במשפחת דגן מאמינים כי הדגים הם מאכל שיש בו סגולה לזוגיות ואהבה. כבר בסמל העתיק של המזל האסטרולוגי מופיעים זוג דגים, בתרשים המסמל את הזוגיות וההרמוניה. רבים מבני משפחת דגן נולדו במזל דגים ואבי המשפחה רבי מאיר אבוטבול עליו השלום נהג לומר לבני ביתו: "בני מזל דגים נולדו מבורכים, הם מסמלים את האהבה הנצחית, את האור ואת הטוב שבחיים בכלל ובזוגיות בפרט". עשרות שנים עברו מאז ובכל ט"ו באב מקפידים לאכול דגים להצלחת הזוגיות של כל בני המשפחה.  

"לחם חביתה בנתניה": דוכן הסנדוויצ'ים שהטריף את המדינה פותח סניף חדש ביעד מפתיע
סובלים מהחום הכבד? סידרנו לכם מתכון פשוט לגלידה מצננת

"חשוב לאכול דגים בט"ו באב ובכל השנה, זה גם בריא וגם מחזק את הזוגיות והאהבה" אומרת דינה דגן, מנכ"לית ובעלים של כפר הנופש ביאנקיני, שאף מכינה לאורחיה מאכלי דגים. ביקשנו וקיבלנו מתכונים מבית הוריה שבמרוקו שעברו מדור לדור. שימו לב שכמויות התבלינים הן לא מדע מדויק וכל אחד מוזמן לשים "לפי העין" ו"לפי הטעם" שלו. אך בכל זאת הבאנו כמויות שהן סבירות למתחילים, כדי שלא תסתבכו. הכי חשוב לשים בסיר הרבה הרבה נשמה ואהבה ללא גבולות אחרת זה לא מצליח. ככה עושים את זה נכון חיים שלי. שבת שלום.

קציצות דגים ברוטב אדום מתובל

1 ק"ג דג בקלה טחון
כ-3 שיני שום כתושות
1/2 חבילה כוסברה קצוצה
1/2 כפית כמון - לפי הטעם
1/4 כפית כורכום - לפי הטעם
1 כפית פפריקה מתוקה או חריפה - לפי העדפה
1 כפית מלח 
1 ביצה (אם צריך מוסיפים עוד ביצה)

לרוטב:
4-5 כוסות מים
4-5 עגבניות מגורדות
כ-9 שיני שום כתושות
1/2 חבילה כוסברה קצוצה
חצי כף כמון - לפי הטעם
2 כפיות כורכום - לפי הטעם
1-2 כפות פפריקה מתוקה או חריפה - לפי העדפה
מלח לפי הטעם

אופן ההכנה: מערבבים את התערובת של הקציצות. בסיר מערבבים: מים + שמן + עגבניות מגורדות + תבלינים לפי הטעם. מרתיחים את הרוטב ומכניסים פנימה את הקציצות לבישול של כשעה. מומלץ להוסיף גם גרגירי חומוס מבושלים לתבשיל.

דגים חריפים של דינה דגן (צילום: פרטי)
דגים חריפים של דינה דגן (צילום: פרטי)

דגים חריפים (חריימה) ברוטב אדום

1 ק"ג דג דניס/ לברק/ נסיכת הנילוס (לפי העדפה) פרוס לפרוסות
4-5 כפות שמן
3-4 תפוחי אדמה
1-2 ראשי שום מקולפים
2-3 לימונים גדולים פרוסים לפרוסות
תבלינים לפי הטעם:
מלח, פפריקה, פלפל יבש חריף)
1 חבילה כוסברה קצוצה

אופן ההכנה: משרים את פרוסות הדג במים ולימון למשך כשעה. בסיר רחב (סוטאז') שופכים שמן בנדיבות, פותחים את התבלינים מעט (מלח, פפריקה מתוקה או חריפה לפי הטעם) ומטגנים אותם במשך כחצי דקה. מנמיכים את האש ועל תערובת השמן והתבלינים מסדרים את תפוחי האדמה הפרוסים לפרוסות, על תפוחי האדמה מפזרים פלפל יבש חריף, שיני שום מקולפות וחצי מכמות הכוסברה. מעליהם מסדרים את פרוסות הדג (לאחר שהושרה כשעה במים ולימון). מעל הדג לימון פרוס (על כל חתיכת דג - פרוסת לימון). מפזרים את שארית הכוסברה. מוסיפים מים עד לכיסוי של הדגים ומרתיחים. לאחר רתיחה מבשלים כ-40 דקות עד שעה על אש בינונית – נמוכה. מגישים עם חלה וטחינה בצד.