בשורה משמחת לכל מי שרגיש לגלוטן כמוני. מתברר שאם אין לכם רגישות אבסולוטית, משמע, אם אתם לא מתנפחים כהוגן כשאתם עוברים ליד ערגלית תות מצויה, אתם יכולים לשתות וויסקי, וודקה וג'ין מבלי לחשוש, מכיוון שאחוזי הגלוטן נמוכים במשקאות הללו (פחות מ 20PP). כך לפחות עולה ממחקר חדש שיצא לאחרונה, אם כי קחו בחשבון שהמשקאות הללו מיוצרים בסביבת גלוטן, כך שתהיו עירניים למדד הרגישות שלכם. זה אולי לא מתאים לגרעין הקשה של הצליאקים מובהקים רק לאנשים שרגישים לגלוטן, אבל ללא ספק מדובר בבשורה משמחת.

סן מיגל. הבירה החביבה על החברים של טליה  (צילום: יח''צ)
סן מיגל. הבירה החביבה על החברים של טליה (צילום: יח''צ)

מה שקורה באמסטרדם 
לעולם הבירה עדיין אין פתרון מושלם, ואני משתדלת להימנע ככל הניתן משתיית בירה. גם כי המונח "כרס בירה" קצת מרתיע אותי כאישה שמעוניינת לשמור על המשקל, גם כי זה עושה לי כאבי בטן וגם כי אני לא באמת יודעת מה יהיו ההשלכות. לפני כמה שנים כשהייתי באמסטרדם גיליתי עולם שלם של בירות נטולות גלוטן. עד אז נאלצתי להסתפק בסיידרים האלכוהולים למיניהם כמשקה לייט של צהריים, ובכל פעם כשהייתי מתיישבת בבר, הייתי מנהלת שיחות עומק עם המנהלים שיביאו איזה דאורה, סנט מרטין או סטלה – אחד המותגים המצליחים ביותר בגרסת ה-"ללא גלוטן" באירופה.  

האופציה הצליאקית
לשמחתי הגיע היום וזה כמעט קרה. את סטלה נטולת גלוטן עדיין לא ראיתי בארץ, אבל בשנה האחרונה אני שמה לב ליותר ויותר אופציות של בירות ללא גלוטן שמציעים הברים.  אם כי הם  נשארים בגבולות הדאורה המצוינת, הדבר הכי קרוב לגולדסטאר מבחינת הטעם, והמונגוזו האורגנית שאני פחות מחבבת למרות שהיא שתייה לחלוטין. הייתי רוצה לראות יותר אופציות בתפריט. יש המון אנשים שנמנעים מגלוטן, גם מטעמי דיאטה, וזו אופציה מושלמת עבורם, עם מעט קלוריות ובלי גלוטן מנפח.

מה שקרה בליל המטאורים 
את הנושא החלטתי להעלות בזכות שחקן חדש שנכנס לשוק והגיע אליי לפתח הדלת. סן מיגל האהובה על חבריי, הפעם בגרסה ללא גלוטן. אני מודה שמכיוון שאני לא שתיינית בירה, אין לי אינדיקציית טעמים. אני אישה של ג'ין ואישה של יין, לכן ביקשתי מחברות ששותות גם את סן מיגל רגילה לטעום את החלופה הללא גלוטנית כדי לתהות על קנקנה. לצורך הטעימה ערכתי טעימה עיוורת. בליל המטאורים הוצאתי שני בקבוקים לא מסומנים ונתתי להן בחשיכה, התשובה הייתה חד משמעית: אין הבדל. שזה לא מובן מאליו בכלל בקרב כל מי שבקיא בעולם התחליפים נטולי הגלוטן - הכי קרוב לגיהינום קולינרי.

מטר מטאורים במכתש הקטן (צילום: משכית גולן)
מטר מטאורים במכתש הקטן (צילום: משכית גולן)

כוסמת העולם 
גם הסקיני לאגר, שהושקה לא מזמן היא לא רק בעלת ערך קלורי נמוך אלא גם מתויגת כבירה ללא גלוטן. אני מודה שלא ראיתי אותה בברים עדיין אלא רק בסופרים וברשתות השיווק. זו יכולה להיות חלופה נאה לסגר הבא ולשמירה על המשקל אבל לא מעבר. אבל אני רוצה לציין לטובה בירה נוספת הפעם ממבשלה ישראלית. מבשלת מידן, מותג חמוד במיוחד, עם הרבה סוגים של בירות כולן ללא שעורה חיטה או גלוטן. הבסיס של הבירה הוא כוסמת בה משתמשים בתהליך הבישול, כמו כן נעשה שימוש בלתת שמיוצר מחומוס שזה אתגר לא קטן. אבל התוצאה היא בירת אייל, עם טעם חזק של כשות ועם 5 אחוז אלכוהול. כייפית ובעיקר כל מי שרגיש לגלוטן יכול להפסיק להתבאס.