לא פעם קוראים פונים אליי ומבקשים מתכונים עם תחליפים מתאימים למוצרים שהם רגישים אליהם. הפעם התבקשתי להציע מתכון ללחם נטול גלוטן. כיום, לשמחתי, ישנם בשוק המון סוגי קמחים ללא גלוטן, שכל אחד מהם טוב ומניב טקסטורה ומרקם שונה למאכל. אתם תחליטו אם המאכל אכן קיבל מרקם וטעם טוב ומספק מבחינתכם. למתכון זה הכלים היחידים שנדרשים הם קערה וכף.

מתכונים נוספים באתר של פסקל פרץ רובין

לחם ביתי נטול גלוטן בטעמים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
לחם ביתי נטול גלוטן בטעמים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לחם ביתי נטול גלוטן בטעמים

400 גרם קמח נטול גלוטן (כל סוג הקיים במרכולים ואהוב עליכם)
1 כף שמרים יבשים
1 כפית מלח
1 כף סילאן או דבש
1 כף שמן זית
350־400 מ"ל מים פושרים

לעיטור:
2 כפות זרעי פשתן
עלי תימין
חופן זיתים ירוקים או כהים מגולענים וחצויים

להגשה:
ממרח פסטו או אחר

אופן ההכנה:
1. מניחים בקערה את הקמח ומוסיפים את יתר החומרים לפי הסדר. את המים מוסיפים בהדרגה ולסירוגין תוך כדי בחישת החומרים בקערה בכף עד לקבלת בצק דביק ורך. שימו לב: כמות המים יכולה להשתנות בהתאם לסוגי הקמחים שבהם השתמשתם. מכסים את הקערה ביריעת ניילון נצמד ומתפיחים כשלוש שעות עד אשר הבצק מכפיל את נפחו, ונוצרו בו המון בועות אוויר. לחלופין מכניסים למקרר ללילה.
2. מקמחים היטב משטח עבודה ומעצבים את הבצק תוך כדי קימוח עד לקבלת בצק אחיד. מחלקים את הבצק ל־4־3 חלקים. מעצבים כל חלק לגליל ומסדרים כל כיכר על נייר אפייה. מעלים מהצדדים את נייר האפייה כך שיתמוך בדפנות כיכר הבצק. בדרך זו מסדרים ומעצבים את שאר חלקי הבצק. מניחים את הכיכרות בתבנית התנור כשהן חופפות זו לזו.
3. מפזרים על הכיכרות זרעוני פשתן, מעט עלי תימין ומעטרים בחצאי הזיתים. מכסים ומשהים להתפחה כ־20 דקות (אם מעוניינים, טורפים ביצה ומברישים את הבצק).
4. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־25 דקות או עד שקיסם הננעץ בלחמים יוצא נקי ויבש. מגישים לצד ממרח פסטו או אחר.

טיפסקל
היות שישנם סוגים שונים של קמחים נטולי גלוטן, הוספת הנוזלים צריכה להיות בהדרגה עד לקבלת מרקם רך ודביק של בצק.
הבצק המתקבל הוא מאוד רטוב ודביק. לכן עובדים על משטח מקומח היטב תוך כדי הוספת קמח. לא לחשוש להוסיף קמח בכמות נדיבה. רצוי להיעזר בקלף אפייה לצורך עיצוב ואיסוף הבצק.
במתכון הנוכחי לא הברשתי את הלחמים בביצה והסתפקתי בפיזור זרעוני פשתן וזיתים.