"קים נורא אהבה עוגיות אלפחורס. היא תמיד הכינה אותן, עשתה מתכון ממש שלה שהתחיל להיות מופץ בכל מיני מקומות שאימצו אותו. היה לי מאוד חשוב שהמתכון הזה יעשה טוב לעוד הרבה אנשים, והעברתי אותו לעמותת 'מתכון עם זיכרון'. רציתי שיהיה זיכרון מקים שימתיק להרבה אנשים את התקופה הקשה שאנחנו נמצאים בה. אני עובדת בבית ספר, וגם פה תלמידים התחילו לאמץ את המתכון ולשלוח לחיילים מארזים עם העוגיות, עם תמונה של קים ועם איחולים שיחזרו הביתה בשלום וישיבו את החטופים", אומרת מירי פינס, אמה של קים דוקרקר ז"ל, 22, קצינה במג"ב, שנרצחה בשבת השחורה בבילוי במסיבת נובה ברעים.

פנקייקס אמיתי להעלאת המורל | המתכונים של אפרת
ללוחמים ולמפונים: 3 מנות שקל להכין בכמויות גדולות וגם נוח לשנע לשטח |פסקל רובין-פרץ

קים דוקרקר ז״ל (צילום: צילום פרטי)
קים דוקרקר ז״ל (צילום: צילום פרטי)


"כמה ימים אחרי תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' התחילו לפנות אלינו משפחות, והבנו שלמרות שזה מאוד טרי ורגיש, כן יש את הרצון של המשפחות לשתף מתכונים. קיבלנו כבר כ־30 פניות, ביניהן של בני משפחה שיקיריהם נרצחו במסיבה ברעים, בבתיהם בעוטף וגם של חללי צה"ל שנפלו בקרבות. משפחות מצאו כוח לפנות אלינו, וכל יום עולים מתכונים של מנות שיקיריהן הכי אהבו לאכול", אומרת עדן בן עוז קוהלי, מייסדת עמותת "מתכון עם זיכרון", שהחלה את דרכה בשנת 2015.

מדובר במפעל הנצחה מקוון, שאליו מועלים סיפוריהם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה יחד עם מתכונים של מאכלים שאהבו. המיזם מאפשר לכל אחד, מכל מקום בעולם, להתחבר לסיפורים, ודרך הטעמים הללו להכניס ערך מוסף לארוחות המשפחתיות ולמפגשים שונים. בנוסף למיזם הוותיק, בחודשיים האחרונים אנו עדים ליוזמות נוספות להנצחה דרך מתכונים, כמו הפקות ספרי בישול ובהם מתכונים של החללים והנרצחים, וגם מתכונים נוספים לזכרם שרצים ברשת.

"אלמנט רגשי משמעותי"

"את היוזמה התחלתי בכלל בקהילה יהודית במינסוטה בארצות הברית", מספרת בן עוז קוהלי, 32, נשואה, מנהלת משאבי אנוש, אמא לתינוקת, מהרצליה. "שירתי בצבא שש שנים, הייתי ב'צוק איתן'. מיד בתום השירות יצאתי לשליחות מטעם הסוכנות היהודית וחיפשתי דרך לחבר את הקהילה היהודית שם ליום הזיכרון הישראלי. מצאתי שאוכל מייצר חיבור מאוד משמעותי. במשך שנתיים קיימתי מפגשי בישול לזכר חללים. כשחזרתי לארץ, התחלתי בעצם למסד זאת עם צוות מדהים של מתנדבות, כשכל הרעיון הוא שאנחנו מנציחים דרך טעמים וזיכרונות".

עדן קוהלי מנכ''לית העמותה (צילום: צילום פרטי)
עדן קוהלי מנכ''לית העמותה (צילום: צילום פרטי)


"יש משהו מאוד מרגש בכך. יש משפחות שלא מבשלות את המנות האלה יותר, יש אמהות ואבות שהמנה הזאת כבר לא נמצאת על השולחן בביתם. בזכות המיזם, בעצם כל אחד, בכל זמן, יכול להיכנס לאתר, לבשל, להנציח, לקרוא את הסיפור של האדם. דרך הבטן זה נכנס ישר ללב. יש לנו באתר מאות מתכונים של אנשים שנפלו מקום המדינה ועד היום. יש נופלים שהוריהם כבר לא בחיים, והאחים ביקשו לצרף את המתכון שלהם, או קרובי משפחה שביקשו להנציח".

