פייזר פרסמה היום (רביעי) התייחסות ראשונה ליעילות החיסון לקורונה שפיתחה מול הווריאנט החדש אומיקרון, והודיעה כי המנה השלישית של החיסון יעילה במניעת הדבקה בזן החדש. כמו כן, החברה עדכנה כי היא מפתחת חיסון ייעודי לאומיקרון, שצפוי להיות זמין כבר בחודש מרץ הקרוב. 

עם זאת, פייזר הדגישו כי הווריאנט החדש מחליש משמעותית את החיסוניות וכמות הנוגדנים שמספקות שתי המנות הראשונות של החיסון, אולם המנה השלישית מגדילה את הנוגדנים פי 25. עם זאת, החברה ציינה כי למרות המוטציות הרבות בווריאנט החדש, שתי מנות עדיין עשויות לספק הגנה מפני מחלה קשה. 

החברה פרסמה מחקרי מעבדה ראשוניים שמראים ששלוש מנות של החיסון מנטרלות את וריאנט האומיקרון (שושלת B.1.1.529), בעוד ששתי מנות מציגות כמויות נוגדנים מנטרלים נמוכות משמעותית. הנתונים מצביעים על כך שמנה שלישית של החיסון מגדילה את כמות הנוגדנים המנטרלים פי 25 בהשוואה לשתי מנות נגד האומיקרון. 

"למרות ששתי מנות של החיסון עדיין עשויות להציע הגנה מפני מחלה קשה הנגרמת על ידי זן אומיקרון, ברור מנתונים ראשוניים אלה שההגנה משתפרת עם מנה שלישית של החיסון שלנו", אמר אלברט בורלה, יו"ר ומנכ"ל פייזר. "הבטחת שכמה שיותר אנשים יהיו מחוסנים במלואם עם שתי המנות הראשונות ומחזק נשאר דרך הפעולה הטובה ביותר למניעת התפשטות הקורונה".

בעוד שתוצאות אלו הן ראשוניות, החברות ימשיכו לאסוף עוד נתוני מעבדה ולהעריך את היעילות בעולם האמיתי כדי להעריך ולאשר את ההגנה מפני אומיקרון ולהודיע ​​על הדרך היעילה ביותר קדימה.

ב-25 בנובמבר, החברה החלה לפתח חיסון ספציפי לאומיקרון. הפיתוח יימשך כמתוכנן במקרה שתידרש התאמת החיסון להגברת רמת ומשך ההגנה מפני אומיקרון. לדבריהם, ניתן לייצר מנות ראשונות של החיסון והן מתוכננות להיות מוכנות למשלוח תוך 100 ימים, עד לאישור הרגולטורי. 

החברות גם יזמו בעבר ניסויים קליניים עם חיסונים ספציפיים לזנים קודמים ונתונים ממחקרים אלו יוגשו לסוכנויות רגולטוריות ברחבי העולם כדי לסייע בהאצת תהליך התאמת החיסון וקבלת אישור רגולטורי או אישור לחיסון ספציפי לאומיקרון, במידת הצורך. החברות הודיעו בעבר כי הן מצפות לייצר ארבע מיליארד מנות של החיסון לקורונה בשנת 2022, ויכולת זו לא צפויה להשתנות אם יידרש חיסון מותאם.

ההודעה של פייזר מגיעה יום אחרי שנתונים דומים עלו במחקר של מכון לחקר הבריאות בדרום אפריקה. לפי המחקר, שתוצאותיו הראשוניות פורסמו אתמול, האומיקרון יכול להתחמק חלקית מההגנה של החיסון. 

מתוצאות המחקר עלה כי חשיפה לזן החדש מפחיתה פי 40 את כמות הנוגדים לקורונה בדם של אדם שהתחסן רק בשתי מנות חיסון של חברת פייזר. מדובר בניסוי הראשון הבוחן את יעילותו של החיסון נגד הקורונה.