יש שמפניות ויש קרוג. כל רשימה של מבקר יין או כל מומחה אחר, שמתייחסת אל אזור שמפאן, תדרג אחרת את יינות המקום, אבל רובם ככולם יסכימו  כי בראש הרשימה ראוי לעמוד בית אחד, יחיד ומיוחד והוא, בית קרוג (Krug), סמן האיכות האולטימטיבי של אזור שמפאן בפרט והיינות המבעבעים בכלל.

עד כמה זה גרמני 
ג'וזף קרוג, בן למשפחת קצבים מפרנקפורט ורואה חשבון במקצועו, עזב את העסק המשפחתי ועבר לשמפאן. הוא נישא לבת של בעל יקב מקומי, הפך אותו בין לילה להצלחה מסחררת ולאחר שנה הפך לשותף. שנה לאחר מכן, ב-1843, השאפתנות של קרוג הובילה אותו לעיר ריינס לייסד בית שמפניה על שמו.

המהות האמיתית: התענוג עצמו
כאיש חזון לא קונפורמיסט עם פילוסופיית חיים בלתי מתפשרת, לאחר שהבין שהמהות האמיתית של שמפניה היא התענוג עצמו, שמייחד אותה מכל דבר אחר, הוא החליט לנסות לעשות בעצמו את השמפניה הטובה ביותר, שהוא יכול להציע. הגישה שלו הייתה מקורית, הוא יצר שמפניה החורגת ממושג הבציר ושינויי האקלים, בכדי להשיג את הביטוי הנדיב ביותר של שמפניה בכל שנה. כל השמפניות היו באותה דרגת איכות, כאשר קרוג מקפיד על אופי הכרמים, מכבד את האינדיבידואליות של כל חלקה, ובונה לעצמו לאט לאט את יינותיו השונים משנים רבות ומגוונות. כך עברו להם שישה דורות של משפחת קרוג שהמשיכו את חזונו של האב המייסד.
 
הכרה בינלאומית במאה ה-20
לאורך כל השנים נחשב בית קרוג לבית טוב, אפילו טוב מאוד. אך את ההכרה הבינלאומית באיכותו החד משמעית השיגו האחים הנרי ורמי קרוג במאה ה-20. הנרי היה היינן, שהוכיח עצמו בייננות מוקפדת ביותר, ורמי, שהיה השגריר הטוב ביותר של המותג, הפך את השמפניה המשפחתית למותג היוקרתי והכל כך נחשק שהיא היום.

שמפניה קרוג  (צילום: יח''צ)
שמפניה קרוג (צילום: יח''צ)
שיטות מוקפדות ומסורתיות 
בבית קרוג עובדים בשיטות מוקפדות ומסורתיות, כשהשימוש בחביות עץ נרחב יותר מאשר בכל שמפאן. יישון היינות ארוך יותר והשימוש ביינות ישנים לערבוב בבלנד הבסיסי גם הוא מפותח מאוד. מכיוון שהבית עתיר יינות ישנים עשירים, יותר מכל בית שמפניה אחר באזור, פרופיל הטעמים של היינות הוא מהייחודיים, העשירים, העמוקים והמורכבים ביותר באזור שמפאן.

מותג יוקרתי ונוצץ 
למרות הצלחתו הרבה של בית קרוג, החליטה המשפחה לממש את חלקם ולמכור את העסק לחברת LVMH, שבבעלותה כ-50% מבתי השמפניה העולמית כמו: מואט א שנדו, וו קליקו, דום פריניון, ריינאר ועוד. החברה הפכה את השמפניה של קרוג למותג יוקרתי נוצץ, עם יתרון גדול על פני שאר בתי השמפניה – מאחורי התדמית הזוהרת ניצב תמיד משקה איכותי ביותר, הנערץ על ידי כל חובבי השמפניה והיין באשר הם.

קרוג גרנד קווה ברוט. היין מבוסס פינו נואר (מעל 80%), והשאר שרדונה ופינו מונייה. הענבים הגיעו מ-48 חלקות שונות באזור שמפאן, וישבו 6 שנים מינימום על השמרים. יש לו צבע זהוב בהיר עם בועות עדינות, אלגנטיות ומלאות חיות. ניחוחות של פריחה והדרים, מרציפן וג'ינג'ר. בפה מורגשים טעמי אגוזים ושקדים, בריוש ודבש, הדרים ונוגט. אחת השמפניות הטובות והמהנות ביותר.
המחיר: 899 שקלים.

קרוג רוזה. הדור החמישי בבית קרוג קיבל השראה ויצר לראשונה שמפניה רוזה, שהחליפה גם יינות אדומים בארוחה. בלנד עדין של שרדונה עם יינות שנשמרו בספריית הבית, אותו השלימו עם פינו נואר המסורתי כדי להוסיף מבנה ותיבול. היינות ישבו על השמרים כשבע שנים במרתפי בית קרוג ויצרו את הרוזה האלגנטי, בעל האופי המעודן. זהו יין בעל צבע ורוד חיוור עדין ואלגנטי. ניחוחות ורדים, תותים, פלפל ואשכוליות ורודות. בפה טעמים עדינים של הדרים, דבש ופירות יבשים, וסיומת ארוכה מאוד, שממשיכה את החוויה לאורך זמן. יין מעולה ונפלא, לא פחות.
המחיר: 1199 שקלים.

את השמפניה של Krug ועוד הרבה דברים טובים, אפשר להשיג בסניפי רשת 'יין בעיר' או כאן