כל מי שמכיר אותי יודע שאני מחזיקה במקרר כמויות גדולות של פרג – גרגירים שלמים וטחונים שאותם אני קונה בתדירות גבוהה. עם כל הטוב הזה אני נערכת להכנת שלל עוגות ועוגיות. בצקי שמרים מקבלים מליות עשירות בגרגירי פרג, ולא פעם במתוקים שונים אני נוהגת לשלב פרג.

אם הכנתי שלל עוגות עם פרג ונשארו לי מעט גרגירים, הם נכנסים למליות עם תמרים ושוקולד או משמשים לעיטור ושילוב טקסטורות של עוגות בחושות ותופינים. אבל יש פעמים שאני נותנת לזרעי הפרג את הבמה, כמו במתכון הזה: עוגת פרג מצופה בשוקולד.

עוגות ומאפים עם פרג, או שאוהבים או ששונאים, אך מי שלומד לאהוב אותם פשוט מתמכר לטעם הנפלא. באופן אישי אני מעדיפה את העוגה כפי שהיא או בזוקה באבקת סוכר, אך כשילדיי היו קטנים וניסיתי לחבב עליהם את העוגה הנהדרת הזו, החלטתי לצפות אותה בציפוי שוקולד אשר הפך את העוגה באמת למשהו אחר. הציפוי השוקולדי השתלב עם המרקם הפלאפי והרך של העוגה, עד שהילדים פשוט הופתעו מטעם הפרג והתמכרו. 

טיפסקל
 במתכונים לעוגות פרג עשירות, פשוט מפחיתים מכמות הקמח ומוסיפים פרג. פרג טחון מתקלקל מהר וטעמו הופך להיות מריר. לכן חשוב מאוד לקנות גרגירי פרג שלמים אם לא מתכוונים להשתמש בהם מיד, ורק לקראת השימוש טוחנים אותם דק.

 הקפידו לבדוק את תאריך התפוגה בקניית פרג טחון. רצוי לאחסן את הפרג במקום קריר ויבש השומר על איכותו - מקרר או מקפיא. אם רוצים למתן מעט את מרירות הפרג האופיינית, מוהלים אותו בחלב ומתבלים אותו עם מעט גרירת קליפת לימון. הדרך הטובה ביותר להמתיק מליות פרג היא לשלב דבש או סוכר חום כהה עם הגרגירים.


עוגת פרג תפוחים בציפוי שוקולד
החומרים:

(לתבנית 26 או 28 ס"מ)

לבצק:
4 תפוחי עץ בינוניים חמצמצים מסוג גרני סמית' קלופים ונקיים מליבה וחתוכים לקוביות
3 כפות סוכר
6 ביצים מופרדות (לחלבונים וחלמונים)
½1 כוסות סוכר
200 גרם גרגירי פרג טחונים
100 גרם חמאה מרוככת או מחמאה, מרגרינה
3־2 כפות אגוזי מלך גרוסים או צימוקים
2 כפות קורנפלור – עמילן תירס
½ כוס קמח תופח מנופה

לציפוי:
½ כוס סוכר
5 כפות אבקת קקאו
4־3 כפות מים או חלב
1 כפית ברנדי או וניל
50 גרם חמאה או מרגרינה מזולה לאפייה
 
לעיטור:
½ כוס שבבי שקדים מולבנים או אגוזי פקאן

אופן ההכנה:
1. הכנת הבצק – מניחים בסיר את קוביות התפוחים ושלוש כפות סוכר. מוסיפים מים עד כיסוי ומביאים לרתיחה. מבשלים במשך עשר דקות, מסננים ומועכים את התפוחים. מקציפים את החלבונים במערבל במהירות גבוהה, תוך הוספה הדרגתית של הסוכר, עד קבלת קצף גמיש ויציב.

מערבבים בקערה את התפוחים המעוכים עם החלמונים, הפרג, החמאה, האגוזים והקורנפלור. מקפלים את הקצף לתערובת, ומוסיפים בהדרגה את הקמח. יוצקים את התערובת לתבנית אפייה משומנת, ומשטחים. אופים במשך כשעה בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות. מצננים.

2. הכנת הציפוי – מניחים בסיר בינוני את הסוכר, אבקת הקקאו והמים. מניחים על להבה נמוכה ובוחשים עד להמסה חלקה של הסוכר והקקאו. מוסיפים את הווניל, החמאה או מחמאה ובוחשים להמסה חלקה. יוצקים את הציפוי החם על העוגה הקרה. מאחסנים במקרר ומעטרים את היקף העוגה המצופה בשבבי השקדים או באגוזי הפקאן.

למתכונים נוספים: https://www.pascalpr.co.il/