עולם הירקות הוא עולם שלם של תחושות, טעמים, מרקמים ובעיקר רגשות. אנו מנהלים עם ירקות מערכת יחסים מורכבת: יש אנשים שמאז ומתמיד אהבו ירקות, ויש אנשים שהתחברו אליהם מהפן הבריאותי. אני אוהבת אותם בעיקר בזכות המגוון הרחב שלהם: הטקסטורות, הצורות, המרקמים והטעמים השונים, ומשום שאפשר להכין מהם מנות פשוטות או מורכבות, מיוחדות ואיכותיות.

הפעם בחרתי להציע מתכון פשוט להכנה ומפתיע בהגשה, המבוסס על דלורית, שמגיעה בגדלים שונים. כשהיא קטנה, אני נוהגת לחצות אותה לשניים, לאפות ולמלא אותה בסלט דגנים וקטניות. כשהיא בגודל בינוני שאינו מאפשר הגשה אישית, אני חותכת אותה לטבעות, מסדרת בתבנית אפייה ושולחת לתנור. והתוצאה? כל כך טעימה ומפתיעה. 

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

דלורית בתנור (צילום: פסקל פרץ-רובין)
דלורית בתנור (צילום: פסקל פרץ-רובין)

דלורית בזעתר ושמן זית

החומרים (ל־6־8 מנות):
2 דלוריות בינוניות
5 שיני שום חתוכות לפרוסות
2 פלפלים ירוקים בינוניים חריפים פרוסים
מעט עלי זעתר
4־3 ענפי זעתר (או תימין)
3 כפות שמן זית
1/2 כפית סומק
מלח ופלפל שחור גרוס
2 ניירות אפייה
רדיד אלומיניום

אופן ההכנה:
1. קולפים את הדלוריות וחותכים לפרוסות בעובי של כ־1.5־2 ס"מ. מנקים את פנים פרוסות הדלורית. מרפדים תבנית לתנור בנייר אפייה. מסדרים את פרוסות הדלורית בתוך התבנית המרופדת כשהן חופפות זו לזו. מפזרים סביב הדלורית את פרוסות השום והפלפלים החריפים.
2. מפזרים סביב את עלי הזעתר וענף אחד או שניים של זעתר, מזלפים מעל ומסביב לפרוסות שמן זית בנדיבות ומפזרים מעל סומק, מלח ופלפל לפי הטעם.
3. מכסים בנייר אפייה נוסף, מעליו מניחים רדיד אלומיניום וסוגרים היטב. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך 25 דקות. מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לאפות ולשזף קלות את טבעות/פרוסות הדלורית עוד 10־15 דקות. מגישים חם.

דלורית בתנור (צילום: פסקל פרץ-רובין)
דלורית בתנור (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל

*אפשר להחליף את הדלעת בכל ירק אחר האהוב עליכם כמו ראש שומר, קולרבי, לפת, גזרים צבעוניים, כרובית. ניתן להחליף את הדלורית גם בירקות אחרים מאותה משפחה: דלעת/דלעת ערמונים. הדלעת משתלבת נפלא במרקים, במליות, בממרחים ובסלטים, ודלעת הערמונים היפהפייה עושה המון רושם, ואפשר להגישה עם תיבול קל של דבש, תימין ושמן זית, חצויה לשניים או לפלחים.
* אתם מוזמנים לגוון גם את התיבול בהתאם לתבלינים האהובים עליכם.
* אפשר לשלב עם פרוסות הדלורית שני קולרבי, קלופים וחתוכים לרבעים או לשמיניות, ושני קישואים, נקיים וחתוכים לרבעים.