ה"אומיקרון", הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, מעורר דאגה רבה ברחבי העולם תוך שהוא גורם למדינות רבות לתהות - האם לא מאוחר מדי לעשות משהו כדי לנסות ולהשתלט על ההתפשטות אפשרית שלו? בשעות שחלפו מאז הודעת ארגון הבריאות העולמי בנושא, החלו מדינות רבות לפרסם תוכניות שונות למאבק ומניעת התפשטות, לצד הגבלת טיסות וכניסת אזרחים מהמדינות הללו.

פחות מיממה לאחר איתור מקרה ראשון של הווריאנט החדש בקרב נוסע שהגיע ממצרים ב-11 בנובמבר ונחת בבלגיה, אותרו בהולנד 61 חולים מדרום אפריקה, וישנו חשש כי גם הם חולים בווריאנט החדש. כאמור, על פי ההודעה שפרסמו הבוקר (שבת) רשויות הבריאות במדינה, 61 החולים הגיעו לאמסטרדם בשתי טיסות מדרום אפריקה, ואובחנו כחיוביים לנגיף.

אנשים עם מסכה באמסטרדם (צילום: RAMON VAN FLYMEN/ANP/AFP via Getty Images)
אנשים עם מסכה באמסטרדם (צילום: RAMON VAN FLYMEN/ANP/AFP via Getty Images)

הם צפויים לעבור בדיקות נוספות בשעות הקרובות, כדי לוודא האם הם נשאים של האומיקרון. "נוסעים חיוביים לקורונה יישלחו לבידוד במלון בסכיהפול או בסמוך אליה", הודיעו גורמי בריאות במדינה, "אנחנו עושים מאמצים לברר במהירות האפשרית האם מדובר הם חולים בווריאנט החדש ומעורר הדאגה".

כמו כן, משרד הבריאות בבריטניה דיווח כי שני מאומתים אובחנו בווריאנט החדש באזור צ'למספורד ובנוטינגהאם. שר הבריאות הבריטי אמר: "זאת ההוכחה שהמגפה רחוקה מסיומה".

במקביל, שר הרווחה במדינה הסן שבמערב גרמניה, קאי קלוזה, הודיע "נוסע שחזר מדרום אפריקה אובחן כחולה בווריאנט החדש". השר הסביר כי בבדיקה של הנוסע אותרו מספר מוטציות המאפיינות את האומיקרון, וציין כי כעת מתבצע במדינה ריצוף מלא של הבדיקה. "בבקשה - הגנו על עצמכם ועל הסובבים אתכם. אם חזרתם במהלך השבוע האחרון מדרום אפריקה, הגבילו את מספר המגעים שלכם וגשו לבצע בדיקת קורונה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

כמו כן, במכון הלאומי לבריאות הציבור בצ'כיה נבדק חולה החשוד כנשא של וריאנט האומיקרון, ומתוצאות הבדיקה עולה כי הוא חיובי לזן החדש.

תור לחיסוני קורונה בגרמניה (צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
תור לחיסוני קורונה בגרמניה (צילום: Andreas Rentz/Getty Images)

המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית (ה-CDC) הודיע כי הווריאנט טרם אותר במדינה, והעריך כי ברגע שיאותר - הוא צפוי להתפשט במהירות. ההכרזה על הווריאנט החדש והמידבק הוביל מדינות רבות להחליט על עצירה מוחלטת של הטיסות מהמדינות בהן התגלה ה"אומיקרון".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע כי החל מיום שני, תיאסר כניסת רוב המגיעים משמונה מדינות בדרום אפריקה. כאמור, הווריאנט החדש מהווה אתגר עבור ביידן, שזכה להצלחה מעורבת בחיסון האזרחים, זאת לאחר מעורבות מניעים פוליטיים. בנוסף, הוא מתמודד עם ביקורת רבה מצד מומחי בריאות בינלאומיים ומנהיגים זרים על כך שלא הצליח לשלוח למדינות עניות חיסונים. 

איסור כניסה ושליחה לבידוד

מספר חברות תעופה, בהן "יונייטד איירליינס" ו"דלתא" הודיעו על ביטול טיסות. במקביל, בחברת התעופה "קטאר אירוויז" הודיעו כי יאסרו כניסת נוסעים מדרום אפריקה, זימבבואה ומוזמביק. 

שר הבריאות האוסטרלי הודיע כי אזרחי המדינות בהן התגלה הווריאנט, לצד תיירים ומבקשים שיגיעו משטחן, יידרשו לבידוד של 14 יום. "כל מי שאינם אזרחים אוסטרלים, או מבקרים מישהו, ומי ששהו במדינות בהן התפשט ה"אומיקרון", במהלך 14 הימים האחרונים, לא יוכל להיכנס למדינה", כך הסביר שר הבריאות גרג האנט בתדרוך לעיתונאים. במקביל, הממשל הקנדי הודיע על נקיטה במספר צעדים חדשים בנושא. 

אנשים עם מסכה בנמל התעופה בסידני, אוסטרליה (צילום: Photo by PATRICK T. FALLON/AFP via Getty Images)
אנשים עם מסכה בנמל התעופה בסידני, אוסטרליה (צילום: Photo by PATRICK T. FALLON/AFP via Getty Images)

בתוך כך שוויץ אסרה על ישראלים שאינם אזרחי המדינה להיכנס לתוכה. צעדים דומים ננקטים גם בתאילנד ובעומאן, שהודיעו כי החל מהיום, תיאסר כניסת אזרחים מהמדינות בהן התגלה הווריאנט החדש - בוטסואנה, אסוואטיני, לסוטו, מוזמביק, נמיביה, דרום אפריקה וזימבבואה. עם זאת, בעומאן החריגו מהרשימה את מלאווי, אשר כניסה ממנה אסורה לתאילנד. החלטה דומה התקבלה בסרי לנקה, שאוסרת כניסת נוסעים משש מדינות בדרום אפריקה. הנוסעים ששבו מהמדינות הללו ב-14 הימים האחרונים נדרשים להיכנס לבידוד באופן מיידי.