ארגון הבריאות העולמי הכריז הערב (שישי) על היותו של הווריאנט החדש שהתגלה בדרום אפריקה כמדבק יותר ועל כן הוגדר כמעורר דאגה יותר מקודמיו. בנוסף, הארגון הכריז על שמו הרשמי, שניתן לו על שם האות היוונית – "אומיקרון". אחריו, גם המרכזים האמריקאים לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) הביעו חשש מפני הווריאנט.

הנגיף התגלה לראשונה במהלך השבוע, לאחר שהתפרץ במספר מדינות באפריקה, ובהן אלו שהוגדרו כמוקד ההדבקה: דרום אפריקה, בוטסואנה, זימבבואה, נמיביה, לסוטו, אסוואטיני, מוזמביק ומלוואי. 

קורונה באירופה - זינוק בתחלואה. צילום: רויטרס

בתוך כך, מדינות נוספות החליטו על הפסקה זמנית של הנסיעות מדרום אפריקה ואליה, מחשש להתפרצות הווריאנט. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע כי יוטלו הגבלות על הנכנסים למדינתו משמונה המדינות האפריקאיות החל מיום שני, מחשש להתפרצות. אלא שההגבלות החדשות אינן נוגעות לאזרחים אמריקאים ואיננה אוסרת יציאה ליעדים הללו. מוקדם יותר, ד"ר אנתוני פאוצ'י אמר בראיון ל-CNN כי על פי המידע שברשותו, הווריאנט החדש טרם הגיע לארצות הברית.

קנדה הודיעה גם היא על איסור ביקור בשבע המדינות בהן התגלו נדבקים. עם זאת, על פי גורם בכיר במשרד הבריאות המקומי, טרם התגלו נדבקים בווריאנט החדש. 

באיחוד האמירויות אסרו גם כן כניסת מטיילים משבע המדינות בדרום אפריקה בהן התגלה הווריאנט החדש. ההחלטה תיאכף באופן רשמי החל מה-29 בנובמבר. גם טורקיה החליטה על סגירת הגבולות בפני תיירים מחמשת המדינות הדרום אפריקאיות שהגדירה כמוקד התפרצות הנגיף. 

מדינות נוספות שהודיעו על הגבלות נסיעה לדרום אפריקה וממנה: ספרד, דנמרק, איטליה, אוסטריה, צרפת, יפן, בריטניה, סינגפור, הולנד, מלטה, מלזיה, מרוקו, הפיליפינים, ירדן, גואטמלה ושוויץ. זאת, בעוד הווריאנט החדש אותר רק בעשרות מקרים בודדים, שעיקרם במדינות דרום אפריקה, הונג קונג, מספר מקרים בודדים שאותרו בישראל, ומקרה אחד שאותר עד כה בבלגיה, הראשונה בין מדינות אירופה.

מוקדם יותר, שר הבריאות של דרום אפריקה התייחס לבהלה סביב זן הקורונה החדש, "אומיקרון", והדגיש כי הוא בטוח בכך שהחיסונים יצליחו למנוע את התפשטותו.