במסגרת החיפושים אחר מתכונים ללחם נטול גלוטן, אני נפגשת עם אנשים מעניינים. אחד מהם הוא שי תשובה, איש הייטק שהפך את האפייה והבישול ללא גלוטן למרכז עולמו לאחר שבתו אובחנה כצליאקית - רגישה לגלוטן.

קמח טף, המוכר כקמח מהמטבח האתיופי, הוא קמח נטול גלוטן, שהוכרז כמזון־על המכיל כמות אדירה של ברזל, סידן וחלבון. לצד קמח הטף אפשר להשתמש גם בקמח דוחן, דורה לבנה, חומוס, עדשים אדומות, אורז מלא ועוד. לבקשתי, קיבלתי מתשובה מתכון להכנת לחם טף אתיופי עם תוספות. השימוש כאן הוא בתערובת קמח מיקס טף נטול גלוטן, מה שמבטיח לחם טף עשיר ומיוחד. 

מתכונים נוספים - באתר הקולינרי של פסקל פרץ רובין

לחם טף אתיופי עם תוספות

החומרים (לתבנית כיכר בגודל 23*12 ס"מ):
320־350 מ"ל מים קרים
400 גרם קמח מיקס טף
2 כפות סוכר
1/2 כף מלח
1 כף שמרים יבשים (8 גרם)
1 ביצה
1/4 כוס שמן זית
60 גרם אגוזי מלך או עגבניות מיובשות או בצל או כל תוספת אחרת שאוהבים

אופן ההכנה:
1. יוצקים לקערת מערבל חשמלי כ־300 מ"ל מים. מניחים בקערה נפרדת את הקמח, הסוכר, המלח והשמרים ומערבבים. מוסיפים את החומרים היבשים והביצה ומערבבים במהירות נמוכה עם וו לישה. תוך כדי לישה מוסיפים את יתר המים והשמן. מערבלים כ־5־7 דקות ומוסיפים את התוספת שבחרנו. ממשיכים בערבול עוד דקה־שתיים.
2. מעבירים את הבצק לתבנית ייעודית לאפיית לחם ובעזרת קלף מעצבים לצורת כיכר לחם. מכסים את התבנית ומתפיחים במקום חמים במשך כ־40 דקות.
3. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 220 מעלות במשך כעשר דקות. מורידים את חום התנור ל־200 מעלות, וממשיכים לאפות עוד כ־20 דקות.
4. מוציאים ומיד מורחים את חלקו העליון של הלחם בשמן זית או חמאה. מקררים על רשת צינון. מגישים את הלחם לצד ממרחים כמו אבוקדו, פסטו, גבינות וירקות.

* טיפ: רצוי לאפות את הלחם בתבנית ייעודית ללחם היות שהיא צוברת חום באופן שווה. אם אין ברשותכם תבנית ייעודית, ואתם משתמשים בתבנית כיכר רגילה, יש לאפות את הלחם ב־180 מעלות ולא ב־220 מעלות.