ביטול בידודי הילדים המתקרב במערכת החינוך אינו הצעד האחרון בסדרת ההקלות בהגבלות הקורונה בישראל. גורמים במערכת הבריאות אישרו ל"מעריב", כי נשקלת האפשרות לבטל את חובת הבידוד גם לאוכלוסייה הבוגרת, למעט בקרב המאומתים. 

“כבר אין הבדל בין מחוסנים ללא מחוסנים בהיבט של הדבקה”, אמר ל"מעריב" גורם במשרד הבריאות. “החיסון מונע תחלואה קשה, וזה משהו שחייבים לציין שוב ושוב, אבל במצב הנוכחי, כשהתחלואה כבר נמצאת בכל התקהלות וזמני ההמתנה לבדיקות ארוכים במיוחד, אפשר להבין את הרעיון שמאחורי ביטול הבידוד”.



יוזמת ביטול הבידוד גם למבוגרים היא פועל יוצא של ההקלות הנרחבות שמעניקות מדינות העולם לאוכלוסייה. בבריטניה, למשל, הודיעו כי החל מהשבוע הבא יוסרו כל מגבלות הקורונה – למעט חובת בידוד למאומתים בלבד.

בינתיים הורים רבים נשמו אתמול לרווחה עם הפרסומים על ביטול הבידודים במערכת החינוך. על פי הסיכום בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון, ילדים שנחשפו לחולה מאומת, בין שהם מחוסנים ובין שאינם, יבצעו שתי בדיקות בשבוע – ביום הראשון וביום הרביעי. הבדיקות יהיו בדיקות אנטיגן שאינן מוסדיות (בדיקות מהירות ביתיות), והורה שלא יציג תוצאה שלילית – בנו יחויב בבידוד. 

תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו חיובית לא יגיע ללימודים וייגש להיבדק בתחנת בדיקה מפוקחת. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת שלילית – הוא ישוב למוסד החינוכי לשגרת לימודים. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת חיובית - התלמיד ישהה בבידוד חמישה ימים מלאים עד להחלמה.

כאמור, על הבדיקות של ילדים בשכבות הגיל הרך יהיו אחראים ההורים. בבתי הספר יבוצעו הבדיקות על ידי נאמני הקורונה, בין כותלי המוסדות. 
המתווה החדש נועד במיוחד להגן על שכבות הגיל הרך, שאינן זכאיות להתחסן ושנכנסות לבידוד לעתים תכופות. זאת אף שעל פי המחקרים, ילדים בגילים אלה שנדבקים חולים על פי רוב במחלה קלה בלבד.

בתדרוך מיוחד שקיים אמר אתמול ראש הממשלה בנט כי “יש אור בקצה המנהרה. דאגנו להעביר שלוש בדיקות חינם עבור כל תלמיד. נדאג לעוד עשרות בדיקות להורים. המדינה הולכת לקראת ההורים והילדים שזקוקים כל כך למסגרת”.

עוד הוסיף בנט כי “המהלך הזה דורש אחריות אישית שלכם ההורים להקפיד ולבצע את הבדיקות כמו שצריך. אם הילד מאומת - פשוט לא לשלוח אותו לבית הספר. הגל הזה קשה לכולם, יש מאומת כמעט בכל בית, והגל הזה יסתיים מהר יחסית. אני שוב מודה לחבריי בממשלה. היה לנו חשוב להגיע לכאן כאיש אחד. המתווה הוא על דעת כולם – אנו פועלים ונמשיך לפעול בצורה אחראית, הבדיקות יסייעו לנו להפחית את התחלואה. בעוד פחות משבוע הלימודים חוזרים למסלולם הרגיל”.

“קיבלנו החלטה אמיצה לחיות לצד הקורונה – וקיימנו”, אמרה השרה שאשא ביטון. “כל ילד שאנו שולחים לבית הספר הוא ילד שאנחנו מצילים – לא פחות מזה. ביטול הבידודים הוא הדבר הצודק והנכון ביותר עבור ההורים וצוותי החינוך”.

שר הבריאות הורוביץ סיכם: “אנחנו רואים חשיבות גדולה מאוד בשגרה הרציפה בבתי הספר. בריאות וחינוך הם לא תחומים נפרדים. לצערנו, ראינו את ההשפעה של הסגרים על מערכת החינוך שהובילה הממשלה הקודמת. אנחנו רואים עלייה במצוקות נפשיות של בני נוער. גם בגל הדלתא עמדנו על כך ששנת הלימודים תיפתח, ואין ספק שזה היה הדבר הנכון לעשות”.