זה ארבע שנים מנהלת עמותת איל"ן מאבק לתיקון עוול מתמשך בתקנות הנגישות בדבר פטור מעמידה בתור. על פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, נפשית או אוטיזם מעל 50% נכות זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור. נכון להיום ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית אינם זכאים להתאמה זו, גם כשמדובר בתור לבדיקת קורונה.

ויקטוריה ליברמן, אם יחידנית לארבעה ששניים מהם, מיה ותיאו, בני 7 וחצי, מתמודדים עם שיתוק מוחין מלידה ומתניידים בעזרת כיסאות גלגלים, מספרת: "הילדים לא מסוגלים לעמוד בתורים. הכאבים הפיזיים ואי־הנוחות שהם חווים כתוצאה מישיבה ממושכת או בעמידה בהליכונים פוגעים בהם".

אלמוג גנדר בדוח, אמא לשיר בת ה־7 וחצי, המתמודדת עם שיתוק מוחין, מוסיפה: "ילדים שנעזרים באביזרי הליכה נדרשים לעמוד בתורים ארוכים תוך כדי כאבים וסבל, רק משום שהמדינה מסרבת להכיר בנכותם מסיבות בירוקרטיות.

"בזמן שלאוכלוסיות אחרות מחולקות תעודות פטור מתור, דווקא הנכים המוטוריים נשארים בסוף התור. זה מקבל משנה תוקף בתקופה שבה אנחנו נאלצים כמו כולם לעשות בדיקות ולעמוד שעות בתור עם הילדה".

בועז הרמן (צילום: חן גלילי)
בועז הרמן (צילום: חן גלילי)


מנכ"ל איל"ן בועז הרמן אומר: "זוהי אחת העוולות הבלתי מוסברות בתחום רווחת אנשים עם מוגבלות. ילדים ובוגרים הנעזרים בפרוטזות, כיסאות גלגלים או מחוללי חמצן נאלצים לעמוד בתור שעות לבדיקות.

"אנחנו מצפים שוועדת הרווחה של הכנסת תתכנס ותתקן את האפליה, ובמקביל קוראים לשר הבריאות לאשר בדיקות ללא תור לילדים ולבוגרים עם מוגבלויות, ללא יוצא מן הכלל".