ד"ר דורית ניצן, האחראית על ההיערכות לשעת חירום בארגון הבריאות העולמי, שוחחה היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל על הזינוק בתחלואה ברחבי העולם, והווריאנט החדש שאותר. "המצב ברוב המדינות אירופה די סוער, בדרום אפריקה רואים התייצבות ובמדינות כמו באזור אמריקה ודרום מזרח אסיה יש התלקחות רבה", אמר ב-103FM, "האומיקרון מתפשט במהירות וניתן לראות זאת ברוב המדינות".

היא נשאלה על תת הזן החדש שהגיע מקמרון לדרום צרפת, והסבירה: "העניין הוא, שהזן שהתגלה במרסיי והגיע כנראה מקמרון, על פי ההשערה הזו - הזן הזה הוא לא ממש אומיקרון, עם יותר מוטציות. לא ברור לנו אם הוא בן נכד או נין אבל הוא קרוב משפחה בטוח". ד"ר ניצן הדגישה כי "אנחנו מקווים שאחד הזנים העתידיים יהיה הנס של כולנו, כרגע האומיקרון מכה במדינות שלמות - מערכי הבריאות, הרכבות, כל השירותים החיוניים במצב חירום כי 15-10 אחוז מהעובדים חולים. קשה, קשה מאוד".


"זה כאוס", הוסיפה הבכירה, "כשאנחנו מסתכלים על זה, הגיע הזמן שנסתכל גלובלית ונראה את הווירוס הזה כאויב משותף לכולנו ולהתארגן ברמה עולמית, כי אם נשאיר מאחור מדינות לא מחוסנות או אוכלוסיות לא מחוסנות, ואני לא מדברת על מספר קטן של אנשים שהם סרבני חיסונים אלא אוכלוסיות שלמות שאין להן נגישות ובעיקר בקרב אנשים עם מחלות שונות כמו HIV או כאלה שגורמות לווירוס ליצור מוטציות, אני חושבת שלא נצליח להיפטר מזה".

התפשטות האומיקרון - מספר חולי הקורונה בבריטניה ממשיך לשבור שיאים. צילום: רויטרס

זה לא יעבור עד שלא יחסנו את מדינות העולם השלישי?
"בדיוק, ארגון הבריאות העולמי, וכולנו רואים איפה צצים הווריאנטים החדשים מתוך הסתכלות עולמית, וברור שהם מגיעים מאוכלוסיות חלשות, במצב תזונתי לקוי, או בקרב אוכלוסיות שלא חוסנו כי אין להם נגישות לחיסונים. עד שלא ניתן כתף ונתעסק במלחמה הזאת כמלחמה עולמית של 'אדם נגד וירוס', לא נצליח".

הגל הנוכחי לא עבר באירופה?
"הגל לא עבר באירופה אבל הוא יעבור. רק מה יבוא אחריו?".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm