ארגון הבריאות העולמי הזהיר הבוקר (חמישי) מפני הזן החדש של הקורונה שנקרא XBB 1.5 והצהיר כי "זהו הזן המדבק ביותר עד כה". זאת, לאחר שהצליח בתוך שבוע להכפיל את תפוצתו מ-21.5 ל-41 אחוזים בקרב הנדבקים החדשים בארה"ב. עם זאת, דווח כי אין ראייה לכך שהוא מסוכן יותר מקודמיו.

בתוך כך, מריה ואן קרכוב, ראש הצוות הטכני של ארגון הבריאות העולמי בנושא נגיף הקורונה, אמרה כי "הדאגה שלנו היא מכמה שהוא מדבק. הוא התת-זן המדבק ביותר של זן האומיקרון עד כה. אנו מודאגים מהמשך ההדבקה בחלק ממדינות אירופה וכך גם בארה"ב. שם הווריאנט החל לשכפל את עצמו במהירות".

ארגון הבריאות העולמי (צילום: REUTERS/Denis Balibouse/File Photo)
ארגון הבריאות העולמי (צילום: REUTERS/Denis Balibouse/File Photo)

כמו כן, גם בבמלכה הבריטית יש חשש מפני התפרצות גל חדש של נגיף הקורונה. פרופ' לורנס יאנג, ווירולוג מאוניברסיטת ווריק אמר כי "בריטניה לא מוכנה להתמודד עם גל נוסף של הקורונה שמתפשט במהירות. לא היה לנו מספיק מודעות בקרב הציבור סביב נגיף השפעת. יש לנו עכשיו תערובת של זיהומים שונים בדרכי הנשימה שמסתובבת ברגע זה". לדבריו, "כל המידע עד כה מראה שאמנם מדובר בגרסה מאוד מדבקת של הנגיף, אך אין הוכחה לכך שהווריאנט גורם למחלה קשה יותר בהשוואה לגרסאות אחרות של האומיקרון".

הזן החדש של האומיקרון התפתח מגרסה XBB של אומיקרון, שהיא בעצמה מעין שילוב של שתי גרסאות BA.2 שונות. התסמינים של הזן נחשבים דומים לאלו של זני האומיקרון הקודמים, אך עדיין מוקדם מדי לאשר זאת. רוב האנשים חווים תסמינים קלים כמו הצטננות. רשויות הבריאות בבריטניה דיווחו השבוע כי עד ה-17 בדצמבר, אחד מכל 25 נדבקים, נדבק בזן החדש. בבריטניה עוד אמרו כי "מסתמן כי הזן החדש יגרום לגל חדש, אך אנחנו לא יכולים להיות בטוחים לגבי כך".