קבינט הקורונה מתכנס היום (שלישי) ודן בין היתר בביטולו של התו הירוק. זאת, ברקע גל האומיקרון והעלייה הנוספת בנתוני התחלואה בנגיף הקורונה.

במהלך הדיון המליץ משרד הבריאות לקבינט לבטל את התו הירוק באירועי תרבות, בתי מלון והצגות, ולהחיל תו ירוק מעודכן רק באירועי שמחות, מסיבות ומועדונים עם עדכון תוקף התו כדלקמן: מחוסנים במנה שנייה - ארבעה חודשים; החלמה - ארבעה חודשים; מנת בוסטר שלישית או רביעית - ללא הגבלת זמן.

עוד הומלץ, להיבדק בבדיקה מהירה לפני מפגש עם מבוגר ולחייב בבדיקה בכניסה למוסדות מגן אבות, וכן לעובדים במוסדות חינוך, רווחה ובריאות. 

המשרד המליץ גם על ביטול התו הירוק באוניברסיטאות ולמבקרים במוסדות חינוך, אך ביקש להשאיר את חובת עטיית המסיכה בהם עד ל-1 במרץ. בנוסף הומלץ לבטל את הצורך בהצגת תו ירוק או בדיקה שלילית ביציאה מישראל.

קבינט הקורונה החליט בנוסף על הארכת התקנות הקיימות בנתב"ג, בכללן חובת הבדיקה לפני הטיסה הנכנסת לישראל, וכן חובת הבדיקה עם הנחיתה בנתב"ג, עד ל-7 במרץ. עם זאת, תבוטל חובת ביצוע בדיקת קורונה לפני טיסה היוצאת מישראל למי שאינו מחוסן או מחלים, הן לנוסעים ולאנשי הצוות. כמו כן, הוחלט לאפשר לנוסע בעל תסמינים ב-14 לפני הטיסה לישראל, לעלות לטיסה במידה וביצע בדיקת אנטיגן מוסדית שלילית לאחר תחילת התסמינים.

בתוך כך, הוחלט לסייע בקיום אירועים מוגנים, מוסד שיחליט להקים עמדת בדיקת אנטיגן בכניסה, יקבל סבסוד מהמדינה. באשר למקומות העבודה הרלונטיים, הוחלט לוותר על חובת בדיקה דו-שבועית לעובדים לא מחוסנים במוסדות רווחה, בריאות וחינוך.

בפתח הדיון אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "אנחנו כרגע בעיצומה של המערכה. צפויים לנו עוד שבוע וחצי-שבועיים קשים לפנינו, ולכן, כמו שאמרתי - אני לא רוצה לראות אווירת 'סוף קורס', לא בקרב הציבור ולא כאן בחדרי קבלת ההחלטות. עכשיו זה הזמן שלנו להדק את השמירה על הפגיעים ביותר, על המבוגרים, כדי לצלוח את הגל הזה".

עוד אמר רה"מ כי "במערכת החינוך אנחנו כבר מיישמים את מתווה 'בודקים ולומדים', והמערכת מתפקדת. בימים אלה מחלקים את הערכות, 20 בדיקות לכל ילד בבית ספר יסודי, וזה מאפשר להורים ולתלמידים לשמור על שגרת לימודים וחיים תקינה".

"בשלב הזה אנחנו כבר יודעים לומר שהחיסונים, בדגש על חיסוני הילדים, מגנים בצורה טובה מפני PIMS, וזו בהחלט בשורה טובה", המשיך בנט והוסיף: "הדרך שלנו בממשלה היא דרך רציונלית, מאוזנת ומבוססת עובדות ונתונים. אנחנו לא כאלה שאומרים שצריך לרוץ לסגרים כי הקורונה היא סוף העולם, ולא נבהלים. מצד שני, אנחנו גם לא טוענים שקורונה זו רק שפעת, כי זה פשוט לא נכון. הקורונה היא מחלה שיכולה לפגוע בצורה קשה, וגם להביא למוות. אנחנו בוחרים בדרך המתונה, הנכונה והמאוזנת.

נפתלי בנט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
נפתלי בנט (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

אנחנו נלחמים כל הזמן לשמור על הכלכלה פתוחה, על המשק פתוח ועל הכל מתפקד. אנחנו ערים לקשיים ולשיח הציבורי, ואנחנו קשובים גם למגזר העסקי. לכן, אני רוצה לומר באופן ברור: הממשלה תסייע לעסקים שנפגעו בצורה קשה בגל הזה. הפרטים עוד נידונים ויסוכמו, אבל זו ההחלטה המשותפת של כולנו. אנחנו לא נשאיר אף אחד מאחור. את הגל הזה אנחנו, בעזרת ה', נצלח ביחד".

כזכור, ביום ראשון אישרה הממשלה את הארכת תקנות התו הירוק עד ל-6 בפברואר, וכמו כן הוארכו מגבלות ההתקהלות במקום סגור (עד 50 איש במקום הפועל ללא תו ירוק), ודרישת התו הסגול במקומות מסחר.

בנוסף, הוארכה גם התקנה המחייבת עובדי הוראה בהצגת תו ירוק וקובעת חובת עטיית מסיכה בכיתות לימוד. באשר לתקנות התו הירוק החלות על עובדי מוסדות בריאות ורווחה – תוקפן הוארך עד ל-1 במרץ.

התו הירוק (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
התו הירוק (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האפשרות לביטול התו הירוק הועלתה מספר פעמים בשבועות האחרונים, ברקע שיאו של גל התחלואה, ועוררה מחלוקות. יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, גלעד קריב, הודיע כבר בשבוע שעבר כי אין בכוונתו לתמוך בהארכת התו ללא הצדקה אפידמיולוגית. "אנחנו לא משאירים הגבלות כאמצעי חינוכי", הבהיר. 

גם שר האוצר אביגדור ליברמן, נמנה בין מתנגדי הארכת התו, בטענה כי הוא "חסר תועלת מבחינה רפואית ואפידמיולוגית", והדגיש כי התו פוגע בכלכלה ובתפקוד היום-יומי.