מגפת הקורונה הביאה למצב חדש עבור תושבי עוטף עזה - אין הפגנות על הגדר ואין בלוני נפץ ונראה שברצועת עזה שלטון החמאס יותר מתעניין כרגע במניעת התפרצות המחלה מאשר בהתנגדות לישראל. פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צביקה יחזקאליף שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, וסיפר על המצב ברצועה וגם ביהודה ושומרון. 

ענת: גם מהרע הזה יוצא לנו איכשהו משהו טוב ואנחנו חוששים מהתפרצות של קורונה ביו"ש וברצועת עזה. תן לנו תמונת מצב.
"נתחיל בעזה, שם שלטון חמאס ממש עובד באופן יעיל. הם בנו מתקני בידוד כאילו חצי עזה עומדת להיות מבודדת, בקצב מדהים בצפון הרצועה ובדרום. הם מתכוננים לזה. ההסבר הוא שבכלל במזרח התיכון הוא שאי אפשר להפריד את הקורונה מהפוליטיקה והשלטון כי חמאס יודע שאם באמת הקורונה תתפשט ברצועת עזה זו תהיה בעיה עבורו".

גולן: מאיפה הכסף?
ענת: השקים?
"זה לא רק השקים, זה השקים שהיו מתחת לאדמה. חמאס זה ארגון שיודע היטב לכלכל את עצמו וכל שקל שהיה בשנים האחרונות והלך למנהרות עכשיו מופנה לביצור הכוח של חמאס גם בעמידתו בשלטון ולכן יש בהחלט כסף בהקשר הזה. הם גם קיבלו גם 150 מיליון דולר מקטאר ביממה האחרונה. הם כבר לא סטריליים, יש כבר נדבקים ברצועת עזה, מפקדים בחמאס כבר נכנסו לבידוד, הם מאוד נזהרים בזה ונוקטים אמצעי בטיחות מאוד מחמירים".

גולן: יחסית קל להם לבודד לא? אין שדה תעופה, אין נמל.
"עדיין נכנסו שני סטודנטים. קשה  לכפות על אוכלוסייה צפופה להישאר בתוך הבתים, אני מדבר על המסחר והשווקים. מה שמפתיע הוא שיש משמעת, הם די מצייתים, כי הם מבינים את גודל הבעיה - גם החמאס בשלטון וגם האזרחים".

ענת: ומה המצב ביו"ש?
"אני לא רואה שום הבדל בינינו לבין הפלסטינים, כי באמת מדובר ביחידה גיאוגרפית אחת. גם שם אמצעי הזהירות מאוד מוגברים".

ענת: לקחו את זה מאוד ברצינות.
"מי שמנהל את זה, זה לא אבו מאזן, כמו שראש הממשלה מנהל פה עם נאומים. אבו מאזן גזר על עצמו בידוד, הוא בקבוצת הסיכון, הוא בן 84, ולכן לא רוצה בכלל להתעסק בעניינים האלה. גם בשטחים יש משמעת, זה מאוד דומה לנו, וגם ניכר בהוראות ובדרכי הפעולה שזה די דומה".

גולן: יש סיפורים על נציגים ממדינות המפרץ שמסתובבים במערב עם מזוודות של כסף וקונים במקום מכונות הנשמה, זה מדויק?
"לא מדויק. אל תשכחו שמדינות המפרץ זה לא מדינות עם אוכלוסייה גדולה, קטאר עם מיליון וקצת, האמירויות זה 300-200 אלף. יש מזוודות של כסף שעוברות בדברים אחרים יש שיתוף מידע ופעולה דווקא עם ישראל. אבל כדי לסכם את הסיפור של המזרח התיכון – כגודל הדיקטטורה גודל ההכחשה. מצרים מכחישה חצי, ירדן חצי, אסד בכלל מכחיש שיש לו קורונה, ואיראן זה הסיפור הענק והעצוב של הקורונה".