אני אוהבת חצילים כל כך עד שלאחרונה התחלתי לגדלם בגינה האורגנית בחצר ביתי. כך הם נגישים לי ולכל גחמת בישול שלי. חציל הוא ירק נפלא כשהוא מאודה, ממולא, מטוגן או קלוי. כמעט בלתי אפשרי לדמיין את המטבח המקומי בלעדיו. לפעמים הוא ארוך וצר, לעתים קטן ועגלגל, ובפעמים אחרות צורתו אליפטית ורחבה. יש לו גם קשת של צבעים: משחור כהה, דרך סגלגל כהה ועד סגול בהיר. מי שלומד לעבוד נכון עם הירק הזה נשבה בקסמו המיוחד ויכול להכין ממנו מבחר מטעמים: צמחוניים, בשריים, חלביים, מלוחים ומתוקים.

החצילים משתדכים היטב עם שלל תבלינים ורטבים. נסו למשל ציפוי טחינה, שמן זית ושום; עשבי תיבול, כמו כוסברה ובזיליקום; רוטב על בסיס חומץ בלסמי ומיץ לימון; ותבלינים חריפים ודומיננטיים, כמו קארי, אריסה, ופלפל שאטה. הפעם, אחרי טיגון פרוסות החציל, שילבתי בהן פרוסות פלפלים ורוטב עגבניות פיקנטי. התוצאה: מעין סלט נפלא לכל כריך חריף או תוספת בארוחת ערב. 

שכבות חצילים ופלפלים
החומרים:
(ל־6 מנות)

1 חציל גדול
מעט מלח גרוס
1 גמבה גדולה
1 פלפל מתוק צהוב
3 פלפלים חריפים
שמן לטיגון

רוטב עגבניות מפולפל:
3 כפות שמן זית
2 עגבניות מרוסקות
5 שיני שום גדולות
100 גרם רסק עגבניות
1 כוס מים
מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם
3־4 כפות חומץ

לעיטור:
מעט עלי פטרוזיליה

אופן ההכנה:
1. קוטמים את קצוות החציל. שוטפים היטב ופורסים לפרוסות בעובי חצי סנטימטר. מסדרים על מגש ובוזקים מעל מעט מלח גרוס. משהים להגיר נוזלים כשעה.
2. מנקים את הפלפלים, מסלקים את העוקצים וחותכים לרצועות ברוחב של 2 סנטימטרים. את הפלפלים החריפים חוצים לשניים.
3. מחממים שמן במחבת (כ־2 סנטימטרים מגובה המחבת, בדומה לטיגון שניצל). מנגבים את פרוסות החציל ומטגנים בשמן החם משני הצדדים, עד לקבלת גוון חום זהוב. מוציאים ומניחים על מסננת או נייר סופג. מנגבים היטב את הפלפלים, מטגנים משני הצדדים 2־3 דקות ומוציאים אל הקערה. מסננים מהשמן.
4. הכנת הרוטב: מחממים שמן זית במחבת רחבה, מוסיפים את העגבניות המגוררות ואת שיני השום ומטגנים דקה־שתיים. מוסיפים את רסק העגבניות, מערבבים. מוסיפים את המים, מלח ופלפל, מערבבים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ־10 דקות עד להסמכה. במידת הצורך אפשר להוסיף עוד רבע כוס מים.
5. יוצקים שכבה דקה מהרוטב אל תבנית או מחבת בגודל בינוני. מסדרים בתוכה שכבה של חצילים ועליה שכבה של רצועות פלפלים, שתי כפות מהרוטב וחוזר חלילה - שכבות של חציל, פלפלים ורוטב. מנענעים קלות את התבנית או המחבת כך שהרוטב יצפה את כל הירקות בשכבה אחידה. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני ואופים כ־10 דקות. מגישים חם.