השבוע בחרתי להציע לכם להכין גלילות שמרים מנחמות, מפנקות, תפוחות ונאות, המבצבצות ועולות מעל גובה התבנית, וניחוחן המשכר מושך את כל בני המשפחה אל מרכז ההתרחשות - הלא הוא המטבח.
 
לצד ההילה והקסם של סוד מאפי השמרים, רבים חשים רתיעה מהכנת הבצק ומהשימוש בשמרים. ואכן, העיסוק בהם הוא במידה רבה סוג של יחסי אהבה־שנאה, חיזור תמידי אחר ההצלחה. אין ספק: באפייה חשוב להקפיד ולהשתמש במתכון טוב. לפני ההכנה יש לבדוק שכל החומרים נמצאים ובזמן ההכנה יש להיצמד למתכון, בלי לדלג על שלבים. כדי לצלוח את התהליך בהצלחה, הכל חייב להיות מוקפד. 
 
בנוסף, הפעם בחרתי להכין את בצק השמרים עם קמח נטול גלוטן. 

שמרים קראנץ שוקולד
 
החומרים:
(ל־2־3 תבניות אינגליש קייק באורך 30 ס"מ, משומנות)
לבצק:
200 גרם חמאה חתוכה (או מחמאה לגרסת פרווה) 
¼1 כוסות חלב (או מים לגרסת פרווה) 
½ קילו קמח ללא גלוטן מנופה
30 גרם שמרים טריים
1 כף תמצית וניל איכותית
2 ביצים גדולות
8 כפות סוכר
¼ כפית מלח
למלית:
100 גרם חמאה חתוכה (או מחמאה לגרסת פרווה) 
¾ כוס אבקת סוכר
½ כפית קינמון טחון
3 כפות אבקת קקאו מנופה
3 כפות אבקת שוקולית ממותקת
לפיזור:
½ כוס שוקולד צ'יפס או אגוזים קצוצים
להברשה:
1 ביצה טרופה עם 3 טיפות שמן
לציפוי:
1 כוס אבקת סוכר
4 כפות מים
1 כפית תמצית וניל
1 כפית מיץ לימון

מהלך האפייה, צילום: פסקל פרץ רובין
מהלך האפייה, צילום: פסקל פרץ רובין
אופן ההכנה: 
 
1. שמים את החמאה והחלב בסיר קטן על אש בינונית ומערבבים עד להמסה מלאה. מניחים בקערת מערבל חשמלי את הקמח, יוצרים גומה ויוצקים לתוכה את השמרים, הווניל והביצים. מפזרים סביב את הסוכר והמלח.
 
2. מערבלים באטיות את החומרים עם וו הלישה תוך הוספת החמאה המומסת בחלב, עד לקבלת עיסת בצק דלילה מעט. שומרים במקרר למשך הלילה, או 5 שעות לפחות.
 
3. להכנת המלית: מניחים בקערת המערבל החשמלי את החמאה ואת אבקת הסוכר ומקציפים עד לקבלת קרם חלק. מוסיפים את הקינמון ואבקת הקקאו, וממשיכים להקציף עד לקבלת קרם חלק.
 
4. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים. על משטח עבודה מקומח היטב מרדדים כל חלק לעלה דק בעובי ½ ס"מ. מורחים בצורה שווה את כל המלית על העלים ומפזרים מעליה את השוקולד צ'יפס או האגוזים.
 
5. מגלגלים את הבצק מכם והלאה, תוך הידוק הגלילה ושמירה על עובי אחיד לכל אורכה. מכינים באותה דרך את שני חלקי הבצק הנותרים. בעזרת סכין חדה חוצים כל גלילה לאורכה לשניים, מניחים קצה אחד של הגלילה על גבי השני בצורת איקס, כשהצד החתוך פונה לאותו כיוון. מלפפים את שתי הגלילות לצורת בורג, סוגרים ומהדקים את הקצוות, ומכינים באותה דרך את שאר הגלילות. 
 
6. מניחים את הגלילות בתבניות, מברישים אותן בביצה הטרופה עם השמן. מניחים במקום חמים להתפחה כ־30 דקות.
 
7. בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) אופים כ־30 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז הגלילות יוצא נקי ויבש. מערבבים בקערית את כל חומרי הציפוי ומברישים את הגלילות בעודן חמות. 
טיפסקל
 הבצק הנפלא הזה מקבל כל קרם ומלית שתרצו - תפוחים, ריבות, מליות מוכנות, שוקולד למריחה ופרג. ניתן להקפיא את הגלילות לפני האפייה, להפשירן ולאפותן לפני ההגשה. ניתן להקפיאן גם לאחר האפייה. 
 
 אפשר להכין את הבצק עם קמח רגיל מנופה. הוא נהדר גם להכנת סופגניות עשירות וחלביות - מומלץ בחום.

למתכונים נוספים: www.pascalpr.co.il/