בדרך להרכבת הבר הביתי המושלם אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, ויסקי סקוטי, ויסקי אמריקאי, קוניאק, קמפרי, ומשקאות אניס, או כמו שאומרים אצלנו, 'נתנו עבודה', נתקדם למדף העשירי: ורמוט.

מרטיני פיירו (צילום: יח''צ חו''ל)
מרטיני פיירו (צילום: יח''צ חו''ל)
ורמוט: מה הסיפור
ורמוט הוא אפריטיף קל ומושלם. אפריטיפים הם משקאות אלכוהוליים שנהוג לשתות כדי לגרות את בלוטות הטעם ולפתוח את התיאבון לפני הארוחה. המקור לעולם האפריטיפים המודרני הוא איטליה, שם שותים אותם החל מהמאה ה-18. חומרי הגלם הבסיסיים למשקאות הללו הם ענבים, דגנים ומרכיבים נוספים מן הצומח המתבלים את המשקה (כמו עשבי תיבול), וחוזקם האלכוהולי יהיה בדרך כלל בין 12% ל-26%. 
 
יינות מתובלים היו כבר בנמצא בתקופת האימפריה הרומית, ויין היה נהוג ללגום בתקופה ההיא כמעט בכל אירוע. כשהאימפריה הרומית החלה בכיבושיה במקומות הרחוקים מהבית, היינות הועמסו על ספינות וכצפוי, במשך המסע הארוך לארצות הנכר, הם הגיעו לרוב ליעד במצב של חומץ מתקדם. כדי לא להישאר בלי יין, חלילה, הגיעו החכמים למסקנה שחייבים להציל את המצב וניסו להשרות בתוך היין כל מיני צמחים, שורשים, עשבים ותבלינים חדשים שהתגלו ברחבי האימפריה, לאחר זמן מה סיננו אותם וראו כי טוב. היין אמנם עדיין נשאר מקולקל, אך לפחות טעמו השתפר בהרבה. כיום קיים מבחר גדול של משקאות על בסיס יין ועשבי תיבול שונים, והוורמוט הוא אחד הבולטים שביניהם. אחד המרכיבים החשובים ביותר בוורמוט הוא צמח הלענה. בגרמנית שמה של הלענה הוא Wermut באנגלית  Wormwood ושיבוש השם הביא לעולם את השם המוכר ורמוט (Vermouth) .
OTTO'S – ורמוט (צילום: יח''צ)
OTTO'S – ורמוט (צילום: יח''צ)

רשימת קניות 
קיימים שלושה סוגי ורמוט קלאסיים:
ורמוט לבן יבש (Extra dry) – המורכב מתערובת יינות לבנים המשולבים עם עשבי תיבול שונים.
ביאנקו - ורמוט לבן מתוק, המורכב מתערובת יינות לבנים, סוכר בכמות מרובה יותר מאשר בוורמוט היבש ועשבי תיבול.
רוסו - ורמוט אדום מתוק, המורכב גם הוא מיינות לבנים, סוכר ועשבי תיבול. הצבע האדום מגיע מצבעי מאכל.
 
מוצרים נלווים 
קרח, לימון, סודה, טוניק, ספרייט, ג'ינג'ר אייל.
 
איך שומרים 
חשוב לדעת כי לוורמוט שעשוי מיינות מחוזקים יש תוקף של מספר חודשים מהיום שפותחים את הבקבוק, לכן כדאי לשמור את הבקבוק במקרר לאחר הפתיחה.
 
איך שותים
ורמוט נקי שותים בכוס מרטיני מקוררת. ורמוט עם קרח שותים בכוס ויסקי בתוספת פלח לימון. ואפשר גם להוסיף סודה לרכך את המתיקות, טוניק, ספרייט או ג'ינג'ר אייל (לפי הטעם), בכוס גבוהה עם קרח.
 
שימושים נוספים  
ורמוט משמש מרכיב קלאסי בקוקטיילים רבים כמו קוקטיילי מרטיני למיניהם, מנהטן, רוב רוי, נגרוני, אמריקנו ואחרים.

קוקטייל הנקי פנקי  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל הנקי פנקי (צילום: שעות שמחות )

משקה הבית: קוקטייל הנקי פנקי Hanky Panky
הקוקטייל הזה הוא פרי המצאתה של עדה קולמן, המכונה "קולי", מי שהייתה המוזגת הראשית במלון סבוי המפורסם בלונדון. פטרונה היה רופרט ד'אוילי קארט, בן למשפחה לונדונית ידועה שהפיקה את האופרות הקומיות של הצמד גילברט וסאליבן ובנתה כמה מהבניינים המפורסמים בלונדון. הבולטים בהם הם תיאטרון סבוי, שהיה התיאטרון הראשון (וגם הבניין הציבורי הראשון בעולם) שהואר כולו בחשמל, ובצמוד לו גם מלון סבוי, שהיה מלון המותרות הראשון בבריטניה והציג חידושים טכנולוגיים מרשימים לזמנם: תאורת חשמל, מעליות, אמבטיות בתוך החדרים, מים זורמים, חמים וקרים ועוד. 

צוות הבידור של המלון כלל שמות דוגמת ג'ורג' גרשווין, פרנק סינטרה ואחרים, ועם האורחים נמנו מפורסמים רבים, ובהם צ'רלי צ'פלין, ג'ודי גארלנד, לורנס אוליבייה, מרילין מונרו, המפרי בוגרט, אליזבת טיילור ועוד רבים וטובים. בשנת 1903 קיבלה קולמן משרה בבר המלון, ולימים הפכה לברמנית הראשית. היא המציאה קוקטיילים מיוחדים לידוענים שפקדו את המלון, ובהם משקה ייחודי בעבור מארק טוויין, בעבור נסיך וויילס, בעבור נסיך שבדיה ועוד.
 
ערב אחד הגיע לבר שחקן מפורסם באותם ימים, צ'רלס הוטרי, כשהוא עייף, וביקש קוקטייל שיעורר אותו. כשהגישה לו קולמן את הקוקטייל שהמציאה בעבורו, השחקן לגם ומיד הכריז: "By jove! That is the real hanky-panky", ובכך העניק לקוקטייל את שמו. ההנקי פנקי הוא גרסה של המרטיני המתוק, אך התוספת המעוררת של קולמן הייתה פרנה ברנקה, דז'סטיף איטלקי מריר ביותר, שהפך את המשקה לקוקטייל שונה ומיוחד בפני עצמו. 

מה צריכים (לכוס קוקטייל אחת)
45 מ"ל ג'ין
45 מ"ל ורמוט אדום
זילוף פרנה ברנקה
קליפת תפוז לקישוט
 
מה עושים
מערבבים את כל המרכיבים בשייקר ומוזגים לכוס. מועכים קלות קליפת תפוז מעל הקוקטייל ומקשטים בסליל מהקליפה.
 
*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן

לבקשת הקהל: תמונה של ורמוט (צילום: ערן לוף)
לבקשת הקהל: תמונה של ורמוט (צילום: ערן לוף)