אחד הדברים שעליהם אני תמיד מקפידה הוא להכין לחמניות לארוחות שבת וארוחות חג. כשאני עסוקה מאוד הן פשוט עגולות, וכשיש לי יותר זמן הן מקבלות טיפול ופינוק כשאני מעצבת אותן בצורות שונות כמו שבלול או ספירלה. בחגים אני משקיעה מחשבה ובוחרת לעצב את הלחמניות בצורות מעניינות אשר ימשכו את העין.

הפעם, לכבוד חג הסוכות, החלטתי לעצב את הלחמניות בצורת פרח מעוטר בשקדים וגבישי סוכר. לא הסתפקתי רק בעיצוב הלחמניות והכנסתי אותן לפני האפייה לעטרות נייר יפיפיות, אותן רכשתי בחו"ל. ניתן להגיש את הלחמניות בתוך עטרת הנייר או לחלץ אותן מתוך עטרות הנייר ולהגיש אותן בסלסילה גדולה.

לחמניות פרח (צילום: פסקל פרץ-רובין)
לחמניות פרח (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לחמניות מכינים מבצק שמרים אוורירי. אני הכנתי את הבצק בקערת מערבל חשמלי אשר לש את הבצק במהירות בינונית במשך כשמונה דקות. אפשר כמובן להכין את הבצק בקערה רחבה ובלישה ידנית רגילה.

בצק שמרים חייב לנוח, או יותר נכון צריך לאפשר לו את התנאים והזמן על מנת שיתפח ויכפיל את נפחו. לשם כך יש לתת לו את התנאים האופטימליים והדבר קורה במקום חמים. אחרי התפחה שנייה מעצבים את צורת הלחמנייה, מכניסים לעטרות הנייר או מניחים ברווחים על תבנית תנור ושולחים לאפייה.

לחמניות פרח

החומרים (לכ־20 לחמניות או יותר, תלוי בגודל):
1/2 קילו קמח מנופה
25 גרם שמרים לחים
1/4 כוס סוכר
1 כף דבש
1/4 כוס שמן
1/2 כפית מלח
1/4 כוס צימוקים בהירים - לא חייבים
1/4 כוס אגוזי מלך גרוסים
1 ביצה
1/2 2 ־3 כוסות מים פושרים
להברשה:
1 ביצה טרופה
לפיזור:
1/2 כוס שקדים ללא קליפה ופרוסים
1/2 כוס גבישי סוכר לא נמסים באפייה

אופן ההכנה:

1. מערבבים בקערה את הקמח, השמרים, הסוכר, השמן, הדבש, המלח, הצימוקים, אגוזי המלך הגרוסים והביצה. מוסיפים את המים בהדרגה תוך כדי לישה, ולשים עד שהבצק אחיד וחלק. משהים לתפיחה במקום חמים.

2. מחלקים את הבצק ל־15־20 חלקים שווים או פחות בהתאם לגודל הלחמנייה הרצויה. מרדדים כל חלק לעלה בעובי 1 ס"מ. בסכין יוצרים שני חתכים לאורך (משאירים אותם מחוברים ומקבלים שלוש רצועות מחוברות. קולעים את הרצועות לצמה שטוחה וארוכה. מגלגלים את הצמה מהצד הקרוב אליכם אל הצד המרוחק מכם ואת הקצה דוחסים מתחת לפרח שנוצר. בדרך זו מכינים את כל הלחמניות פרח. מכניסים אותן לעטרות הנייר או מסדרים אותן ברווחים על תבנית תנור.

3. מניחים להתפחה קצרה של 15־10 דקות ומברישים את הלחמניות בביצה טרופה ובוזקים עליהן מעט שקדים וגבישי סוכר.

4. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־גבוה של 200 מעלות במשך כ־25 דקות, עד לקבלת גוון חום זהבהב או עד אשר קיסם הננעץ במרכז הלחמניות יוצא נקי ויבש.

טיפסקל לשימוש בשמרים

50 גרם שמרים טריים – שתי כפות גרגירי שמרים יבשים.
אפשר להשתמש בשמרים טריים בקובייה או בגרגירים. מספיק לערבב את גרגירי השמרים בקמח, אין צורך להמיס בנוזל או להתסיס אותם קודם לעבודה. לשמרים היבשים יש חיים ארוכים. שומרים אותם במקרר או במקפיא וכך תמיד יש שמרים בבית.   

לחמניות פרח (צילום: פסקל פרץ-רובין)
לחמניות פרח (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לעוד מתכונים כנסו לאתר הקולינרי של פסקל