בית המשפט העליון בברזיל הורה לסנאט לפתוח בחקירה נגד הממשלה של הנשיא ז'איר בולסונרו על הכשלים בטיפול בנגיף הקורונה, בעוד המדינה מתמודדת בימים אלה עם ההתפרצות הקשה ביותר של המגיפה, עם נתונים יומיים של יותר מ־90 אלף נדבקים חדשים וכ־4,000 מתים. 

לנוכח המצב הקשה במדינה, השופט לואיש רוברטו ברוסו קיבל את עתירת האופוזיציה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין. 

על פי הפסיקה, הוועדה תחקור את "הפעולות ואת המחדלים של הממשלה הפדרלית, במיוחד בנוגע למשבר הבריאות המחריף במדינת אמזונס, אחרי שנרשם מחסור בחמצן עבור מאושפזים". בינואר האחרון נמסר על עשרות חולים שמתו אחרי שלבתי החולים לא היו מספיק מכלי חמצן.

הנשיא ז'איר בולסונרו, שידוע בעמדתו הסקפטית ביחס למגיפה, לא הסתיר את דעתו על השופט. "ברוסו סובל ממחסור באומץ מוסרי ומעודף של אקטיביזם שיפוטי. זה לא מה שברזיל צריכה, ושופט בבית המשפט העליון משחק בפוליטיקה יחד עם הסנאט", אמר בולסונרו לתומכיו ליד ארמון הנשיאות בברזיליה.

הנשיאה לשעבר דילמה רוסף הזהירה אתמול כי ברזיל ניצבת בפני המשבר החמור ביותר בתולדותיה, וכי היא "צפה באוקיינוס של רעב ומחלות". "אנחנו חיים במצב דרמטי באופן קיצוני בברזיל, כי אין לנו ממשלה, אין לנו מי שמטפל במשבר", אמרה ל"גרדיאן" הבריטי.

מנהיגה נוספת שנמצאת תחת ביקורת לנוכח התנהלותה במגיפה היא ראש ממשלה נורווגיה ארנה סולברג. ביום שישי הודיעה המשטרה כי קנס של 20 אלף כתרים נורווגיים (2,352 דולר) הוטל על סולברג אחרי שהיא הפרה את תקנות הקורונה כאשר כינסה 13 מבני משפחתה כדי לחגוג את יום הולדתה ה־60, וזאת על אף שיש מגבלת התקהלות של עד עשרה אנשים.

סולברג התנצלה בחודש שעבר על ההפרה, אולם מפקד המשטרה אולה סאברוד הבהיר כי "החוק שווה עבור כולם", והוסיף: "הדבר הנכון הוא לתת קנס כדי לשמור על האמון של הציבור בהגבלות החברתיות".

בתוך כך, הרשויות באיראן הטילו אתמול סגר כללי של עשרה ימים לפחות ב־23 מתוך 31 המחוזות במדינה, על רקע העלייה במקרי ההידבקות, ככל הנראה בשל ההתכנסויות בראש השנה הפרסי בחודש שעבר והתפשטות המוטציה הבריטית. על פי ההנחיות, כל העסקים, בתי הספר, מקומות הבידור והספורט ייסגרו, ותיאסר התכנסות לרגל הרמדאן שיחל ביום רביעי.