פשטידות הן סוג של קסם: מערבבים ביצים, ירקות ותבלינים, אופים ומקבלים מאכל שכולם אוהבים. בנוסף, הן יכולות לשמש כמנה ראשונה או כמנה עיקרית – האפשרויות אינסופיות.

לפשטידות יש אינספור טעמים ומגוון צורות. הרעיון הגאוני בהן הוא שאפשר להכינן מכל דבר כמעט – לחם, אטריות, אורז, גבינות, דגים, בשר וירקות. כמו כן, אפשר לנצל שאריות מזון לצורך הכנתן. אפשר לאפות אותן בתנור, בסיר פלא או במחבת, הן ניתנות להקפאה וקל לחמם אותן מחדש – בגריל, בתנור, במחבת או על רדיד אלומיניום.

בשנים האחרונות אני נוהגת להכין פשטידות בתבניות אישיות, מה שהופך אותן ליפות יותר ומעניינות, ובעיקר מאפשר לנו לשמור על הכמות שאנו אוכלים. היות שעוד מעט חוגגים את חג החנוכה, בחרתי להציע לכם מתכון להכנת פשטידת תפוחי אדמה. את תפוחי האדמה מכינים כמו בעת הכנת לביבות, אך הפעם מערבבים הכל ואופים בתנור שחומם מראש. כך גם חוסכים את הקלוריות של הטיגון.

פשטידות תפוחי אדמה אישיות

החומרים (ל־6־8 תבניות אישיות, תלוי בגודל):

  • 3 תפוחי אדמה גדולים
  • 1 בצל גדול
  • מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם (אפשר פלפל לבן)
  • 3 ביצים בינוניות
  • 1/2 כוס שמן קנולה
  • 1/2 כוס בצל מיובש או פטריות קצוצות דק

אופן ההכנה:

  1. קולפים את תפוחי האדמה, מניחים בקערה, יוצקים מים עד כדי כיסוי ומכסים בניילון נצמד. שומרים במקרר במשך שעתיים.
  2. משמנים תבניות אישיות ויוצקים שתי כפות שמן בכל תבנית. מניחים אותן בתבנית תנור ומכניסים לתנור שחומם מראש ל־180 מעלות. מחממים היטב כחמש דקות. קולפים את הבצל ומגררים אותו על גבי מגררת גסה אל קערה רחבה. בוזקים מלח ופלפל לפי הטעם ומערבבים.
  3. מרסקים את תפוחי האדמה לרצועות דקיקות במעבד מזון או גוררים במגררת גסה ומעבירים לקערה. מוסיפים את הביצים ובוחשים עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. יוצקים את השמן לקלחת ומחממים היטב. מוסיפים אותו לסירוגין ובהדרגה אל הקערה, תוך בחישה מהירה ורצופה עד לקבלת בלילה הומוגנית. מוסיפים את הבצל המיובש או הפטריות הקצוצות ומערבבים לבלילה אחידה.
  5. בעזרת מצקת או כף גדולה ממלאים את התבניות האישיות עד ל־3/4 גובה התבנית. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (150־160 מעלות) במשך כ־35־40 דקות, עד לקבלת גוון שחום ואחיד. אם הפשטידות עדיין בגוון בהיר, אפשר להמשיך ולאפות עוד 5־7 דקות, עד לקבלת הגוון הרצוי.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

טיפסקל

50 גרם שמרים טריים = 2 כפות גרגירי שמרים יבשים. אפשר להשתמש בשמרים טריים בקובייה או בגרגירים. מספיק לערבב את גרגירי השמרים בקמח, אין צורך להמיס בנוזל ו/או להתסיס אותם קודם לעבודה. לשמרים היבשים יש חיים ארוכים. שומרים אותם במקרר או במקפיא, וכך תמיד יש שמרים בבית.

טעימה מטורקיה

שבוע המטבח הטורקי, שחל השבוע ברחבי העולם, יצוין בישראל בשבת אמינה ארדואן. במהלך האירוע יוכנו במקום כמה מתכונים מהספר על ידי שפים טורקים, בהם עלי גפן ממולאים עם דובדבנים חמוצים, חציל מפוצל במילוי בשר טחון ובקלאווה ביתית. האירוע ילווה במוזיקה טורקית, בתערוכת ציורים ועוד. הפסטיבל מאורגן על ידי התאחדות יוצאי טורקיה בישראל, והוא בחסות משרד התרבות והתיירות הטורקי ושגרירות טורקיה בישראל.
טרמינל העיצוב, רחוב אהוד קינמון 32, בת ים, 11:00־18:00. כניסה: 20 שקלים

לאתר של פסקל