פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע שוחח היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM אודות התפשטות גל האומיקרון בישראל, ועל נתוני התחלואה ששוברים שיאים מדי יום.

"אני מעריך שבשלב הזה התמונה יחסית אמינה. כרגע קצב ההכפלה הוא מאוד יציב. הכפלה כל בערך 2.7 ימים. זה הקצב שהערכנו אותו כבר לפני שבועיים וחצי, וגם הצגנו אותו בקבינט, וזה ממשיך לפי הקצב הזה בינתיים בצורה מאוד יציבה. וגם, מה שאנחנו רואים בכל העולם - כמעט בלי קשר לפעולות שהמדינות השונות עושות - פשוט וריאנט שהוא כל כך מדבק, קצב ההתפשטות נקבע בעיקר על ידי הביולוגיה של הנגיף. לכן, אני חושב שהתמונה עד עכשיו היא כן מהימנה. החל ממחר למעשה, אנחנו כבר לא נקבל תמונה מהימנה. גם באיזשהו שלב לא היינו מקבלים אותה בגלל המחסור בבדיקות, אבל בעיקר כי גם שונתה מדיניות הבדיקות", פתח פרופ' סגל את דבריו. 

"אני אומר שבגלל השינוי במדיניות הבדיקות, שלמעשה תאפשר עכשיו את בדיקות ה-PCR רק לקבוצות הסיכון ואנשים בגיל 60 ומעלה, אז ייתכן ולא נראה את המספרים האלו, אבל הם בהחלט יהיו בפועל. למעשה, אם בשבוע החולף היו כ-60 אלף מאומתים שנמצאו – וכמובן אנחנו לא מאתרים את כולם, ולכן בפועל, בשבוע האחרון, אנחנו בוודאות חצינו את הרף של מעל 100 אלף נדבקים, ואנחנו רואים שאנחנו בלפחות שתי הכפלות בשבוע – אז אני מעריך שמעכשיו ועד השבוע הבא ייתכן וגם יידבקו כחצי מיליון ישראלים נוספים. מעבר לזה, אני מעריך שאנחנו אחר כך נתחיל לראות את ההשפעה של הכמות המאוד גדולה הזאת של הנדבקים משפיעה על קצב התפשטות התחלואה, פשוט כי כבר יתחילו להצטבר הרבה אנשים שנדבקו, והם בעצם יפתחו חסינות בצורה טבעית, ונתחיל לראות האטה. ייתכן שבעוד שבועיים או שלושה, אנחנו בעצם נגיע לשיא התחלואה, ומשם, אני מקווה, תתחיל הירידה", המשיך. 

"אז כמובן כל מדינה מתנהגת באופן שונה, אבל באמת הפעם, אם פשוט עושים את התחשיב של לפי התקדמות בקצב הדבקה באמת חסר תקדים, לעומת מה שראינו בווריאנטים קודמים, אז אנחנו פשוט רואים שבעוד שבועיים-שלושה בקצב ההדבקה הזה, אנחנו בסך הכול נצבור, ייתכן אפילו שני מיליון אנשים בישראל. כלומר, כמעט אחד מכל ארבעה שיידבק. ואני מעריך שמספרים בסדר גודל כזה כבר תהיה להם השפעה מאוד דרמטית על המקדם. משם בהחלט ייתכן שנראה את הירידה", הוסיף. 

בסיום דבריו נשאל פרופ' סגל האם האומיקרון יגן עלינו מפני הווריאנטים הבאים: "ככל הנראה אנחנו נראה הגנה, בטח לאומיקרון עצמו ולווריאנטים אחרים, למשל וריאנט הדלתא. אבל לגבי וריאנטים נוספים, אני חושב שזו תמיד אפשרות שיהיה וריאנט שיפרוץ את החסינות שהאומיקרון יקנה, כמו שהאומיקרון בעצמו מסוגל בצורה יחסית לא רעה לפרוץ את החסינות של וריאנטים קודמים. אז אני חושב שאנחנו לא נוכל לדעת שלא יבוא עוד וריאנט, אבל ניתן לקוות שאחרי שנעבור את הגל הזה, יהיה לנו שקט לאיזושהי תקופה.    

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM