לרגל חג החנוכה, חזרתי למתכון הקלאסי והנפלא שלי להכנת סופגניות. לרוב, הכנת סופגנייה דורשת מאמץ וידע: הכרת הטכניקות, הטיפים והסודות לקבלת סופגנייה אחידה, עגולה ויפה עם פס לבן, בלי להרוס את צורתה העגולה, בלי להשחים אותה יתר על המידה ובלי לקבל בועת אוויר גדולה, שיוצרת מעין חור ענק וריק במרכזה.

סופגניות (צילום: פסקל פרץ-רובין)
סופגניות (צילום: פסקל פרץ-רובין)

כיום רובנו רצים לקנות סופגניות במרכולים, אבל מדוע לא להכין אותן? הן הרי מבקרות רק שמונה ימים בשנה. מעבר לכך, אין דבר טעים יותר מהבצק הספוגי והאוורירי, אשר בתום הטיגון חובק ריבה בתוכו, ועוטה גלימה של אבקת סוכר. כשנוגסים בשילוב השמימי הזה, מקבלים חוויה מענגת.

התפחה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
התפחה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

סופגניות קלאסיות

החומרים (ל־20 סופגניות קטנות):

3 כוסות קמח, מנופה
25 גרם שמרים טריים (כל 50 גרם שמרים טריים = 2 כפות שמרים יבשים)
4 כפות סוכר
1 כפית מלח
2 ביצים
3 כפות שמן
2 כפיות קוניאק או ברנדי
1 כפית קליפת תפוז או לימון מגוררת
1־3/4 כוס מים

לטיגון:

שמן קנולה

לעיטור והגשה:

1/2 כוס ריבה אדומה
1/2 כוס אבקת סוכר

אופן ההכנה:

1. מניחים את הקמח בקערת מערבל. מוסיפים שמרים וסוכר, מערבבים קלות ומוסיפים מלח. יוצרים גומה במרכז ומניחים בה ביצים, שמן, קוניאק וקליפת תפוז.

2. מערבלים באטיות ומוסיפים בהדרגה מים. לשים עד קבלת בצק אחיד הניתק מדפנות הקערה. מכסים ומשהים במקום חמים להתפחה כשעה, עד שהבצק יכפיל את נפחו.

3. מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעלה בעובי 1 ס"מ. קורצים עיגולים בכוס קטנה, מעצבים לכדורים ומשהים להתפחה במקום חמים כ־20 דקות, עד שהסופגניות יכפילו את נפחן.

4. מחממים שמן לטיגון עמוק ומחליקים כמה סופגניות לשמן, כשצדן התפוח כלפי מעלה (כך יתפחו מיד גם בצד התחתון). מכסים את הסיר ומטגנים כדקה. מסירים את המכסה, מטגנים דקה נוספת והופכים את הסופגנייה – לקבלת הפס הלבן מסביב.

5. מוציאים לנייר סופג, ממלאים בריבה בעזרת מזרק או שקית זילוף ובוזקים מעל אבקת סוכר.

התפחה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
התפחה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל

רוצים לשדרג את הסופגנייה או להמעיט בקלוריות? הקטינו את גודל הסופגניות לגודל כדור פינג־פונג ותוכלו ליהנות מהן בלי ייסורי מצפון.

יש לחמם היטב את השמן. אין להוסיף במהלך הטיגון שמן קר לשמן החם. מוציאים את הסופגניות מן השמן בכף מחוררת כדי לנקז מהן את מרב השמן ומצננים אותן על נייר סופג.

להגשה משודרגת: שפדו את הסופגניות הקטנות על קיסם. בכלי נפרד הכינו קרם שוקולד ומעט סוכריות צבעוניות והציעו לילדים לטבול אותן בו.