זה באנשים שהנגיף אצלם פחות מתבטא בגוף, יותר ברמה נמוכה, ואז זה פחות מאתר את זה. זה לא אומר שהם לא מאומתים, הם יכולים להיות באמת עדיין נשאים של הנגיף, אבל הבדיקה לא תאתר אותם. בדרך כלל אלה אנשים שיהיו א-סימפטומטיים".

"אנחנו חושבים שאולי הם גם פחות ידביקו, לכן יש פה איזושהי כן נטילה של סיכון מסוים, אבל הוא סיכון מחושב, כי אנחנו בסופו של דבר צריכים להתנהל במגפה הזאת עם תחלואה שהולכת ועולה ועם מחסור מסוים בבדיקות. לכן אנחנו אומרים, אנחנו מעדיפים לאתר קודם כל את אלה שהם בסיכון. ואנחנו אומרים - גם אם יצאת שלילי ואתה סימפטומטי ואתה מחוסן, תישאר בבית, אל תסתובב", אמרה.

עוד הוסיפה ואמרה: "אני לא רוצה שאנשים יסתובבו עם שיעול, עם החום, גם כשהם יוצאים שליליים. אם נחשפת, גם אם יצאת שלילי ב-PCR, עדיין תישמר במהלך שבוע ימים לאחר מכן. לא להיות עם אנשים שהם בסיכון, לשמור כל הזמן עם מסכה. אנחנו יודעים שגם בדיקה שנעשית מיד אחרי חשיפה או יממה אחרי חשיפה, גם בדיקת PCR, אנחנו לא יכולים להגיד ב-100% 'אתה שלילי ולא תדבק', אז צריך פה באמת אחריות. אנחנו נמצאים עכשיו במגפה".

עומס במתחם בדיקות הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עומס במתחם בדיקות הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

 "אין לנו מידע על החיסון הרביעי"

בהמשך, התייחסה ד"ר גרינפלד לזינוק החד בתחלואה, אמרה כי "זה בהחלט דומה לתחזיות שאמרנו גם לפני כמה ימים. כל שלושה ימים המספר מוכפל, ועכשיו אנחנו נמצאים בכמעט 12 אלף, זה אומר שתוך שבוע אנחנו נהיה ב-50 אלף ויותר. המשמעות של זה היא שבסופו של דבר יהיו גם יותר אשפוזים, יותר עומס על המערכת".

"אנחנו יודעים שגם כשהתחלואה היא קלה, יש לה לפעמים השפעות לטווח ארוך וסיבוכים, את כל זה אנחנו רוצים למנוע. יחד עם זה, אנחנו רוצים לאתר כמה שיותר מהר את החולים שיכולים להידרדר למחלה קשה, שיכולים להידרדר לאשפוז", אמרה.

כמו כן, אמרה המנהלת הרפואית במטה ההסברה למאבק בנגיף כי "לכל נגיף יש איזשהו פיק מסוים והוא מתחיל לרדת באופן טבעי, אבל אנחנו לא יודעים מתי הפיק. אנחנו לא רוצים שעד שנגיע לפיק יהיה לזה מחיר כבד מדי, של הרבה מאוד חולים, של חולים קשים, של עומס על בתי החולים, של אנשים שנמצאים בבית. אפילו אם אנחנו לא מדברים על המבודדים, 56 אלף חולים פעילים היום נמצאים בבית בבידוד בגלל שהם חולים".  

"אנחנו לא רוצים חיסון עדר ולא רוצים לשחרר ולא רוצים שכולם יהיו חולים. אנחנו כן רוצים להמשיך כמה שאפשר בחיים בשגרה. אנחנו רוצים שימשיכו את הלימודים ושימשיכו לעבוד, ושאנשים ימשיכו לחיות וזה לחיות לצד הקורונה. אבל לא לחיות בצורה שמאפשרת לכולם לחלות, כי יש השלכות למחלה הזאת. יש השלכות ארוכות טווח, יש השלכות של עומס על מערכת הבריאות, את כל הדברים האלה אנחנו רוצים למנוע", הוסיפה.

מחלקת קורונה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

לדבריה, "אנחנו אומרים, 'אנחנו לא עושים סגר', אבל נוקטים בכל מיני אמצעים של בידודים, של בדיקות בשביל לאתר כמה שאפשר את החולים שצריכים להישאר בבית ולא לחשוף אחרים. אז בהחלט עושים מאמצים, עושים כל מיני בדיקות. אבל יחד עם זה, מנסים לראות איך אפשר לנתב בין לחיות לצד הקורונה, אבל לא לאפשר לה להתפרץ בצורה שכבר לא תהיה לנו שליטה".  

בסיום, אמרה ד"ר גרינפלד בהתייחסה להיענות הציבור למתן החיסון הרביעי  אמרה כי " יש לנו מעל 74 אלף אנשים מעל גיל 60 שחוסנו בחיסון הרביעי. יש לנו כבר עשרות אלפים אחרים שכבר קבעו תור. לחיסון הרביעי יש היענות מאוד גדולה של האוכלוסייה מעל גיל 60. אין לנו מידע על החיסון הרביעי, אנחנו ראשונים בעולם, ושוב לקיחת החלטה עם ניהול סיכונים כשאנחנו מבינים שהחיסון, מצד אחד ככל הנראה אין לו תופעות לוואי לחיסון הרביעי, כמו שלא היו תופעות לוואי לחיסונים עד כה".

"אנחנו רואים את החולים הקשים, אנחנו רואים את הצוותים הרפואיים שאנחנו לא רוצים שהם יידבקו ולא ידביקו אחרים. לכן עם הירידה של יעילות החיסון אחרי כמה חודשים מהחיסון השלישי, זה נכון במצבים מסוימים להמליץ על החיסון הרביעי", סיכמה. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק