הומאז' לאילנות: כולנו מכירים את עוגיות הבקלאווה מהמטבח הים־תיכוני. לעוגיות הללו יש שלל גרסאות, ולא פעם גם סוג הבצק להכנתן משתנה. ברוח זו החלטתי שנכין את הבקלאווה בגרסה מהירת הכנה ובצורה קצת שונה שתשקף גם את רוח החג, ראש השנה לאילנות. ובמקום להכין את עוגיות הבקלאווה כפרוסות אלכסוניות או כמעוינים, בחרתי בעיצוב של פרחים שאותם בוצעים במקום פורסים. המלית אינה מבוססת רק על אגוזים אלא שולבו בה מבחר פירות מיובשים. על כל הטוב הזה יצקתי כמות נכבדה של סירופ סוכר מתקתק וריחני שהשלים את הטעם העשיר והמיוחד של הפירות המיובשים לכבוד ט"ו בשבט. עוד בחירה שעשיתי היא להשתמש בעלי פילו דקיקים (קנויים) ובתרסיס שמן בטעם חמאה. 

טיפסקל
חשוב להקפיד ולשמור את עלי הפילו עטופים במגבת לחה לאורך כל העבודה על מנת שיישארו גמישים. אפשר למלא את עלי הפילו במליות שונות ולעצב אותם בצורות שונות. למשל, אפשר לסגור את העלה בצורה של חצי סהר או לקפל למשולשים קטנים. ניתן להשתמש בעלים לריפוד תבניות כבסיס לפשטידות ולמאפים, לגלילות ולמעטפות כיס מעניינות.

למתכונים נוספים, בקרו בבלוג הקולינרי של פסקל בכתובת: https://www.pascalpr.co.il

פרחי בקלאווה. צילום: פסקל פרץ-רובין
פרחי בקלאווה. צילום: פסקל פרץ-רובין


פרחי בקלאווה 
החומרים:
(ל־30־25 עוגיות) 
8 עלי פילו 
למלית:
2 כוסות פירות מיובשים קצוצים דק דק 
1 כוס אגוזי פקאן או פיסטוקים, טחונים דק
½ כוס בוטנים, טחונים דק
1 כוס שקדים, טחונים דק
½ כוס סוכר
2 כפות מיץ לימון
1 כף קליפת תפוז מגוררת
½ כפית קינמון
תרסיס שמן בטעם חמאה 

לסירופ:
½1 כוסות סוכר
½1 כוסות מים
קליפה מגוררת מלימון אחד
מיץ מחצי לימון
½ כפית תמצית הדרים

אופן ההכנה: 
1. מפשירים את עלי הפילו במקרר. מניחים את הפירות הקצוצים בקערה אחת. בקערה שנייה מערבבים את כל האגוזים, הסוכר, מיץ הלימון והתבלינים. פורשים עלה פילו על שולחן עבודה ומרססים קלות בתרסיס השמן, מניחים עליו עלה שני ושוב מרססים בשמן. מפזרים על משטח העלים מהפירות המיובשים ומתערובת האגוזים המתובלת. מקפלים את העלים מהצד הקרוב אליכם אל המרוחק תוך גלגול העלים לגלילה צרה והדוקה, חותכים לפרוסות ברוחב של כשלושה סנטימטרים. בדרך זו מכינים את יתר העלים. 

2. מרפדים תבנית בקוטר 26 או 28 סנטימטר בנייר אפייה. מסדרים בתבנית את פרוסות הפילו הממולאות כשהן מונחות לרוחבן כך שרואים את צורת העלים, דמוית פרח. מסדרים את כל הפרוסות בצפיפות זו לזו. מרססים בתרסיס השמן את משטח פרחי עלי הבצק. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני של 180 מעלות. אופים במשך חצי שעה עד 40 דקות או עד שהעלים מזהיבים ומוכנים. 

3. מבשלים את חומרי הסירופ בסיר על אש נמוכה־בינונית כ־30 דקות עד לקבלת סירופ צמיגי. יוצקים חצי מהסירופ על העוגיות החמות ומתירים להן להצטנן. לאפקט של פריכות, לפני ההגשה מחממים את יתר הסירופ ויוצקים מעל.

קולינריה בעמק

זה זמן מצוין לבקר בפסטיבל "טעמים בעמקים" שחוגג השנה 16 שנים של הידוק הקשר בין הרשויות במרחב העמקים לבין המסעדות, היקבים, החוות החקלאיות ומסלולי הטבע הנהדרים והמרהיבים של עמק יזרעאל. הפסטיבל כולל מגוון אירועים מגוונים, שרובם ללא תשלום, כדוגמת טיולים בטבע בקריית טבעון, מסלול טיול עם מוזיקה, יצירה והפעלות, אירוע תרבות ומורשת הכולל מופעי דבקה, נגינה ותערוכת יוצרים. בין המיצגים מראשית ההתיישבות יפעלו דוכנים של מסעדות, לצד טעימות מיקבים מקומיים והופעות מוזיקליות. אירוע הפתיחה נערך ביום ראשון במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת, והפסטיבל יימשך עד ה־22 בפברואר.