בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, וויסקי סקוטי, ו-וויסקי אמריקאי, נתקדם למדף השביעי: קוניאק.

מזקקת קוניאק (צילום: יח''צ)
מזקקת קוניאק (צילום: יח''צ)
קוניאק: מה הסיפור
קוניאק היה תמיד משקה מכובד, מבוגר ויציב, ששותים בסוף ארוחה דשנה ליד האח המבוערת, אך בשנים האחרונות עשה המשקה קפיצה היישר למרכז חיי הלילה העולמיים. פתאום שותים אותו בתוספת של קרח, ג'ינג'ר אייל, טוניק או מיץ חמוציות, מעשה שבעבר היה גורר אחריו תגובות נזעמות מצד היצרנים והמוזגים, ובמקביל החלו להופיע קמפיינים שפנו לקהל בליינים צעיר. על הדרך, הפך הקוניאק למשקה של גדולי הראפרים, שהוסיפו אותו לשאר סמלי הסטטוס המפוארים שלהם. הקוניאק החל להופיע גם בשיריהם של הראפרים, שחלקם שיתפו פעולה עם מותגי קוניאק ותיקים ומיוחסים וסייעו להפצתם בעולמם של הצעירים. לג'יי זי, אגב, יש אפילו מותג קוניאק משלו.  
הראפר JAY-Z  (צילום: רויטרס)
הראפר JAY-Z (צילום: רויטרס)
קוניאק הוא תזקיק ענבים ממחוז קוניאק שבצרפת, שעובר יישון ארוך בחביות עץ משומשות ברובן. ככל שהיישון ארוך יותר, כך עולה דרגת הקוניאק, המצוינת על תווית הבקבוק. בניגוד ליין, ברנדי אינו מתיישן עוד לאחר שהועבר לבקבוקים, ולפיכך גילו של הברנדי הוא משך הזמן שבו שהה בחבית. הקוניאק ישהה בחביות בין שנתיים למאה שנה, לפי החלטת המאסטר בלנדר. בכל מקרה, מדובר באחד ממשקאות הפרימיום של העולם, והוא מוצר הייצוא המכניס לצרפת יותר כסף, יותר מכל מוצר אחר, אף כי השוק הצרפתי עצמו קטן למדי.

הו, רב חובל
יש הטוענים כי זיקוק היין החל מטעות של רב חובל הולנדי, שרצה לחסוך מקום בבטן האנייה שלו. הימאי זיקק את היין שרצה להוביל, והיה בטוח שאם ימהל את תזקיק היין מאוחר יותר במים, יחזור הנוזל ויהפוך שוב ליין. עד מהרה הוא עמד על טעותו, אך כתוצאה מיוזמתו הברוכה נוצר משקה חדש שההולנדים כינו אותו "ברנדווין", יין שרוף. מכאן מקור הכינוי ברנדי, שם נרדף למשקה עשיר וארומטי, פירותי ובעל גוף מלא ונדיב. בפה מתפשט חום נעים המלווה במתיקות קלה עם רמזים לשוקולד מריר, פירות יבשים, אגוזים, ולעתים אפילו מעט הדרים.
לא קוניאק, ברנדי. אבל טעים (צילום: יח''צ חו''ל)
לא קוניאק, ברנדי. אבל טעים (צילום: יח''צ חו''ל)
רשימת קניות  
כל קוניאק הוא ברנדי, אך לא כל ברנדי הוא קוניאק. רק ברנדי שזוקק מיין שיוצר באזור קוניאק, שבו התנאים הטובים ביותר לגידול זני ענבים לתעשיית הברנדי יכול להיקרא בשם קוניאק.  אם אתם מחליטים להשקיע בבקבוק אחד רציני לכו על אחד מבתי הקוניאק, ואם אתם מתעניינים רק בקוקטיילים ועירובים שונים, ברנדי צרפתי, ספרדי ואחרים יספיקו בהחלט.

מוצרים נלווים
ג'ינג'ר אייל, טוניק, מיץ חמוציות ולימון, שכידוע, תמיד מוסיף המון.

איפה שומרים
טמפרטורת החדר הביתי שלנו, תתאים בהחלט. 

איך שותים 
נעים לשתות אותו נקי בטמפרטורת החדר. בעבר נהגו לשתות אותו כדז'סטיף, כמשקה אלכוהולי יוקרתי השמור לסיומה של ארוחה טובה. בעשור האחרון הוא כבר נמזג בברים בצ'ייסרים, לעתים קפואים, מהווה פתיח אלגנטי וגם מלווה ארוחות שלמות, כמיטב הטרנד בסין וביפן.

שימושים נוספים
קוניאק או ברנדי יכולים להעשיר גם קוקטיילים יוקרתיים. היום אפשר למצוא הצעות לקוקטיילים מגוונים מבתי הקוניאק היוקרתיים ביותר.
קוקטייל סיידקאר  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל סיידקאר (צילום: שעות שמחות )
משקה הבית - סיידקאר Sidecar
על פי האגדה, המתכון המקורי של הקוקטייל הומצא אחרי מלחמת העולם הראשונה על ידי הארי מקאלהון מ-'הארי'ס ניו יורק בר' בפריז, ונקרא כך על שמו של קצין צבא אקסצנטרי שהיה מבקר בבר. את הקצין היו מסיעים בתוך סירה של אופנוע, ומכאן שם הקוקטייל. לימים הארי עצמו הפריך את המיתוס בספרו ונתן את הקרדיט לברמן לונדוני פופולרי מבאק'ס קלאב ששמו מק'גארי.  

מה צריכים (לכוס קוקטייל אחת)
60 מ"ל קוניאק
30 מ"ל ליקר תפוזים
30 מ"ל מיץ לימון טרי
קרח
סוכר חום

מה עושים
ממלאים את הכוס בקרח. מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח. מוציאים את הקרח מהכוס, טובלים את שפתה בסוכר חום ומסננים לתוכה את הקוקטייל.

המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן