בדיוק שנתיים עברו מאז שקיבלה סוכנות האו"ם את העדכון הראשון על התפרצות מסתורית של זן חדש של דלקת ריאות בעיר ווהאן שבסין. מגיפת הקורונה גבתה עד כה את חייהם של כ־5.5 מיליון בני אדם, וכ־289 מיליון בני אדם נדבקו בנגיף. בשבועיים האחרונים העולם מתמודד עם שיאי התחלואה הקשים ביותר שתועדו במגיפה, וזאת על רקע התפרצות זן האומיקרון.

"על אף שאין אף מדינה שנחלצה מהמגיפה, יש לנו כלים חדשים רבים כדי למנוע את נגיף הקורונה ולטפל בו", אמר מנהל ארגון הבריאות העולמי תיאודורס גברה־יסוס במסר שפרסם לרגל השנה החדשה. הוא שב והתריע: "לאומנות צרה ואגירה של חיסונים ערערו את השוויון ויצרו תנאים להיווצרותו של זן האומיקרון. ככל שחוסר השוויון יימשך, יש סיכונים גבוהים יותר שהנגיף יתפתח בדרכים שאנחנו לא יכולים למנוע או להעריך".

דרום אפריקה, שם זוהו המקרים הראשונים של הווריאנט החדש, סיפקה ביום שישי בשורה חיובית כאשר דיווחה על סיומו של הגל הנוכחי, עם ירידה במספרי המקרים החדשים ובמספר האשפוזים בכל מחוזות המדינה. "המהירות שבה הגל הרביעי שנגרם בשל האומיקרון עלה, הגיע לשיא ואז ירד הייתה מדהימה", אמר פריד עבדאללה ממועצת המחקר הרפואית של דרום אפריקה, וציין כי מספר מקרי המוות היה זעום.

בשל הנתונים המעודכנים החליטה הממשלה בדרום אפריקה לבטל את העוצר הלילי שאסר על תנועה בין חצות לארבע לפנות בוקר, ועסקים שוב יכולים למכור אלכוהול על פי הנהלים הרגילים מבלי לסגור את שעריהם בשעה 23:00. ועם זאת, עדיין מוטלת חובת עטיית מסיכות, והתקהלויות מוגבלות לאלף בני אדם באירועים סגורים ולאלפיים משתתפים באירועים בחוץ.

בבריטניה, שר הבריאות סג'יד ג'וויד ציין כי הגבלות נוספות בגל הנוכחי יהיו "המוצא האחרון בהחלט", אף שהוא הזהיר כי גל התחלואה הנוכחי "יבחן את מגבלות התפוסה של מערכת הבריאות יותר מאשר בחורף רגיל. "אני נחוש שנעניק לעצמנו את הסיכוי הטוב ביותר לחיות לצד הנגיף תוך הימנעות מצעדים הדוקים בעתיד", כתב בטור בעיתון ה"דיילי מייל".