הקורונה עדיין כאן: הרשויות בארה"ב עשויות לדגום מי שופכין ממטוסים המגיעים למדינה בטיסות בינלאומיות על מנת לעקוב אחר התפשטותם של וריאנטים חדשים של נגיף הקורונה, כך דווח הבוקר (שישי) בגרדיאן הבריטי. זאת, על רקע ההצרה של הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, כי מדינתו תטיל הגבלות חדשות ובדיקות קורונה לכל הנוסעים הנכנסים המגיעים מסין, הונג קונג ומקאו.

ההצעה לבדיקת מי השופכין התקבלה על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) על מנת לספק תהליך טוב יותר למעקב אחר הנגיף ולהאט את כניסתו לארה"ב. על פי מומחים אמריקאים למחלות זיהומיות, זו היא דרך עדיפה על פני הגבלות כניסה חדשות למדינה. עם זאת, סוכנות הבריאות של האיחוד האירופי הודיעהאמש כי היא מאמינה שהפעלת בדיקות חובה לנכנסים מסין היא כרגע "בלתי מוצדקת", והצביעה על "חסינות גבוהה בקרב האוכלוסייה באירופה". 

בתוך כך, מומחי בריאות בבריטניה מעריכים כי כ-9,000 בני אדם בסין מתים מדי יום בעקבות נגיף הקורונה. מקרי המוות המצטברים בסין הגיעו מאז תחילת חודש דצמבר ככל הנראה למאה אלף, כאשר מספר הנדבקים בנגיף הגיע ל-18.6 מיליון. עוד הוסיפו המומחים הבריטים כי על פי הערכות, מספר הנדבקים היומי בסין יגיע ב-13 בינואר ל-3.7 מיליון. כמו כן, המומחים מאמינים כי מספר מקרי המוות יגיע לשיאו ב-23 בינואר עם 25 אלף מתים ביממה.

נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)
נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)

כאמור, ההכרזה של המרכז הפדרלי לבקרת מחלות האמריקאי הגיעה על רקע הדאגה הגוברת בארה"ב מפני עלייה במספר המקרים בסין וחוסר השקיפות של המדינה לגבי ההתפרצות שם, וחשש שהמספר הגדול של מקרי הקורונה בסין עלול לגרום לפיתוח גרסאות חדשות של הנגיף. להחלטה זו להגבלות על הנוסעים מאזור סין הצטרפו מדינות נוספות כגון הודו, איטליה, יפן וטייוואן. בישראל, טרם הוחלט על צעד כזה.

 גורם במערכת הבריאות ציין כי סין עומדת בפני שיא במספר המאומתים כאשר הרשויות צופות עומס נוסף על מערכת הבריאות במדינה. כזכור, התפרצות הנגיף במדינה היא תוצאה של הפסקת מדיניות "אפס קוביד" בשל ההפגנות הנרחבות נגד המשטר, ובכך הסרת הסגרים וההגבלות. 

לצד זאת, את הנתונים המדוייקים של התפשטות הקורונה, ניכר כי לא ניתן להסיק בדיוק. ביממה האחרונה דיווחה סין על פחות מ-4,000 מאומתים לנגיף הקורונה, ללא מקרי מוות חדשים זה היום השלישי ברציפות. הנתונים הנמוכים מתבססים על כך שהרשויות צמצמו את הקריטריונים לפיהם מוגדר מוות בשל הנגיף, דבר העורר ביקורת ממומחים רבים.