ימי חול המועד פסח הם ימים שבהם אנו מבלים בחיק המשפחה, מארחים ומתארחים. בשנים האחרונות מאכלי החג המסורתיים משנים פניהם, כשהם נשענים על מסורות שונות ממטבחים מגוונים. הפעם בחרתי להציע לכם להכין סירות מצה ממולאות בכבד קצוץ – מנה שמוסיפה עניין למאכל המסורתי המוכר.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

את סירות המצה מכינים על ידי הרטבת המצה, שהופכת אותה לגמישה מספיק כדי לעצב אותה לפי רצוננו. כשהצורה מתהדקת, מורחים בביצה טרופה ואופים. במקביל מכינים את הכבד הקצוץ – אחת המנות הנפלאות מהמטבח המזרח־ אירופי, אשר גם לה שלל גרסאות ונוסחים. המנה מבוססת על כבדים טריים, צלייה נכונה ושילוב נכון של החומרים.

סירות מצה וכבד קצוץ

החומרים (ל־11־12 יחידות):
לסירות מצה:
תבנית שקעים
5 מצות
1 ביצה טרופה + 2 כפות מים
שמן לשימון השקעים
לכבד קצוץ:
500 גרם כבדי עוף שלמים ונקיים
3־4 בצלים בינוניים פרוסים או קצוצים
שמן לטיגון
4 ביצים קשות
1/2 כוס שומן אווז
מלח ופלפל לפי הטעם

לעיטור:
1 בצל ירוק קצוץ או חתוך לרצועות דקיקות

סירות מצה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
סירות מצה (צילום: פסקל פרץ-רובין)


אופן ההכנה:
1. מרטיבים את המצות במים ומספיגים במגבת. משמנים את השקעים בתבנית השקעים. חותכים את המצות לרצועות וממלאים את שקעי התבנית במצה כך שחלק אחד יבצבץ והשאר ימלא את השקעים עד לשפה. מברישים את קערות המצה בביצה הטרופה. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך 10־15 דקות עד להזהבה. מוציאים ומצננים. שומרים בקופסה עם סגירה הרמטית עד להגשה.
2. הכבד הקצוץ: צולים את הכבדים על להבה גלויה, יש להקפיד לא לחרוך יתר על המידה. מספיק לצלות את הכבד מכל צדדיו ולהשאירו רך מבפנים. מטגנים את הבצלים בשמן עד להזהבה ומנקזים את השמן. מטגנים קלות את כבדי העוף ומסננים. טוחנים במעבד מזון את הכבדים, הבצלים המטוגנים והביצים הקשות ומתבלים במלח ובפלפל.
3. מוסיפים את שומן האווז וטוחנים שוב. מעבירים לכלי ומאחסנים במקרר עד להגשה. קוצצים בצל ירוק ומעטרים את סלט הכבד. מגישים בצלחות אישיות.

טיפסקל

לא אוהבים מצות? אפשר להכין פנקייקים קטנים מקמח מצה, ועליהם להגיש את הכבד הקצוץ. ואם אתם רוצים להתפרע, הכינו פחזניות מקמח מצה ומלאו אותן בכבד הקצוץ, מה שהופך את המנה לאלגנטית ומיוחדת מאוד. לחלופין, הכינו לחמניות קטנות מקמח מצה והגישו את הכבד הקצוץ לצדן.