מדענים אירופאים הודיעו היום (שישי) כי הם זיהו את המנגנון שיכול להוביל לקרישי הדם במוח שנוצרו לאחר קבלת החיסונים נגד הקורונה של חברת אסטרהזניקה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". עם זאת, הם הבהירו כי מדובר בתופעה נדירה ביותר. 

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרה-זניקה

שני צוותים של חוקרים רפואיים בנורבגיה ובגרמניה מצאו כי החיסון עלול לגרום לתגובה אוטואימונית הגורמת לקרישת הדם, מה שעלול להסביר את התופעות החריגות שהובילו מספר מדינות אירופיות לעצור השבוע את הפעלת החיסון, לאחר שיותר מ-30 אנשים סבלו לאחריו מהתופעה. רוב הנפגעים היו נשים מתחת לגיל 55.

בנוסף, לאחר מחקר בנושא, הרגולטור על סמים ותרופות של האיחוד האירופי קבע היום כי החיסון של חברת אסטרהזניקה בטוח לשימוש, וכי הוא עדיין משוכנע שהיתרונות של החיסון גוברים על החסרונות.
 
בין המדינות שהודיעו כי הן מפסיקות את השימוש בחיסון נמצאות צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, אירלנד, איסלנד, אינדונזיה ודנמרק.  דנמרק הייתה המדינה הראשונה בה התרחש מקרה מוות כתוצאה מהחיסון כשאישה מקומית בת 67 מתה מקריש דם שעו תספורות לאחר שהתחסנה.

חיסון לקורונה של אסטרהזניקה (צילום: REUTERS/Yves Herman)
חיסון לקורונה של אסטרהזניקה (צילום: REUTERS/Yves Herman)

עם זאת, וככל הנראה בצעד שנעשה על מנת להרגיע את הציבור ולהשיג את אמונו, התחסן היום בפעם הראשונה ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בחיסון של אסטרהזניקה.

את מנת החיסון קיבל ג'ונסון בבית החולים בו כמעט שנה לפני אושפז במצב קשה והיה מחובר למכונת הנשמה בעקבות הדבקות בנגיף הקורונה. 

"אני לא הרגשתי שום דבר, זה היה מאוד טוב ומאוד מהר", אמר אחרי קבלת החיסון והוסיף: "אני לא יכול להמליץ על כך יותר בחום , כל מי שיקבל את ההודעה שהוא יכול לעשות את החיסון, בבקשה לכו. זה הדבר הכי טוב עבורכם, הדבר הכי טוב עבור המשפחה שלכם ועבור כל השאר".