בין המנות הנמצאות באתר העמותה (matkonzikaron.co.il) ניתן כאמור למצוא מנות של הנופלים והנרצחים מהשבת השחורה וממלחמת "חרבות ברזל". בנוסף לאלפחורס של קים, הועלה לאתר מתכון לספגטי של רז, המנה שהייתה האהובה ביותר על רס"ן רז פרץ ז"ל, 24, מפקד פלס"ם גדוד 51 של גולני, שנפל ב־7 באוקטובר בקרב מול מחבלים במוצב כיסופים. "רז אהב מאוד שניצל ופסטה. אמא שלו, נאוה, הייתה מכינה לו שניצל, ואת הפסטה הוא היה מכין לעצמו", מספר רוני, אביו של רז.

רז פרץ  (צילום: צילום פרטי)
רז פרץ (צילום: צילום פרטי)


"כשרז היה יוצא הביתה פעם בשבועיים, אמא שלו הייתה מכינה לו את המצרכים לפסטה. זה היה מתכון שלו, והוא היה מכין אותו בעצמו. המנה הזאת הייתה כל כך מיוחדת כשרז היה מכין אותה. כשאמא שלו הייתה מכינה, זה לא היה יוצא אותו הדבר. יצאה לרז מנה מטורפת ומאוד טעימה. היה לנו חשוב להנציח אותו גם דרך המנה שהוא אהב, והמתכון באתר הוא אחד לאחד כמו שרז היה מכין".

"יש פה אלמנט רגשי מאוד משמעותי גם עבור המשפחות וגם עבורנו", אומרת בן עוז קוהלי. "דרך האוכל אנחנו מכירים את האדם, זוכרים אותו, ובסוף זו הופכת להיות מנה בשגרת חייך ולא רק ביום הזיכרון. יש באתר למשל הרבה מאוד עוגות, בעיקר עוגות שוקולד, שהפכו להיות עוגת יום הולדת של כל מיני ילדים ברחבי ישראל והעולם. אופים אותן בכלל לא בסמוך למועד הנפילה או ליום הזיכרון, אלא אנשים פשוט אימצו את המתכון".

זה גם לא רק המתכון, אלא 'עוגה של מישהו'. הילד או המשפחה יודעים לזכר מי אופים את העוגה הזאת ומי הכי אהב את הטעם הזה.
למשל, 'עוגה מלאה שוקולד' של רש"ט הדר כהן ז"ל, שנפלה בהיתקלות עם מחבלים בשער שכם, זו העוגה שאני מכינה לבת שלי. זה מתכון שאני כבר יודעת אותו בעל פה. לכל המתכונים שבמיזם יש חלק בלתי נפרד בחיי היומיום שלי".

מה מרגישות המשפחות כשהן משתפות את המתכונים?
"העובדה שהמשפחות חולקות מתכון של יקיריהן עם המון אנשים בעולם יחד עם הסיפור שהן בוחרות לשתף - זו סגירת מעגל מאוד משמעותית. פתאום המנה של הילד או הילדה שלהם שגורה במטבחם של רבים".

"להפיץ את ההנצחה"

לדברי בן עוז קוהלי, במסגרת המיזם נערכים שיתופי פעולה עם גופים רבים, כגון בתי ספר, תנועות נוער, עם המון קהילות ברחבי העולם, עם בלוגרים מובילים מתחום האוכל, עם שפים ומסעדות. "אנחנו מאוד משתדלים להפיץ את ההנצחה הזו בכל פלטפורמה אפשרית, ואז משפחות פונות אלינו ומתחיל תהליך משמעותי של בניית מצגת עם סיפור החיים של האדם", היא אומרת. "יש לנו קהילת מורות וגננות מאוד משמעותית שעשתה ועושה פעילויות הנצחה יפות. יש גם מורות מהדרום ששנים לוקחות חלק במפעל הזה ושעדיין לא חזרו למסגרות, אבל מצפות שברגע שהשגרה שלהן טיפה תחזור - אז גם הן בעצמן יוכלו להמשיך. בתקופה הזו, דרך המיזם מורות רבות מוצאות דרך חינוכית נכונה לדבר עם התלמידים על מה שקורה".

