איתי להט הוא יינן מחונן, מהאנשים שמעצבים את ענף היין הישראלי לאורך שנים. לאחר קריירה ענפה, בה חווה איתי את התעשייה המקומית על מרבית גווניה - החל מחברותו בצוות הייננים של יקב ברקן ודרך ייעוץ מקצועי ליקבים רבים וטובים בארץ, הקים איתי מותג עצמאי משלו. ביינות שלו הוא משקיע כל כולו בחיפוש אחר סגנון וזהות של יין ישראלי מקומי, כשהוא מתמקד בעיקר באזור מגוריו, הגליל המערבי. 

איתי להט (צילום: סיגל בראל )
איתי להט (צילום: סיגל בראל )

בטעימת יינות להט, שהתקיימה בבית איש הענבים ביפו, פגשתי יצרן מקומי שרוצה לספר סיפור אחד, שמחבר בין תווים וטונים שונים, כדי ליצור סימפוניה שלמה. היינות שלו הם בעלי אופי ייחודי, עם סגנון וזהות דומים. יינות ים תיכוניים נקיים ומדויקים, מאופקים ומאוזנים, בעלי אחוז אלכוהול נמוך, חומציות טבעית גבוהה ויובש מודגש, הפרי מתבטא בהם באיפוק ובאלגנטיות, וכל כולם מבטאים תפיסת עולם ברורה, איכות וטרואר ישראלי גלילי. יינות גסטרונומיים שיתאימו מאוד למטבח הים תיכוני. 
 
להט לבן 2018 
היין האחרון של להט שענביו הגיעו מהרי יהודה. החל מבציר 2019 הוא מתמקד בפרי מהגליל המערבי. זהו בלנד נהדר של זני ים תיכון לבנים. מבוסס רוסאן, עם ויונייה ונגיעות של סוביניון בלאן. אחד היינות הלבנים הטובים בארץ. יין מורכב עם ארומטיות בולטת ומגוונת, תיבול עשיר, יובש נהדר ופריך וחומציות טובה. יין מדויק ולא כבד. מצוין. 
 
להט, לייכטר 2018  
יין בסגנון עמק הרון, מענבי רוסאן, גרנאש בלאן ומרסאן. כולם מהגליל המערבי. "רוסאן יודע להוביל בלנדים מבוססי זני הרון ובלנדים ים תיכוניים. יש בו הכל, הוא הבסיס מבחינת המבנה, השלד טוב והחמיצות. הוויונייה מוסיף לו ארומטיות" מסביר איתי. יין עשיר עם מרקם נהדר וארומטיות מורכבת, תיבול עשיר, יובש חד ומינרלי ונעימות עדינה בפה. הלוואי ואזכה לשתות ממנו יותר. 

איתי מכבד כאן את שם המשפחה של סבו:  לייכטר, שעוברת ל-להט. "החיים הפרטיים והמקצועיים מתחברים בעבודת עשיית היין" אומר היינן. "בגלל זה חשוב לי להדגיש שאני גר בגליל ושהיין מגיע מהגליל. אני ישראלי שנולד פה וגדל פה, ואני רוצה לעשות יין ישראלי, לא עולמי. לכן הלוגו כתוב בעברית וכך גם התווית. הבלוט הקטן מופיע בלוגו, כי אנחנו מוקפים באלונים. לייכטר מסמל מעין חזרה הביתה".

להט אדום 2018 (צילום: יח''צ)
להט אדום 2018 (צילום: יח''צ)
 
להט אדום 2018 
היין מבוסס על ענבי סירה והתווספו אליו גם ענבי קברנה סוביניון. "הסירה מאוד עסיסי" אומר איתי, "אבל הקברנה סוביניון מוסיף לו את המבנה". יין אדום עמוק, מדויק מאוד ומהודק, עם פרי אדום עסיסי ואלגנטי ומעט ירקרקות מרעננת שהוסיף לו כנראה הקברנה. יין מרשים ומורכב, לא עמוס מדי ולא מתחכם, מתובל יפה עם חמיצות חדה ומינרליות ברורה. תענוג. 

יחד עם יואל בן עיון, מגדולי מגדלי האבטיחים, נטע איתי כרם באלקוש שבגליל המערבי, ממנו מגיעים ענבי הסירה. אזור ייחודי שלא היו בו הרבה כרמים בעבר. הגפן באזור לא מרגישה את החום, לדברי איתי, ולא צריך להרבות בהשקיה. באזור זה לענבים חמיצות מצוינת שלא ממש אופיינית לסירה ישראלי.
 
להט, 2018 GSM  
מורכב מענבי גרנאש, סירה ומורבדר, מהרי יהודה ומהגליל המערבי. בלנד ים תיכוני קל יחסית וטיפה 'פאנקי', משלב יפה בין הפרי לחומציות המרעננת, ארומטי ומבושם, מחוספס טיפה בפה ובכל זאת מחליק כקטיפה. נדמה לי ששמעתי את איתי טוען כי חסר לו מעט מבנה, בעיני הוא היין האדום המושלם לקיץ. יין גסטרונומי, שילווה מנות ים תיכוניות ויהנה גם במזג אוויר חם.

להט סירה 2018 (צילום: יח''צ)
להט סירה 2018 (צילום: יח''צ)

להט, סירה 2018  
100% ענבי סירה מאלקוש שבגליל המערבי. יין הסירה הראשון של להט, שמוכתר בהצלחה גדולה. זן הסירה עבר הרבה שנים של ניסיונות בארץ, ופה אפשר להגיד שיש לו ביטוי מקומי ראוי. היין מלא, אך לא כבד, אחוז האלכוהול לא גבוה. אדמתי ומתובל נפלא, כמו ביינות עמק הרון, חמיצות מרעננת וטיפה מינרליות, והטעם נמשך עוד הרבה זמן בפה. אחד מיינות הסירה הטובים והמרשימים באזורנו.
 
שני יינות נוספים העתידים לצאת לשוק בקרוב:
להט לבן גליל עליון 2019 (צילום: יח''צ)
להט לבן גליל עליון 2019 (צילום: יח''צ)
להט לבן 2019
 
ענבי רוסאן, ויונייה וסוביניון בלאן גליליים. יין עשיר וסמיך, מאוד ארומטי, עם תיבול מקסים, ועם זאת לא כבד, פריך ודק, עם חומציות משלימה היטב, נקי מאוד ומדויק. אחד היינות הלבנים הטובים. 
 
להט, לייכטר 2019  
רוסאן, גרנאש בלאן ומרסאן, כולם מהגליל המערבי. טעימת בכורה ליין שבוקבק בתחילת יולי ויצא לשוק רק בעוד כחודשיים. אלכוהול נמוך (12.5%). יין מלא אופי, קצת פחות רך מאחיו הבכור מ-2018, עם מרקם עדין מקסים, ארומטי מאוד, אנרגטי וחד. יין מהודק עם חמיצות נהדרת מרעננת. אשמח לשתות אותו בכל הזדמנות שתיקרה על דרכי.