אין מנה טעימה, יפה ומסקרנת יותר מירקות ממולאים השוחים ברוטב. הממולאים נחשבים אוכל ביתי מסורתי, וההילה שלהם נובעת מעצם העובדה שמדובר במאכל שהכנתו מורכבת וארוכה. ישנם שלל מתכוני ממולאים: לעתים הם נחים ברוטב אדמדם פיקנטי, אחרים יושבים ברוטב צהבהב או ברוטב צלול שעטוף בתבלינים עדינים. בסופו של דבר כולם נפגשים באותה נקודה: בריח, בתחושה ובסיפור של בית, מסורת ומשפחה.

השבוע בחרתי למלא עלי כרוב עדינים במלית אורז מתובלת. את עלי הכרוב מילאתי במעט מלית וגלגלתי את העלים כך שיתקבלו בצורת אצבעות צרות ועדינות. הרוטב העדין והחמצמץ מקנה לממולאים את טעמם המיוחד, והגוון האפור־ורוד שלהם מתקבל מהשימוש בסומאק.
עלי כרוב ממולאים באורז ועשבי תיבול.

החומרים (25־30 יחידות)

1 ראש כרוב בינוני
2 עגבניות גדולות חתוכות לפרוסות דקות

למלית
4 כפות שמן
1 בצל בינוני קצוץ דק
15 גבעולי פטרוזיליה קצוצים דק
5 גבעולי נענע
1 כוס גרגירי אורז עגול
3/4 כפית פלפל שחור
1 כפית כמון
1 כפית סומאק
1 כפית מלח
1/2 כפית קינמון טחון
מלח ופלפל שחור לפי הטעם

לרוטב
4 כפות שמן זית
חצי כוס מיץ לימון סחוט טרי
2 כוסות ציר ירקות או ציר עוף
2 שיני שום כתושות
1 כף סומאק
מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה
1. ישנן מספר דרכים לרכך את העלים: בשיטה הראשונה חותכים סביב לב הכרוב את העלים ומכניסים לסיר עם מים רותחים. חולטים מספר דקות עד שהעלים ניתקים ומתרככים. בשיטה השנייה מכניסים את הכרוב למקפיא למשך הלילה, ואז קל לנתק את העלים. דרך נוספת היא לעטוף בניילון נצמד את הכרוב ולהכניס אותו למיקרוגל לעשר דקות. בעזרת סכין חדה חותכים סביב לב הכרוב ומתחילים להפריד את העלים.

2. הכנת המלית: מניחים את כל חומרי המלית בקערה ומערבבים לקבלת תערובת אחידה.

3. משטחים את עלי הכרוב על שולחן עבודה. מניחים כף גדושה מהמלית על כל עלה, מקפלים את העלה משני הצדדים על המלית ומגלגלים לסיגר צר ודקיק. בדרך זו מכינים את יתר העלים. אם נותרת מלית, יוצרים ממנה כדורים טבולים ברוטב.

4. הכנת הרוטב: בקערה מערבבים את כל חומרי הרוטב לבלילה אחידה. מסדרים את פרוסות העגבניות בתחתית סיר רחב. מסדרים את הממולאים כשהם חופפים זה לזה ויוצקים את הרוטב על הממולאים (על הנוזלים לכסות בכ־1 ס"מ את הממולאים). מניחים צלחת על הממולאים כדי שתחזיק אותם בזמן הבישול. מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה, וממשיכים לבשל כ־40־50 דקות, עד שכמות הנוזלים מצטמצמת והרוטב מסמיך. מגישים חם.

למתכונים נוספים של פסקל