יצא לך כבר לקיים מפגש של המשפחות?
"תכננתי לעשות מפגש גדול עם המשפחות בחנוכה, אבל בגלל הנסיבות זה לא יצא. אני מרגישה חיבור לסיפור של המשפחות. עכשיו למשל אני מדברת איתך, כשאני עומדת במיצב ההנצחה ליד רעים, הולכת פה בין התמונות ורואה תמונות של מי שהמתכונים שלהם נמצאים ב'מתכון עם זיכרון'. חיפשתי עכשיו את התמונה של קשת ז"ל (קשת קסרוטי כלפה - א"ש), כי התכתבתי עם אמא שלו והסיפור שלו מרגש אותי".

במיזם המקוון, מוסיפה בן עוז קוהלי, יש אפשרות לקהל הגולשים להעלות תמונות של עצמם מכינים מתכון מהאתר. "רואים את זה הרבה באינסטגרם ובפייסבוק שלנו", היא אומרת. "יש לנו קהילת מבשלים. יש אנשים שאין יום זיכרון שהם לא מבשלים בו לזכר מישהו. אני מכירה לא מעט אנשים שכשהם רוצים להביא עוגה לעבודה, אז במקום להיכנס לאתר כזה או אחר, הם נכנסים לאתר שלנו. בשביל משפחה שיכולה פתאום לראות תמונה כזו, שמישהו ביום בהיר אחד הכין את המתכון שהם שיתפו - זה מאוד מרגש. בסמוך ליום הזיכרון כולם עוטפים את המשפחות, ואילו אנחנו מאפשרים פה הנצחה בכל ימות השנה, הנצחה שחוצה גבולות".

האלפחורס של קים דוקרקר ז"ל

מצרכים:
לבצק:
200 גרם חמאה רכה
100 גרם אבקת סוכר
4 חלמונים L
1 1/3 כוסות קורנפלור
1 1/3 כוסות קמח לבן
1 כפית אבקת אפייה
1/4 כפית אבקת סודה לשתייה
1/2 כפית קליפת לימון מגוררת

למלית:
1 כוס ריבת חלב
לציפוי:
1 כוס שבבי קוקוס

אלפחורס לזכרה של קים דוקרקר (צילום: צילום פרטי)
אלפחורס לזכרה של קים דוקרקר (צילום: צילום פרטי)

אופן ההכנה:
הכנת הבצק: מעבדים חמאה ואבקת סוכר במיקסר עם וו גיטרה לתערובת חלקה ואוורירית. מוסיפים חלמונים אחד־אחד ומעבדים עד שהתערובת אחידה.
מנפים יחד את שאר החומרים, מוסיפים לתערובת, מעבדים רק עד לבצק אחיד ויוצרים כדור.
שמים במקרר למשך שעה־שעתיים להתקררות - לעבודה נוחה יותר עם הבצק.
מחממים תנור ל־160 מעלות.
מעבירים את הבצק לנייר אפייה ומרדדים אותו לעלה בעובי 1/2 ס"מ וקורצים לעיגולים.
מניחים באופן מרווח על תבנית מרופדת בנייר אפייה ואופים 10 דקות, עד שהעוגיות מתחילות להזהיב בשוליים ועדיין בהירות במרכז. מצננים לחלוטין.
ממלאים את עוגיות האלפחורס: מורחים כפית ריבת חלב על חצי מכמות העוגיות.
מצמידים להן עוגייה ריקה, ליצירת סנדוויץ' עוגיות אלפחורס. לוחצים מעט את העוגיות, כדי שהריבה תציץ מהשוליים (אם אתם אוהבים הרבה ריבה, כמו שקימי הייתה אוהבת, אפשר למרוח על כל הדפנות).
מגלגלים את העוגיות בקוקוס.

מנת הספגטי
של רז פרץ ז"ל
מצרכים:
בצל
כפית שום כתוש
פסטה
6 כפות רסק עגבניות
מים רותחים
כף מרק עוף
כף פפריקה אדומה
פלפל שחור
אופן ההכנה:
להרתיח חבילת פסטה לפי הוראות הכנה.

הפסטה של רז פרץ (צילום: צילום פרטי)
הפסטה של רז פרץ (צילום: צילום פרטי)

הרוטב:
לטגן בצל ושום, להוסיף 6 כפות רסק עגבניות.
להוסיף חצי כוס מים רותחים, להוסיף כף מרק עוף, כף פפריקה אדומה וקורט פלפל שחור.
להוסיף את הפסטה לרוטב ולערבב.

המתכונים מתוך "מתכון עם זיכרון"