מנה של נחמה: למרות הסגר, חלקכם בוודאי מחפשים בימים אלה את המתכון לעוגה שתככב אצלכם בערב החג. כדי לעזור לכם, פניתי לשף־קונדיטורית קרן קדוש ובעלה, הקונדיטור איציק קדוש, מ"קפה קדוש" הירושלמי, פנינה קולינרית מתוקה ברחוב שלומציון המלכה. בית הקפה, שהוקם בשנת 1967, טומן בתוכו את סיפורה של משפחה אחת: האב מאיר קדוש, שלמד קונדיטוריה והתמקצע בתחום לפי המסורת האוסטרו־הונגרית, חשף את הירושלמים לטעמם המופלא של הדובוש, הנפוליאון, הסברינה, הפרסבורגר ועוד. כיום המקום מנוהל כאמור על ידי הבן איציק ואשתו קרן, שהצליחו בחוכמה לשמור על הקו המסורתי שהתווה האב, תוך שילוב חדשנות ומקוריות.

למתכונים נוספים: pascalpr.co.il

תפוח בדבש, ארכיון (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
תפוח בדבש, ארכיון (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

בימי הקורונה, כשהמקום היה סגור, יצרו בני הזוג סדנה דיגיטלית שבה הם מלמדים להכין מבחר עוגות אהובות מתוך רפרטואר העוגות של בית הקפה. בנוסף, בימים אלו עלתה תוכנית אפייה וטיולים של השניים בשם "באנו לאפות" (בערוץ האוכל בימי שישי), ובה הם מטיילים בירושלים ואופים בהשראת העיר. לכבוד ראש השנה, הם חולקים עמנו את המתכון שלהם להכנת קוגלהוף פירות יער ותפוחים; עוגת שמרים עשירה בטעמים ובתפוחי עץ - שנה טובה. 

קוגלהוף פירות יער ותפוחים

כיאה לקונדיטורים, המתכון מוגש לכם בגרמים ולא בכוסות. לכן יש צורך במשקל מטבח

החומרים:
- 225 מ"ל חלב
- 3 חלמונים
- 25 גרם שמרים טריים
- 315 גרם קמח
- 65 גרם סוכר
- קליפה מגוררת מלימון אחד
- 75 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות
- 1 כוס פירות יער
- 1 כוס תפוחים מיובשים
- קורט מלח

לציפוי:
60 גרם שקדים פרוסים
15 גרם חמאה מרוככת וניתנת למריחה
2 כפות סוכר

לסירופ הסוכר:
80 גרם סוכר
80 גרם מים
2 כפות רום

אופן ההכנה:

1. מניחים בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה את הנוזלים והחלמונים. מוסיפים את השמרים ומערבבים מעט. מוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, הסוכר וקליפת הלימון ולשים במהירות בינונית במשך כחמש דקות.

2. מוסיפים את החמאה בהדרגה וממשיכים ללוש במשך ארבע דקות עד להטמעה מלאה של החמאה בבצק. מוסיפים לעיסת הבצק את פירות היער והתפוחים. ממשיכים ללוש במהירות נמוכה ומוסיפים את המלח. לשים עוד דקה. שימו לב: התערובת שמתקבלת היא נוזלית מאוד, וזה בסדר.

3. מעבירים את הבצק לקערה מקומחת, מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר להתפחה במשך הלילה.

4. למחרת משמנים תבנית בחמאה, מפזרים את השקדים הפרוסים ובוזקים את הסוכר מסביב לתבנית בשכבה דקיקה. הופכים את התבנית לסילוק שאריות.

5. מניחים את הבצק על משטח מקומח, לשים ומעצבים אותו לגלילה. מכניסים לתבנית, מכסים ומתפיחים כשעה וחצי ולאחר מכן אופים בתנור שחומם ל־170 מעלות במשך כ־35־40 דקות.

6. הכנת סירופ הסוכר: שמים בסיר קטן את הסוכר והמים ומביאים לרתיחה. מבשלים עוד שתי דקות, מסירים מהלהבה, מוסיפים את הרום ומערבבים.

7. מוציאים את העוגה מהתנור ומניחים על משטח רשת. מחכים שתי דקות. מצמידים צלחת לתבנית והופכים את העוגה על צלחת. מברישים את הקוגלהוף בסירופ הסוכר המוכן ומחכים שהעוגה תתקרר.

51 שנה של מתוק, קפה קדוש (צילום: גל זהבי)
51 שנה של מתוק, קפה קדוש (צילום: גל זהבי)

טיפסקל מתוק לחג

 לא עוד בונבוניירה משעממת: אם רציתם לפנק את אהוביכם במתנה לחג, תנו דעתכם על Celebrations Bottle, הבקבוק המתוק שיצרה עבורנו חברת מרס במהדורה מוגבלת לראש השנה. זהו בקבוק חגיגי המכיל מגוון של חטיפי חברת מרס - Snickers, Bounty, Milky way, Dove, Twix ,Mars, Teasers - כך שכל אחד יכול למצוא בו את החטיף האהוב עליו.